شناسهٔ خبر: 43024 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جشنوارۀ ۱۷۰ سال کتابخوانی با هزار و یک‎شب برگزیدگان خود را شناخت

برگزیدگان جشنواره «۱۷۰ سال کتابخوانی با هزار و یک‎شب» در فرهنگسرای نیاوران معرفی شدند.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ تندیس جایزه اول و لوح تقدیر به دلیل روایتگری درخشان، طراحی قدرتمند و هماهنگ با متن، تکنیک منحصر به فرد و رویکرد مستقل و در عین حال متصل به فرهنگ تصویری کهن ایران به علی فلاح کردی برای تصویرسازی حکایت «عبدالله فاضل و برادرانش» اهدا شد.
تندیس جایزه دوم و لوح تقدیر به دلیل روایتگری خلاق بصری و ایجاد زوایای دید مناسب، طراحی پویا و ترکیب تاثیرگذار و خلاقانه به حمیده خسرویان برای تصویرسازی حکایت «سندباد بحری» تعلق گرفت.
تندیس جایزه سوم و لوح تقدیر به علت نگاه تازه و هوشمندانه به نگارگری ایرانی، روایتگری و شخصیت پردازی مناسب به نرگس محمدی برای تصویرسازی حکایت «اسب آبنوس» اختصاص یافت. 

** هنرمندان تصویرسازی که موفق به دریافت لوح تقدیر در جشنوارۀ «۱۷۰ سال کتابخوانی با هزار و یک‎شب» شدند نیز به شرح زیر اعلام شدند: 
نوشین صفاخو برای تصویرسازی حکایت «شیخ خاموش»
سید میثم موسوی برای تصویرسازی حکایت «حمال و دختران بغدادی»
افروز قلی زاده برای تصویرسازی حکایت «مرد اندوهگین»
مهشید دارابی برای تصویرسازی حکایت «حمال و دختران بغدادی»
نجلا مهدوی اشرف برای تصویرسازی حکایت «مرد اندوهگین»
مهسا طالع پسند برای تصویرسازی حکایت «مرد اندوهگین»
نجوا عرفانی برای تصویرسازی حکایت «چشمه جادویی»
ماهنی تذهیبی برای تصویرسازی حکایت «مرد اندوهگین»
فرانک صالحی برای تصویرسازی حکایت «بنیادین هزار و یک شب»
اعضای هیئت داوران این جشنواره علی اکبر صادقی، الریش مارزلف، مانلی منوچهری، مهران زمانی و هدا حدادی بودند.
«هزار و یک شب» مجموعه ای از داستان ها در قالب یک داستان واحد است که طی سال های طولانی در سرزمین های هند، ایران و جهان عرب شکل گرفته است؛ این کتاب، سال ها در ایران ناشناخته بود تا اینکه برای نخستین بار، میرزا عبداللطیف طسوجی، آن را به فارسی ترجمه کرد و امسال، ۱۷۰ سال از برگردان «هزار و یکشب» به فارسی می گذرد.
این کتاب، سرشار از درس های زندگی و اخلاق، عشق و دلدادگی، بزم ها و رزم ها و روایت های نمادین از داستان های حیوانات و موجودات غریب است و همواره منبعی غنی از تجسم و تخیل به شمار آمده و الهام بخش هنرمندان، به ویژه تصویرگران است.
با توجه به تأثیرات جهانی و ملی کتاب «هزار و یک شب»، انجمن تصویرگران ایران با همکاری خانه کتاب اقدام به برگزاری جشنواره «۱۷۰ سال کتابخوانی با هزار و یک‎شب» کردند که نمایشگاه آثار این جشنواره امروز ۱۷ اسفندماه در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد؛ در این نمایشگاه علاوه بر نمایش نزدیک به ۳۰۰ اثر از ۱۰۰ تصویرگر، آثاری به شیوۀ چیدمان به نمایش گذاشته شده است. 
در مراسم افتتاحیه نمایشگاه آثار جشنواره «۱۷۰ سال کتابخوانی با هزار و یک‎شب»، علاوه بر اعلام برگزیدگان جشنواره از کاتالوگ نمایشگاه نیز رونمایی شد.
علاقه مندان تا بیست و دوم اسفند ماه فرصت دارند از آثار این نمایشگاه دیدن کنند.

نظر شما