شناسهٔ خبر: 42965 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دولت‌آبادی، ياوری و ديگران از آغداشلوی نويسنده گفتند

آيدين آغداشلو طرفداران خاص خودش را دارد؛ جمعي انبوه از علاقه‌مندان به آثار و نوشته‌هاي اين هنرمند كه اين‌بار به بهانه رونمايي از مجموعه هشت‌جلدي مقالات او كه به تازگي منتشر شده، عصر روز جمعه به موزه هنرهاي معاصر آمدند و با وجود پر شدن صندلي‌ها، كل اين مراسم دو ساعت و نيمه را سرپا ايستادند تا در نهايت آغداشلو اين كتاب‌ها را برايشان امضا كند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛ آيدين آغداشلو طرفداران خاص خودش را دارد؛ جمعي انبوه از علاقه‌مندان به آثار و نوشته‌هاي اين هنرمند كه اين‌بار به بهانه رونمايي از مجموعه هشت‌جلدي مقالات او كه به تازگي منتشر شده، عصر روز جمعه به موزه هنرهاي معاصر آمدند و با وجود پر شدن صندلي‌ها، كل اين مراسم دو ساعت و نيمه را سرپا ايستادند تا در نهايت آغداشلو اين كتاب‌ها را برايشان امضا كند. اما اين مراسم تنها به اين موارد خلاصه نشد. در كنار حضور آيدين آغداشلو و صحبت‌هاي كوتاهش در پايان اين مراسم، محمود دولت‌آبادي، حورا ياوري، ناهيد طباطبايي، نادر اردلان، مجيد ملانوروزي و علي دهباشي در اين رونمايي درباره نقاشي‌ها و نوشته‌هاي آغداشلو صحبت كردند و در نهايت هم مراسم رونمايي از اين مجموعه با حضور آنها و اضافه شدن چهره‌هايي مثل مسعود كيميايي، محمودرضا بهمن‌پور و تعدادي ديگر از اهالي فرهنگ و هنر در سينماتك موزه برگزار شد.

مجيد ملانوروزي، مديركل مركز هنرهاي تجسمي و رييس موزه هنرهاي معاصر تهران به عنوان اولين سخنران اين مراسم در مورد نقش چندگانه آيدين آغداشلو در تاريخ هنر ايران جدا از آثارش صحبت كرد. ملانوروزي با استثنا دانستن شخصيت آغداشلو در مورد اين كتاب‌ها گفت: «مجموعه كتاب نشان از آگاهي و دانش گسترده ايشان در زمينه تاريخ و هنر ايران بزرگ دارد. من سراغ ندارم هنرمندي را كه هم اجراي هنري دارد و هم بتواند درباره تاريخ هنر و نقد هنري مطالعاتي اين اندازه وسيع داشته باشد. آغداشلو دوره‌هاي تاريخي را با دقت بررسي كرده و آثار او براي ما همانند سندي ارزشمند است. بيشتر هنرمندان تك‌ساحتي هستند، اما اينگونه درباره همه رشته‌هاي هنري نوشتن كاري كارستان است و به اين جهت او پژوهشگر و هنرمندي چندساحتي به عنوان سرمايه ملي ما محسوب مي‌شود.» ملانوروزي با نقل‌قولي از بورديو كه مي‌گويد؛ آنها كه پا را از مرز آگاهي‎هاي عمومي فراتر مي‏گذارند جامعه براي آنان احترامي كاريزماتيك قائل است. آنها سرمايه‎هاي نمادين هستند و اگر روزي تنها سرمايه هنري بودند امروز فراتر از آن عمل مي‌كنند، در نهايت از اينكه توانسته‎ايم سرمايه‎هاي نمادين خود را حفظ كنيم، توضيح داد: «آغداشلو هم گذشته را مي‌شناسد هم معاصر را درك مي‌كند و نگاهش تك‌ساحتي نيست. براي شناخت آثار او نيز بايد چند ساحت را بشناسيم. او در جايي به ترميم و احيا مي‎پردازد و در جاي ديگري دل در گروي انهدام دارد. او به اين ترتيب انساني حقيقتا معاصر است. در كنار آثار او، هشت كتاب درباره موضوعات مختلف هنري با كارشناسي درست نوشته شده است و ما اميدواريم بتوانيم اين سرمايه نمادين فرهنگ‌مان را حفظ كنيم.»

ناهيد طباطبايي، نويسنده معاصر و نماينده انتشارات آبان كه اين مجموعه مقالات با همكاري اين نشر و انتشارات ديد منتشر شده در ادامه اين مراسم در صحبت‌هاي كوتاهي گفت: «اين مراسم به بهانه هشت مجموعه مقالات آيدين آغداشلو، نقاش بزرگ كشورمان و در واقع به خاطر تجليل از او برگزار شده است. او كه برآمده از دهه ٤٠ قرن معاصر است در همان محيطي به آموزش و پرورش خود پرداخته است كه احمد شاملو، جلال آل‌احمد، غلامحسين ساعدي و بهرام بيضايي از ثمره‌هاي آن هستند. آيدين آغداشلو هنرمندي چندوجهي، باهوش و ذوقي سرشار است، او نه تنها در زمينه نقاشي صاحب اثر و تاثيرگذار است بلكه با ممارستي شگفت‎انگيز به هنرهاي اسلامي، خوشنويسي و نيز نقاشي غرب دست يافته و از كارشناسان بنام آثار هنري است.»
آيدين آغداشلو در كنار نقاشي و فعاليت‌هاي هنري‌اش، در طول اين سال‌ها به وجه آموزشي هنر نقاشي هم توجه داشته كه تعليم بيش از پنج‌هزار هنرآموز بخشي از آن است. نوشتن بيش از ٥٠٠ مقاله درباره نقاشي، هنرهاي اسلامي، خط و سينما هم يكي ديگر از سوابق درخشان آغداشلو در طول اين سال‌هاست كه اين‌بار در يك مجموعه كامل توسط اين دو نشر آبان و ديد منتشر شده است. طباطبايي در بخش پاياني صحبت‌هايش با اشاره به اينكه اين انتشارات آبان و ديد به خاطر منتشر شدن اين مجموعه به خود مي‌بالند از انتشار مجموعه هفت‌جلدي از آثار و نوشته‌هاي بهرام بيضايي توسط اين دو نشر خبر داد.

محمود دولت‌آبادي هم در ادامه اين مراسم با اشاره به اينكه در طول اين سه روز و دو شب مشغول خواندن اين كتاب‌ها بوده، گفت: «بسيار خرسندم كه آغداشلو از سفر برگشته است و ما مي‏‌توانيم او را ببينيم.» دولت‌آبادي براي شروع صحبت‌هايش در مورد آغداشلو به مقدمه كتاب اشاره كرد و گفت: «مجموعه مقاله‌ها حوزه گسترده‏اي را در برمي‌گيرد، از نقد و ياد و نقاشي و نگارگري و خوشنويسي و سينما و تاريخ و باستان‌شناسي و هنر و هنرمندان گذشته و معاصر ايران و جهان و اداي دين و احترام به بزرگاني كه از ديرباز تا به امروز از فردوسي تا نيما روح و فرهنگ ايراني را مراقبت كرده‎اند. و اگر كسي بگويد كه اين‌همه مورد و موضوع گوناگون به تو چه مربوط، مي‌گويم حتما مربوط است. چون شصت سال است كه كار كرده و حضور داشته‌ام و هميشه ستاينده ارزش‌ها بوده‌ام.» به گفته دولت‌آبادي، اين مجموعه كتاب به معناي پديد آوردن يك دايره‌المعارف توسط آغداشلو است: «اين معارف همه به خاطر آن عشقي است كه او به اين كشور و مردم به فرآورده‎هاي خلاقه اين مردم داشته و دارد و اين مسير را خيلي خوب پيموده است.

علي دهباشي كه اجراي اين مراسم را هم بر عهده داشت با خواندن يكي از نوشته‌هاي داريوش شايگان درباره آيدين آغداشلو به حورا ياوري اشاره كرد و با اين توضيح كه وجه مشترك اين دو فعاليت‌ و نوشته‌هايشان در حوزه نقد است از او به عنوان ديگر سخنران اين مراسم دعوت كرد. ياوري با اشاره به جمعيت انبوه حاضر در سالن چنين مساله‌اي را بهترين گواه براي خوبي آثار و نوشته‌هاي آغداشلو دانست. مجموعه مقالات آيدين آغداشلو در قالب هشت كتاب و با عنوان‌هاي «از خوشي‌ها و حسرت‌ها»، «سال‌هاي آتش و برف»، «از پيدا و پنهان»، «گفتارها و گفت‌وگوهاي ديگر»، «زميني و آسماني»، «از دور و نزديك»، «اين دو حرف» و «نيمه ديگر» منتشر شده است. ياوري در بخشي از صحبت‌هايش با اشاره به اين كتاب‌ها، انتخاب اين عنوان‌ها را ناشي از آشنايي عميق آغداشلو با سنت ادبي، فرهنگي و هنري ايران دانست. او در ادامه از نگاه خاص آغداشلو نسبت به جهان صحبت كرد و گفت: «بيش از تمام مشخصات هنري كه در آثار آقاي آغداشلو وجود دارد و مورد پذيرش منتقدان مختلف هم قرار گرفته، آنچه بيش از همه مرا مجذوب اين آثار كرده، نگاه او به جهان و زندگي است. اين نگاه بيش از هر چيز زوال، از هم پاشيدگي و انهدام را در خودش منعكس مي‌كند. براي چنين نگاهي اگر قرار باشد در ادبيات قديم ايران نمونه‌اي را مثال بزنيم بايد گفت كه به‌جز رباعيات خيام نمونه ديگري نيست. اين دو حاصل نگاهي است كه در زنده‌ترين جلوه‌هاي زندگي، زنده بودن نيروهاي مرگ و زوال را هم ببينيم و در نهايت از دريچه‌اي به آن نگاه شود كه تفاوت ميان انسان‌ها از بين برود.»
بخش ديگر اين مراسم به نمايش فيلمي از گفت‎وگوي ناهيد طباطبايي با آيدين آغداشلو اختصاص داشت. گفت‌وگويي كه در بخشي از آن آغداشلو از مشكلي كه در دو انگشت دست راستش وجود دارد به عنوان يكي از دغدغه‌هايي كه اين روزها فكرش را دايما مشغول مي‌كند ياد كرد، از ديدگاهش نسبت به عشق صحبت كرد، مادرش را تنها زن زندگي‌اش دانست و در نهايت هم غزلي از سعدي خواند. بعد از اين فيلم مراسم رونمايي از اين مجموعه با حضور آيدين آغداشلو و ديگر چهره‌هاي حاضر در اين مراسم برگزار شد. صحبت‌هاي كوتاه آيدين آغداشلو با اين توضيح كه قرار نبود در اين مراسم اصلا صحبت كند پايان‌بخش اين مراسم بود. هرچند مراسم رونمايي در طبقه هم‌كف موزه هنرهاي معاصر و با حضور آيدين آغداشلو براي امضاي كتاب‌هايش براي علاقه‌مندان تا يكي دو ساعت ديگر هم ادامه داشت.

نظر شما