شناسهٔ خبر: 43129 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آئین‌نامه ممنوعیت به‌کارگیری اسامی بیگانه پس از ۱۶ سال اصلاح شد

هیئت وزیران، آئین‌نامه اجرایی قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه را که در سال ۱۳۷۸ به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده بود، اصلاح کرد.

 

هیئت دولت

 

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ متن مصوبه هیئت وزیران به شرح زیر است:

۱- در ماده (۶)، واژه «خدمات» بعد از واژه «نامگذاری» و عبارت «با درج معنا و خاستگاه» بعد از عبارت «مربوط» اضافه می‌شود.
‌۲- در ماده (۷)، عبارت «خدمات یا» بعد از واژه «خاص» اضافه می‌شود.
۳- ماده (۱۰) به شرح زیر اصلاح می‌شود:
ماده ۱۰- فرهنگستان موظف است با همکاری دستگاه‌های مشمول این آئین‌نامه به منظور زمینه‌سازی برای اجرای قانون و این آئین‌نامه تا سه سال واژه‌های بیگانه‌ای را که در دستگاه‌های یادشده به کار می‌رود، به معادل فارسی تبدیل کند.

۴- تبصره ماده (۱۲) به شرح زیر اصلاح می‌شود:
تبصره - به منظور رعایت حقوق مکتسبه و حمایت از تولیدکنندگان داخلی و صادرکنندگان، ادامه فعالیت واحدها، ارایه خدمات و تولید کالاهایی که قبلاً با نام غیرفارسی، پروانه یا مجوز گرفته‌اند، منوط به موافقت شورای موضوع ماده (۱۷) این آئین‌نامه است.

۵- تبصره ماده (۱۴) به شرح زیر اصلاح می‌شود:
تبصره - در مواردی که کاربرد خط غیر فارسی به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضرورت داشته باشد، تا یک سوم اندازه خط فارسی بلامانع است.

۶- ماده (۱۷) به شرح زیر اصلاح می‌شود:
ماده ۱۷- به منظور هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی ذی ربط در انجام تکالیف مشخص شده در قانون و این آیین نامه و رفع مشکلات اجرایی، شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان تام‌الاختیار وزرای کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و رؤسای سازمان‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ثبت اسناد و املاک کشور و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و فرمانده نیروی انتظامی، شهردار تهران و رییس فرهنگستان تشکیل خواهد شد. تصمیمات شورا حسب مورد برای اجرا یا تصمیم گیری مراجع قانونی ذی ربط ارسال می‌گردد.

تبصره - در صورت لزوم نمایندگان سایر دستگاه‌های ذی ربط با دعوت رییس شورا در جلسات حضور می‌یابند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور، این مصوبه را برای اجرا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت کشور و فرهنگستان زبان و ادب فارسی ابلاغ کرد.

به گزارش مهر، آیین نامه اجرایی قانون ممنوعیت به‌کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه را که در تاریخ ۱۳۷۸/۰۲/۱۹ پس از تصویب هیئت وزیران، از سوی ‌حسن حبیبی معاون اول رییس جمهور وقت، ابلاغ شد، می‌توانید اینجا ببینید.

نظر شما