شناسهٔ خبر: 43044 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برنده «بوکر» در میان نامزدهای جایزه ادبیات زنان

جایزه ادبیات داستانی زنان «بیلیز» انگلیس اسامی ۲۰ نامزد اولیه‌اش را اعلام کرد.

 

1457422887731_3203.jpg

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ فهرست برگزیدگان مرحله نخست جایزه «بیلیز» ۲۰۱۶ اعلام شده و در آن نام نویسندگان مطرحی چون «کیت اتکینسون» و «آنه انرایت» به چشم می‌خورد.

آنه انرایت نویسنده ایرلندی که سال ۲۰۰۷ جایزه «من بوکر» را کسب کرد، در این دوره از جوایز ادبیات داستانی زنان با رمان «مسیر سبز» در این رقابت‌ شرکت کرده. کیت اتکینسون، برنده جایزه «کاستا» نیز با کتاب پرفروشش «خدایی در ویرانه‌ها»، نامزد شده است.

از دیگر نام‌های آشنا در این فهرست می‌توان به «هانا یاناگیهارا» اشاره کرد. این نویسنده با رمان پرفروش «یک زندگی کوچک» راهی این رقابت ادبی شده است.

در میان نامزدهای امسال نام ۱۱ نویسنده نوقلم به چشم می‌خورند که «هانا راتس‌چایلد» کارگردان و «راشل الیوت» روان‌درمانگر از جمله آن‌ها هستند.

«بکی چیمبرز» دیگر نویسنده‌ نوقلمی است که برای نگارش کتابش دچار مشکل مالی شده و چهار سال این پروژه را متوقف کرده بود. او برای تمام کردن اولین اثرش که «راه طولانی یک سیاره کوچک و عصبانی» نام دارد، مجبور به دریافت وام شد و متعهد شد در زمانی محدود نگارش آن را به پایان برساند. حالا نام او در میان ۲۰ نامزد اولیه این جایزه ۳۰ هزار پوندی است.

به گزارش گاردین، هیات داوران این جایزه در بیست‌ویکمین دوره آن، بیش از ۱۷۰ اثر را مورد بررسی قرار داد. فهرست نامزدهای نهایی «بیلیز» روز ۱۱ آوریل اعلام می‌شود و برنده نهایی هشتم ماه ژوئن معرفی خواهد شد. «زادی اسمیت»، «ایمیر مک‌براید» و «لیونل شریور» از برندگان پیشین این جایزه هستند.

جایزه ادبیات داستانی زنان نویسنده، اولین‌بار در سال ۱۹۹۲ از سوی «کیت ماس» رمان‌نویس راه‌اندازی شد. در آن زمان تنها ۱۰ درصد نامزدهای نهایی جایزه «بوکر» را زنان تشکیل می‌دادند و در سال ۱۹۹۱ حتی یک زن هم به فهرست نهایی برگزیدگان این جایزه بین‌المللی راه پیدا نکرد. جایزه ادبی «بیلیز» تا سال ۲۰۱۲ با نام «اورنج» برگزار می‌شد. این جایزه ۳۰ هزار پوندی سال گذشته نصیب «آلی اسمیت» شد.

نظر شما