شناسهٔ خبر: 43005 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شهرام مکری: «سرباز خوب» را می‌نویسم/ خروسی که در همسایگی خانه ما می‌خواند

شهرام کرمی نویسنده و کارگردان تئاتر از نگارش نمایشنامه «سرباز خوب» براساس رمان «یک سرباز خوب» نوشته فورد مادوکس فورد خبر داد.

شهرام کرمی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ شهرام کرمی نویسنده و کارگردان تئاتر درباره فعالیت هایش در این حوزه گفت: در سال ۹۴ به دلیل اینکه دبیر دو جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و تئاتر شهر بودم نتوانستم به دغدغه اصلی خودم برسم و نمایشی را به صحنه ببرم، اما برای سال آینده متقاضی اجرا در تماشاخانه ایرانشهر و تئاتر شهر شدم و امیدوارم بتوانم نمایشی را به صحنه ببرم.

وی درباره آثاری که قصد به صحنه بردنشان را دارد، بیان کرد: نمایش «مدریک» را که در جشنواره سی و دوم تئاتر فجر به صحنه بردم در نوبت اجرا قرار دارد. همچنین نمایشنامه ای را با عنوان «در همسایگی خانه ما خروس می خواند» به نگارش درآورده ام که در صورت امکان علاقه مندم آن را به صحنه ببرم. فرصت اجرا برای هر کدام از این دو اثر نمایشی فراهم شود از آن استقبال خواهم کرد.

مدیر تالار هنر ادامه داد: نمایشنامه «در همسایگی ما خروس می خواند» یک موضوع اجتماعی دارد و در راستای آثار قبلی من مثل «مدریک» و «پوتین های عمو بابا» است. این نمایشنامه روایت خانواده ای است که فرزندشان که مدت ها از او بی خبر بوده اند به خانه بر می گردد و همین بازگشت موجب تغییر بزرگی در روابط خانوادگی آنها می شود. این اثر جزو نمایشنامه هایی است که مبتنی بر شخصیت و پرداخت روانشناسانه به کاراکترهای نمایشی هستند. در این نمایشنامه من تلاش کرده ام به شکلی تحلیلی و عمیق به روابط شخصیت ها بپردازم تا بستر مناسبی برای کشف آدم های داستان و روابط بینشان فراهم آید.

کرمی درباره نگارش یک نمایشنامه دیگر نیز بیان کرد: همچنین در حال حاضر در حال نگارش یک نمایشنامه جدید با عنوان «سرباز خوب» هستم که با الهام از رمان «یک سرباز خوب» نوشته فورد مادوکس فورد نوشته می شود. این رمان جزو ۱۰۰ رمان برتر ذنیا شناخته می شود و بسیاری از منتقدان آن را به عنوان یکی از ۲۰ رمان برجسته دنیا معرفی کرده اند. این رمان در پرداخت جزو آثار مدرن به حساب می آید و قابلیت های بسیاری دارد. با وجود دشواری هایی که در برگردان این رمان به یک نمایشنامه وجود دارد اما بسیار تحت تاثیر اثر قرار گرفتم و دو ماه است که مشغول نگارش نمایشنامه هستم.

این مدرس تئاتر در پایان درباره مضمون و داستان نمایشنامه توضیح داد: این نمایشنامه درباره سربازی است که باید درگیر یک جنگ شود اما بیشتر از درگیری اش با یک جنگ بیرونی درگیر یک کنکاش درونی می شود. در این نمایشنامه جنبه های درونی و بیرونی اثر به شکل روایی نمود می یابد و فضای نمایشنامه فضایی جریان سیال ذهن دارد و همزمان به محیط بیرونی و اتفاقات ذهنی شخصیت سرباز می پردازد. «سرباز خوب» جزو متفاوت ترین آثاری است که نوشته ام و امیدوارم فرصت اجرای عمومی آن فراهم شود.

 

نظر شما