شناسهٔ خبر: 43055 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آئین تجلیل از جواد آذر در نیاوران برگزار می شود

آئین تجلیل از ' جواد آذر ' به مناسب پانزدهیمن سالگرد در گذشت این غزل پرداز و ترانه سرای ملی ایران در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ اصغر فردی شاعر، ادیب و گردآورنده آثار جواد آذر در گفت و گو با روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران پیرامون برگزاری این برنامه گفت:آئین تجلیل از ' جواد آذر' با حضور جمعی از اساتید و اهالی فرهنگ و هنر همچنین شعرا و نویسندگان بزرگی برگزار خواهد شد که از میان آن ها منوچهر صدوقی ،حسین آهی ،محمد رضا طاهری و دکتر رضا زاده سخنرانی می کنند. همچنین در ادامه این برنامه از دیوان این شاعر بزرگ و معاصر ایرانی با عنوان 'نامه آذر ' که توسط انتشارات ایز منتشر شده ، رو نمایی خواهد شد.
فردی که جمع آوری این کتاب را بر عهده داشته در ادامه افزود:جواد آذر از بزرگترین شعرای معاصر ایران به شمار می رود که آثار ارزشمندی را با همکاری اساتید موسیقی ایران خلق کرده و از میان آنها می توان به 'ایران ز سر کن خواب مستی' و 'ساز قصه گو' به آهنگساری محمد رضا لطفی و فرامرز پایور و خوانندگی محمد رضا شجریان ، 'ایران ای آذر ایزد نشان ' به آهنگسازی پرویز مشکاتیان و 'پدر ' (در سوگ آیت الله طالقانی) با خوانندگی شهرام ناظری اشاره کرد. وی در کنار ایجاد زبانی نو در غزل سرایی ، به سبک آذربایجانی قصیده های بسیاری سرود که بعد از آثار افضل الدّین بدیل بن علی خاقانی شروانی متخلّص به خاقانی اشعار وی در این سبک مورد توجه نویسندگان و شعرای بسیاری قرار گرفت.
جواد کناره چی متخلص به' آذر '،در زمستان سال ۱۳۷۹ درکشور آلمان درگذشت و سپس در مقبره شعرای تبریز، درکنار استاد شهریار و خاقانی و بسیاری از سخن سرایان وبزرگان آذربایجان و ... آرام گرفت.
آئین تجلیل از 'جواد آذر ' با مشارکت بنیاد آفرینش های هنری نیاوران و بنیاد شهریارجمعه ۲۱ اسفند ماه ساعت ۱۷ در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود و حضور کلیه علاقمندان در این برنامه آزاد می باشد.

نظر شما