شناسهٔ خبر: 42983 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تشکیل هسته‌های مطالعاتی دانشجویان، برای رشد فرهنگ کتابخوانی

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برای توسعه در حوزه فرهنگی نیاز به تغییر نگرش و پاسخگویی به نیازهای جوانان داریم.

 

1449820276431_635843141328835513.jpg

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ دکتر سید طه هاشمی در مراسم انتخاب کتاب سال دانشگاه آزاد اسلامی که در واحد علوم و تحقیقات تهران برگزار شد، ضمن تشکر از فعالیت استادان برای اجرای طرح‌های ماندگار فرهنگی دانشگاه آزاد گفت: خوشبختانه همه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی اجرای طرح‌های ماندگار فرهنگی را آغاز کرده‌اند. یکی از زیرمجموعه‌های این طرح همین انتخاب کتاب سال است که سال گذشته به شکل محدودتری در واحد تهران‌ جنوب آغاز و امسال با گستردگی بیشتر در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

وی با اشاره به جلسات شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد گفت: آنچه امروز در حوزه فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی دیده می‌شود، نتیجه تدابیر مد نظر استادانی است که در شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد فعالیت و بحث و تبادل نظر می‌کنند. فعالیت‌های حوزه فرهنگی با توجه به اهمیت این حوزه و حضور استادان برجسته در شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی، سبب گستردگی فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی شده است.

وی با نام‌بردن از اعضای شورای راهبردی فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی و تشکر از آنان افزود: در آغاز کار معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی به این نتیجه رسیدیم که حوزه فرهنگ و فعالیت‌های این حوزه در جامعه و دانشگاه، نیازمند تغییر در نگاه، محتوا و روش‌هاست. زیرا مخاطبان ما نسل جوان هستند و نیازهای جدید دارند. اگر به این نیازها پاسخ داده نشود، دیگران نیاز آنها را تامین می‌کنند و همین امر مسبب ناهنجاری‌های اجتماعی خواهد بود.

دکتر هاشمی با بیان اینکه در حوزه‌های فرهنگی خلأ برنامه‌ریزی عالمانه وجود دارد، ادامه داد: تغییر در روش‌ها و توجه به نیاز و خواست مخاطبان باید دیده شود. علت اینکه برنامه‌های فرهنگی که دیگران تهیه می‌کنند مورد استفاده جامعه قرار می‌گیرد و تهدیدی برای جامعه جوان است، عدم‌برنامه‌ریزی درست از سوی بخشهای مسوول فرهنگی کشور نظیر رسانه ملی است.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: رویکرد شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد نیز همین بوده که در جهت رفع نیاز جوانان گام بردارد که خوشبختانه این حوزه، از دانشجویان به استادان و کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی گسترش یافته است.

او افزود: معاونت دانشجویی و فرهنگی با افزایش بودجه‌ای که در حوزه فرهنگ داشته، اجرای طرح‌های ماندگار را دنبال می‌کند. خوشبختانه در برنامه ۵ ساله و سند برنامه راهبردی فرهنگی اجتماعی دانشگاه نیز به فعالیت‌های فرهنگی توجه ویژه شده که توسط هیات امنای مرکزی به تصویب رسیده است.

طه هاشمی به گام‌های موثر دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه اجتماعی اشاره کرد و گفت: با شناخت چالش‌های اجتماعی جوانان، که به نتایج بررسی‌های وزارتین علوم بهداشت بسیار نزدیک است، برنامه‌ریزی‌هایی در حال انجام است.

انتخاب کتاب سال؛ یک طرح ماندگار فرهنگی

هاشمی ادامه داد: انتخاب کتاب سال یکی از طرح‌های ماندگار فرهنگی در دانشگاه است که قبلا مرسوم نبوده است. سال گذشته آغاز شد و در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت. امیدواریم کتابخانه ملی و وزارت ارشاد در این حوزه به ما کمک کنند تا بتوانیم فرهنگ کتابخوانی و تولید علم را در میان دانشگاهیان بالا ببریم.

او در همین خصوص افزود: یکی از راه‌های درستی که می‌تواند به فرهنگ کتابخوانی و تولید علم کمک کند، انتخاب کتاب سال است. ما به دنبال این هستیم که با تشکیل هسته‌های مطالعاتی در میان دانشجویان، به توسعه مطالعات دانشجویان و رشد فرهنگ کتابخوانی کمک کنیم. البته مطالعه باید از درون خانه‌ها شروع شود و باید از کودکی فرزندان‌مان را با فرهنگ کتابخوانی آشنا کنیم.

او ادامه داد: در دو سال اخیر حوزه آثار علوم انسانی و فعالیت‌های علوم اجتماعی، فرهنگ و هنر و مدیریت در دانشگاه آزاد اسلامی مورد توجه قرار گرفته و گسترده شده که باید در سال‌های آتی در زمینه‌های دیگر نیز افزایش یابد.

طه هاشمی به چهار طرح ملی معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: این چهار طرح از جمله طرح‌های رخدادی، جزئی از فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می‌شود که در معاونت فرهنگی چهارچوب‌ آنها مشخص و به واحدها ارائه شده و آنها نیز با توجه به اقلیم و فرهنگ خود در برنامه‌ریزی‌ها کمک می‌کنند. طرح مفاخر و مشاهیر یکی از ۴ طرح ملی است که هر ۴۰۰ واحد دانشگاه آزاد در حوزه خود بیش از ۲۵۰۰ نفر از مفاخر و مشاهیر منطقه خود را در دو بخش ۱۰۰ سال اخیر و دوره قبل از آن، شناسایی کرده و درباره زندگی و دستاوردهای آنها پژوهش می‌کنند که با حمایت رییس دانشگاه آزاد و همکاری معاونت پژوهش و فناوری، پایان‌نامه‌ها به سمت احیای این شخصیت‌ها رهنمون می‌شود.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه فرزندان ما مشاهیر و دانشمندان خارج از کشور را بهتر از مشاهیر ایرانی می‌شناسند، افزود: در همین جهت معاونت دانشجویی و فرهنگی در تلاش است مفاخر ایرانی شناسایی و کارهای پژوهشی انجام و به جامعه معرفی شوند. بدیهی است لیستی از شخصیتهای ایرانی که در سطح بین المللی قابل طرحند، باید با همکاری نهادهای مسوول در دبیرخانه یونسکو به عنوان دانشمندان ایرانی ثبت شود.

به گفته دکتر طه هاشمی، طرح ملی سبک زندگی نیز یکی دیگر از فعالیت‌های حوزه فرهنگی دانشگاه آزاد است که با نظارت بر حوزه علوم‌ اجتماعی، دینی و اعتقادی از مفاخر و مشاهیر ایرانی و اسلامی الگوسازی می‌کند و مدل‌های زندگی آنها را با تعاریف جدید ارائه می‌کند تا مورد اقبال قرار گیرد.

وی افزود: امروز باید مدل‌های درست زندگی را در اختیار افراد جامعه قرار دهیم. یکی دیگر از فعالیت‌های حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی پرداختن به اخلاق حرفه‌ای است که تاکنون ۵۲ حرفه توسط یکی از کمیته‌های شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی بررسی شده که متناسب با نیازمندی های موجود و همچنین انحرافات و معضلات احتمالی که در این حرفه‌ها با آنها مواجهیم، تولید محتوا شده و از طریق اساتید به دانشجویان منتقل شود. در حوزه اخلاق اعتقاد داریم هر استادی در رشته خود می‌تواند نکات اخلاق حرفه‌ای را در کنار تدریس مباحث تخصصی خود به دانشجویان منتقل کند.

او ادامه داد: طرح نگاه علمی به قرآن با عنوان «علم در محضر قرآن» نیز یکی از برنامه‌هایی است که با رویکرد علمی به قرآن می‌تواند دروازه‌های جدیدی برای دانشجویان باز کند، البته کارهایی از این دست در گذشته هم انجام شده اما برای جامعه امروز کافی نیست. تمام این موارد موضوعاتی هستند که می‌توانند در انتخاب کتاب سال دوره آینده نقش موثری داشته باشند. استادان و دانشجویان می‌توانند با انتخاب یکی از این موارد تولید محتوا کنند تا بتوانیم فعالیت‌های فرهنگی را در این حوزه‌ها گسترش دهیم.

طه هاشمی در پایان گفت: با اجرای این برنامه‌ها می‌توانیم به غنای علمی و فرهنگی کشور کمک کنیم و در توسعه فرهنگی و ایجاد اجتماعی سالم گام برداریم.

برگزیده های جایزه کتاب سال دانشگاه آزاد اسلامی (ابن سینا)

در همایش جایزه کتاب سال ابن سینا دانشگاه آزاد اسلامی مولفین و مترجمین برتر مورد تقدیر قرار گرفتند که اسامی آن ها به شرح ذیل است.

درمحورکلیات ، کتاب هایی با عنوان " پژوهش در ترویج فرهنگ تئاتر تالیف دکتر روح اله جعفری و کتاب "انسان و محیط رویکرد روانشناختی به معماری و شهرسازی " از دکتر سیده میرزا طبائیان مورد تقدیر قرار گرفتند .

در محور اجتماع ۱۱ عنوان کتاب شامل ، مدیریت استراتژیک منابع انسانی تالیف دکتر ناصر میرسپاسی، جامعه شناسی ارتباطات تالیف دکتر باقر ساروخانی، جمعیت شناسی علم میان رشته ترجمه و تالیف دکتر محمد سید میرزایی، حقوق مبارزه با تروریسم هسته ای در اسناد بین المللی تالیف پیمان نمامیان و شهلا معظمی، ضرورت دلالت و جهان های ممکن تالیف دکتر محمد سعیدی مهر، روش های تحقیق در فعالیت های بدنی ترجمه و تالیف فرشاد تجاری و علی محمد امیرتاش، مدیریت دارایی بدهی (ترجمه و اقتباس) دکتر فریدون رهنمای رود پشتی، نظریه های جامعه شناسی ترجمه و تالیف منصور حقیقتیان، آمارهای مالی دولت، ویژگی ها و چالش ها تالیف دکتر تقی ترابی و محمد جوادی برگزیده شدند.

در محور فلسفه، کتاب هایی شامل "علم، اخلاق و سیاست" تالیف دکتر رضا داوری، "فرهنگ توصیفی انجمن روانشناسی آمریکا APA " به تالیف دکتر حسن احدی، "حقوق کار " تالیف دکتر فرشید هکی، "روانشناسی اجتماعی سازمانی" به تالیف دکتر امین برازنده و دکتر سید حمید آتش پور،" نظریه های رشد ترجمه و تالیف دکتر مجتبی امیر مجد مورد تقدیر قرار گرفتند .

در محور دین نیز تالیف هایی همچون جلوه هایی از هنر تصویرآفرینی در قرآن از حمید محمد قاسمی و سبک زندگی رضوی( ازدواج و خانواده) از حجت الاسلام محمد تقی فعالی تقدیر شدند.

همچنین در محور ادبیات ، کتاب هایی شامل قصه گویی و نمایش خلاق به تالیف ناصر قلی بوالحسنی، قرآن در شعر پارسی تالیف دکتر امیر اسماعیل آذر، درآمدی بر مبانی ترجمه( فارسی به عربی و عربی به فارسی) تالیف دکتر عنایت اله فاتحی نژاد و کتاب خیره در تصویر خود تالیف عباس باقی نژاد برگزیده شدند.

لازم به ذکر است در محور پایان نامه ها، رساله هایی شامل نسبت طبیعیات قدیم و جدید با نظام نفس شناسی صدرائی از دکتر امید آهنچی و رساله ای با عنوان ارائه مدلی مناسب خدمات کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی با استفاده از جی آی اس و تاکید بر داده های مکانی کتابخانه از دکتر رویا پور نقی تقدیر شدند.

گردآوری یک میلیون و ۳۰۰ هزار کتاب بصورت آفلاین در کتابخانه مرکزی واحد علوم و تحقیقات

رئیس واحد علوم و تحقیقات نیز در این همایش گفت: در طول یک سالی که از راه اندازی کتابخانه و مرکز اسناد علمی دکتر حسن حبیبی در واحد علوم و تحقیقات می گذرد، بالغ بر ۱۶۱۸۰۰ عنوان کتاب فارسی و لاتین، یک میلیون و سیصد هزار کتاب بصورت آفلاین و بیش از ۱۵ میلیون و پانصد هزار عنوان مقاله گردآوری شده است.

دکتر عباسپور با بیان اینکه کتابخانه و مرکز اسناد این دانشگاه تنها مختص به دانشجویان واحد نبوده و تمامی دانشجویان می توانند از منابع علمی آن استفاده کنند ،تصریح کرد: ایجاد بخش هایی ویژه از زبان های زنده دنیا همچون دانشگاه های برتری نظیر برکلی، تأمین کتب نایاب، حمایت از چاپ و نشر تألیفات، تجهیز بیش از پیش سخت افزاری و ... از جمله برنامه هایی است که برای تبدیل این کتابخانه به یکی از مراجع علمی برتر منطقه و حتی آسیا در نظر داریم.

دکتر کرم الله دانشفرد معاون دانشجویی و فرهنگی واحد علوم و تحقیقات نیز در همایش ملی جایزه کتاب سال ابن سینا به اهداف این همایش اشاره کرد و گفت : تشویق و ایجاد انگیزه برای نویسندگان دانشجو، تبادل علمی بین دانشگاه های سراسر کشور، توجه به فرهنگ کتاب و نویسندگی در دانشگاه ها، شناسایی و معرفی آثار برتر و فاخر در حوزه های مختلف، توجه به زبان و ادب فارسی، تسهیل مشارکت با نویسندگان خبره از جمله اهداف قابل توجه برای این همایش بود.

دکتر دانشفرد افزود: اطلاع رسانی جهت برگزاری این مراسم از طرق مختلف به دانشگاهیان ابلاغ شد تا بتوانند حضوری موثر در این مراسم داشته باشند.

معاون دانشجویی و فرهنگی واحد علوم و تحقیقات افزود: این همایش سه محور موضوعی شامل بخش اصلی(فلسفه و روانشناسی، دین، اجتماع و...)، بخش ویژه(زبان و ادبیات فارسی) و بخش جنبی( پایان نامه های دکتری با موضوعات مرتبط) را در بر می گیرد.

دکتر دانشفرد اظهار داشت: حدود ۵۰۰ اثر تالیفی به دبیرخانه این همایش واصل شد که به صورت های مختلف در مرحله داوری قرار گرفتند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، وی با بیان اینکه در مرحله اول غربال گری صورت گرفت که در این مرحله ۵۶ اثر به دلیل ارسال پس از موعد مقرر و داشتن محتویات خارج از موضوعات همایش مردود اعلام شدند ، گفت: در مرحله دوم بیش از ۴۱۳ اثر مورد داوری قرار گرفتند و به تناسب دارا بودن اولویت های لازم به آن ها امتیاز داده شد. در مرحله سوم کلیه آثاری که بیش از ۸۰ درصد امتیاز را کسب کردند به دست داوران خبره واگذار شد که در نهایت منجر به انتخاب ۲۴ اثر شایسته تقدیر شد.

نظر شما