شناسهٔ خبر: 43080 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اعلام آمادگی دانشگاه قديمی صربستان برای ميزبانی برنامه های فرهنگی هنری ايران

رييس قديمي ترين دانشگاه صربستان با تأکید بر قدمت و اهمیت فرهنگی ایران از دیرباز تا به امروز گفت: ایران تمدنی درخشان، فرهنگی غنی و مردمی صبور دارد و در طول تاریخ همواره موجب تحولی مثبت و مؤثر در حوزة علم و فرهنگ بوده‌است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ پروفسور نبویشا آرسنیویچ؛ ريیس دانشگاه دولتی کراگوی‌واتس در صربستان در دیدار با محمود شالويی رایزن فرهنگی کشورمان، با تأکید بر قدمت و اهمیت فرهنگی ایران از دیرباز تا به امروز گفت: ایران تمدنی درخشان، فرهنگی غنی و مردمی صبور دارد و در طول تاریخ همواره موجب تحولی مثبت و مؤثر در حوزة علم و فرهنگ بوده‌است.ريیس دانشگاه کراگوی‌واتس با ابراز علاقه نسبت به توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی با مراکز مشابه در جمهوری اسلامی ایران افزود: از تعامل صمیمانه با دانشگاه‌های ایرانی در زمینه‌های تبادل استاد و دانشجو، استفاده از ظرفیت های علمی دوجانبه و تلاش برای انتقال و ترویج فرآیندهای علمی و پژوهشی عمیقا استقبال می‌کنیم و برای این منظور می‌توانیم در آیندة نزدیک در خصوص رفت‌وآمد هیات‌های مربوطه برنامه‌ریزی جامعی داشته باشیم.

پروفسور نبویشا آرسنیویچ؛ ریس دانشگاه کراگوی‌واتس همچنین ضمن قدردانی از حضور هیات فرهنگی کشورمان گفت: برای برگزاری رویدادهای فرهنگی، برپایی نمایشگاه‌های هنری و نشست‌های علمی و ادبی که از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان پیشنهاد داده‌می‌شود هم‌اکنون آمادگی کاملی وجود دارد و برای این منظور دانشگاه قادر است که تمهیدات لازم را فراهم‌آورد و میزبان برنامه‌های موصوف باشد.

در این دیدار که معاونان و مسوولان این مجموعه‌ علمی و آموزشی نیز حضور داشتند، محمود شالوئی رایزن فرهنگی کشورمان در صربستان با ابراز تشکر از فرصت حاصله و استقبال صمیمانة مسوولان دانشگاه کراگوی‌واتس اظهار داشت: تمدن درخشان ایران برپایه‌های فرهنگ و دانش استوار است و ایران در زمینة علم و ادب سابقه ای بس طولانی و بسیار شکوفا دارد.

شالويي افزود: تأسیس دانشگاه گندی شاپور در اهواز و پس از آن هم راه اندازی مراکز علمی و پژوهشی که یکی پس از دیگری در اقصی نقاط این سرزمین پهناور شکل‌گرفتند و سپس در قالب مجموعه‌های عظیم دانشگاهی و همچنین حوزه‌های معظم علمی و دینی توسعه یافتند در نهایت به دستآوردهای بزرگی منتهی شد که شعاع آن محدوده‌های وسیعتری از جهان علم و دانش را دربرگرفت.

شالويی در ادامه گفت: سهم دانشمندان ایرانی در ترویج علوم جهانی بر کسی پوشیده نیست و از این حیث رتبة ممتازی برای آن قابل تصور است.

رایزن فرهنگی کشورمان همچنین دانشگاه‌های موجود در ایران را حائز توانمندهای علمی و آموزشی بسیار دانست و یادآور شد: در ایران دانشگاه‌های معتبر و متعددی وجود دارد که هریک از آنها واجد شرایط لازم برای توسعه همکاری‌ها در سطوح مختلف هستند.

شالويی سپس به درخواست اخیر دانشگاه شیراز مبنی بر گسترش همکاری‌های بین‌المللی اشاره کرد و با معرفی این مرکز مهم دانشگاهی در کشورمان، استفاده از فرصت را در زمینه مسائل مورد علاقه و در قالب ترویج و تعمیق روابط  دوجانبه مغتنم دانست.

در ادامه این نشست، معاونان و مسوولان دانشگاه کراگوی‌واتس نیز ضمن اذعان به اهمیت علمی و آموزشی دانشگاه‌های ایران و با ابراز نظریات خودخواستار تسریع در آغاز جدی همکاری‌های فراگیر شدند.

در خاتمة این جلسه  ريیس دانشگاه کراگوی‌واتس کتاب جامع منتشره از سوی این دانشگاه را به محمود شالويی؛ رایزن فرهنگی کشورمان در صربستان اهداء كرد. در ادامهشالويی نیز یک جلد از دیوان حافظ را که اخیرا به زبان صربی ترجمه شده‌است، به ريیس دانشگاه کراگوی‌واتس تقدیم و سپس دربارة اهمیت حافظ در شعر و ادب پارسی توضیحاتی ارائه كرد.

 دانشگاه کراگوی‌واتس قدیمی‌ترین دانشگاه صربستان است که در سال ۱۸۳۸ میلادی (۱۷۸سال قبل) تأسیس شده است. این دانشگاه هم‌اکنون۱۲ دانشکده و ۱۸۳۰۰ دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی از دوره کاردانی تا دکتری دارد.

شهر کراگوی‌واتس یکی از مهمترین شهرهای علمی و صنعتی صربستان محسوب می‌شود که با بلگراد حدود ۱۴۰ کیلومتر فاصله دارد.

نظر شما