شناسهٔ خبر: 42993 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

همکاری کمبریج با پژوهشکده میراث فرهنگی

رئیس پژوهشکده باستانشناسی کشور گفت: دانشگاه کمبریج انگلیس برای چاپ و انتشار پژوهش های میدانی باستانشناسان ایرانی اعلام آمادگی کرده است که به همکاری منتج خواهد شد.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ حمیده چوبک روز یکشنبه در چهاردهمین گردهمایی سالانه باستانشناسی کشور اظهار کرد: در سال جاری ۳۸ نشست گزارش به همکار در پژوهشکده باستانشناسی برگزار شد که این امر نتایج آخرین پژوهش های باستانی را در بر می گیرد.
وی افزود: در سال گذشته ۱۳۸ مجوز نیز برای بررسی های باستانشناسی صادر کردیم که بیشترین میزان مطالعات در استان مازندران بوده و نمودار این پژوهش ها معنادار و قابل تحلیل است.
رییس پژوهشکده باستانشناسی ادامه داد: در گردهمایی چهار دهم میهمانانی از کشورهای اروپایی، آسیایی و گروه ویژه ای از پژوهشگران خویشاوند فرهنگی از ترکیه و بلغارستان حضور دارند که این میزان مشارکت نمایانگر جایگاه علمی باستانشناسی ایران در میان سایر کشورهاست.
وی تصریح کرد: این گردهمایی با ۹ نشست و ۴۰ سخنران شانزدهم تا هیجدهم اسفند ماه در موزه ملی ایران با حضور پژوهشگران باستانشناس داخلی و خارجی برگزار می شود.
چوبک اضافه کرد: به رغم کارهای زیادی که انجام شده پژوهش ها در حد نام و قدمت کشور باستانی ایران نیست و توسعه آن نیازمند سرمایه گذاری کلان ملی و برنامه های جامع تر است.
این کارشناس باستانشناسی، جلوگیری از تخریب آثار باستانی در طرح های عمرانی استان ها و تخریب برخی محوطه ها به دلیل نداشتن شماره ثبت ملی، نبود یگان حفاظت در اکثر محوطه ها و تهدیدهای توسعه کشاورزی و جاده سازی در محوطه های باستانی را از مهم ترین اولویت های پژوهشکده باستانشناسی در آینده برشمرد.
وی خاطرنشان کرد: قصد داریم بیش از ۷۸ هزار اثر باستانی را روی نقشه باستانی کشور جانمایی کنیم و با کاوش های نجات بخشی و تعیین برنامه های بلندمدت حیات تازه ای به میراث فرهنگی کشور دهیم.

نظر شما