شناسهٔ خبر: 43052 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خاورمیانه‌ در فهرست نامزدهای «جورج اورول»

جایزه «جورج اورول» که مهم‌ترین جایزه کتاب سیاسی جهان لقب گرفته، فهرست نامزدهای اولیه‌اش را اعلام کرد.

 

1439898290361_book-stack.jpg

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ کتاب‌هایی با موضوع مصر، عراق و سوریه جو حاکم بر فهرست نامزدهای اولیه جایزه کتاب «جورج اورول» ۲۰۱۶ را به دست گرفته‌اند.

امسال هیچ اثر ادبیات داستانی موفق به راه‌یابی به این مرحله نشده و در فهرست ۱۳ عنوانی نامزدهای «جورج اورول»، نام روزنامه‌نگار «گاردین»، نویسنده‌ای مصری و کارشناس مسائل خاورمیانه‌ به چشم می‌خورد.

«حلقه زدن دور میدان» کتابی از «وندل استیونسون» است که به انقلاب مصر و نقش میدان «التحریر» در تظاهرات مردمی می‌پردازد. «اما اسکای» نویسنده‌ای است که با اولین کتاب خود «گره‌گشایی»، راهی این رقابت‌ها شده. این اثر درباره حضور داوطلبانه در جنگ عراق با آمریکاست.

«ثمر یازبک» که سال ۲۰۱۲ جایزه «پن» را به خاطر شجاعت در پوشش اخبار جنگ در سوریه دریافت کرد، در این دوره با «عبور» نامزد شده است.

به گزارش گاردین، از رقیب‌های این نویسندگان می‌توان به «اندی بکت» روزنامه‌نگار «گاردین» اشاره کرده که برای نگارش «قول یک معجزه را به تو داده بودم: انگلستان ۸۰ – ۸۲» از سوی هیات داوران جایزه کتاب سیاسی «جورج اورول» انتخاب شده است.

«آنه ماری اسلاتر» که مشاور سیاسی سابق «هیلاری کلینتون» بوده، با کتاب «کار ناتمام» راهی این رقابت‌ها شده است. «استیو هیلتون» مشاور سیاسی پیشین «دیوید کامرون» هم با «انسان‌های بیشتر» نامزد شده است.

«خانه‌ای کنار رودخانه» نوشته «توماس هاردینگ»، «فرانسوی‌ها چطور فکر می‌کنند» نوشته «سودیر هزارسینگ»، «پول دیگران» نوشته «جان کی» و «اشک‌ راجاها‌» از «فردیناند مونت» از دیگر نامزدهای جایزه «جورج اورول» ۲۰۱۶ هستند.

برندگان بخش‌های مختلف «جورج اورول» طی مراسمی در اواخر ماه می معرفی می‌شوند. جایزه ۳۰۰۰ پوندی «جورج اورول» شامل بخش‌های روزنامه‌نگاری، وبلاگ‌نویسی و گزارش اجتماعی نیز هست. این جایزه که در سال ۱۹۹۳ راه‌اندازی شده‌، سالانه به نویسندگانی تعلق می‌گیرد که با آثارشان به آرمان‌های «جورج اورول» نزدیک‌ترند. هدف نویسنده «۱۹۸۴» "تبدیل ادبیات سیاسی به اثری هنری" بود.

جایزه‌ «جورج اورول» ابتدا در بخش کتاب سیاسی کار خود را آغاز کرد. بعدها بخش روزنامه‌نگاری و در سال ۲۰۰۸ جایزه‌ وبلاگ‌نویسی نیز به آن اضافه شد. از سال گذشته بخش جدیدی هم به این جوایز اضافه شده که به بهترین اثر در حوزه گزارش اجتماعی تعلق می‌گیرد.

نظر شما