شناسهٔ خبر: 42974 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «فرزانه ایران‌مدار» در بزرگداشت ایرج افشار رونمایی می‌شود

کتاب «فرزانه ایران‌مدار» که از سوی موسسه خانه کتاب و کتابخانه ملی منتشر شده در مراسم بزرگداشت زنده‌یاد ایرج افشار رونمایی می‌شود.

 

کتاب «فرزانه ایران‌مدار» در بزرگداشت ایرج افشار رونمایی می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مراسم بزرگداشت زنده‌یاد ایرج افشار، چهارمین رئیس کتابخانه ملی سه‌شنبه ۱۸ اسفند برگزار می‌شود.
در این مراسم از دو اثر ارزشمند «فرزانه ایران‌مدار» و «دوره کامل ۴۵ جلدی فهرستگان نسخه‌های خطی ایران» که در مدار ایران‌شناسی پدید آمده‌اند، رونمایی خواهد شد.
سازمان اسناد و کتابخانه ملی مراسم بزرگداشت شادروان افشار را با همکاری موسسه خانه کتاب، گنجینه پژوهشی ایرج افشار و بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار یزدی برپا می‌کند.
کتاب «فرزانه ایران‌مدار» با پیشگفتاری از مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، مقدمه‌ای از احسان الله شکرالهی و غلامرضا امیرخانی، ۳۸ نوشتار درباره استاد افشار و ۲۹ نوشتار اهدا شده به ایرج افشار شروع می‌شود.
در مقدمه این کتاب آمده است: «نوشته‌های پیش رو شما در دو بخش (درباره افشار و اهدا شده به افشار) با این امید گرد آمده که که طیفی از مخاطبان همسو با اندیشه‌ها و باورهای افشار آنها را بپسندند و در شناساندن چهره روشن‌تری از وی و انعکاس پسندهای پژوهشی آن شادروان مفید افتد.»
در این کتاب مطالبی با عنوان‌های «یک شمعک کوهی بر مزار ایرج افشار» نوشته محمدابراهیم باستانی‌پاریزی، «ایرج شیرین سخن» نوشته غلامعلی حداد عادل، «در سوکِ دوستدار ایران: استاد ایرج افشار» نوشته سید علی موسوی گرمارودی، «زنده یاد ایرج افشار و کاربرگه نسخه خطی» نوشته سید عبدالله انوار، «خاطراتی درباره ایرج افشار، ایران‌شناس و کتا‌بشناس» نوشته استاد سید هادی خسرو شاهی آمده است.
ایرج افشار ایران‌شناس، کتابشناس، مصحح و مجله‌نگار نامی ۱۶ مهرماه سال ۱۳۰۴ در تهران متولد شد. وی را شاخص‌ترین کتابدار تاریخ معاصر ایران باید نام نهاد که چند سالی هم ریاست کتابخانه دانشگاه تهران را عهده‌دار بود. وی به دعوت دانشگاه هاروارد آمریکا یک سال در آن کشور مقیم بود و به کار مرتب‌کردن کتاب‌های السنه شرقی آن دانشگاه اشتغال داشت و همچنین برای امور مربوط به کتاب و کتابداری سفرهایی به کشورهای مختلف داشته است.
ایرج افشار، نسخه‌شناس، پژوهشگر و ایران‌شناس برجسته ۱۸ اسفند سال ۱۳۸۹ و پس از طی یک دوره بیماری شش ماهه که به سرطان مبتلا شده بود، در سن ۸۵ سالگی درگذشت.
کتاب «فرزانه ایران‌مدار» با شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای چهل هزار تومان از سوی موسسه خانه کتاب و با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران  منتشر شده است.

مراسم رونمایی از کتاب سه‌شنبه ۱۸ اسفندماه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی به نشانی میدان ونک، بزرگراه حقانی (از غرب به شرق)، بعد از ایستگاه مترو حقانی، بلوار کتابخانه ملی برپا خواهد شد.

نظر شما