شناسهٔ خبر: 42970 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«آفاق فلسفه در سپهر فرهنگ» در گفت‌وگو با رضا داوری اردکانی

گفت‌وگوهای تفصیلی حامد زارع، روزنامه‌نگار حوزه اندیشه با رضا داوری اردکانی فیلسوف معاصر ایرانی ورئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در کتاب «آفاق فلسفه در سپهر فرهنگ» منتشر شد.

 

داوری اردکانی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ این کتاب متشکل از گفت‌وگوهایی است که زارع در شش سال اخیر و از فروردین ۱۳۸۸ تا فروردین۱۳۹۴ با داوری اردکانی انجام داده است. بخش هایی از این کتاب را گفت‌وگوهایی تشکیل می‌دهد که در آن رئیس فرهنگستان علوم برای نخستین‌بار به پرسش‌هایی فکری درباره شعر، ادبیات، رمان، حکایات و گشت ها و سفرهایی که در طول عمر هشتاد ساله خویش به اقصی نقاط عالم داشته است، با موضعی فلسفی پاسخ داده است.

رضا داوری اردکانی در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب می‌نویسد: «در این دفتر بعضی مطالب درباره فلسفه، فرهنگ، علوم انسانی و روشنفکری که در پاسخ به پرسش‌های دوست گرامی آقای حامد زارع گفته ام گرد آمده است. این مطالب شاید صورت موجز و مختصر مقالات و رساله هایی باشد که درباب روشنفکری و علوم انسانی نوشته‌ام. قبل از انقلاب و در دهه های پنجاه و شصت صرفاً نظر و رأی انتقادیم درباره روشنفکری و علوم انسانی را اظهار می کردم اکنون هم از اصول آن نظرها عدول نکرده ام اما می بینید که بیش از استادان علوم انسانی و اجتماعی از این علوم دفاع می کنم و این یک امر طبیعی است زیرا بحث در باب علم و مبادی آن و نقادی وضع علوم کار فلسفه است مع هذا شاید لازم باشد توضیح بدهم که چرا از علوم انسانی و اجتماعی دفاع می‌کنم».

محمد منصور هاشمی نویسنده آثار فلسفی و فکری نیز در یادداشتی که به کتاب افزوده شده است، می‌نویسد: «گفتگوی با متفکران و ثبت ناگفته‌های آنها، هم مجالی فراهم می‌آورد برای آشنایی بیشتر با متفکر و نزدیک‌تر شدن و انس گرفتن خوانندگان با او، هم زمینه‌ای می‌شود برای ثبت بخشی از تاریخ شفاهی ما و منبعی برای تحقیقات آتی. در مورد دکتر رضا داوری اردکانی جای خالی کتابی که دربردارنده چنان گفتگویی باشد محسوس و ملموس بود. خوشحالم که به لطف همت دوست عزیز، جناب حامد زارع، اکنون این جای خالی پر شده و کتابی به دست علاقمندان می‌رسد که حاصل گفت‌وگوهای ایشان است با استاد اندیشمند، آقای دکتر رضا داوری، درباره مسائل مختلف، از زندگی‌نامه و سوانح احوال گرفته تا مرور آثار و افکار».

حامد زارع نیز در مقدمه اثر خویش اظهار امیدواری کرده است که کتابش به عنوان نخستین کتاب گفت‌وگو با رضا داوری اردکانی که جای خالی آن در سال های اخیر حساس‌تر و مشهودتر شده بود، بتواند سهم مؤثری در شناختن منظومه فکری داوری اردکانی در افق فکری تاریخ اندیشه داشته باشد.

«طرحی از زندگی فکری»، «اندیشه در ایران»، «علم در ایران»، «منورالفکری ایرانی»، «تفکر فلسفی» و «حاشیه‌های زیست فرهنگی» عناوین فصول این کتاب ۲۶۰ صفحه‌ای را تشکیل می‌دهند. 

همزمان با انتشار چاپ نخست کتاب گفت‌وگوی حامد زارع با رضا داوری اردکانی تحت عنوان «آفاق فلسفه در سپهر فرهنگ»، کتاب گفت‌وگوی این روزنامه‌نگار حوزه اندیشه با سید حسین نصر تحت عنوان «آفاق حکمت در سپهر سنت» نیز از سوی انتشارات ققنوس تجدید چاپ و روانه بازار نشر کشور شد.

نظر شما