شناسهٔ خبر: 43159 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رشد ۲۵ درصدی بودجه فرهنگ و هنر در لایحه بودجه ۹۵

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از افزایش ۲۵ درصدی بودجه این وزارتخانه در لایحه بودجه ۹۵ به شرط تصویب در مجلس خبر داد.

 

حسین نوش آبادی

 

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حسین نوش  آبادی شامگاه جمعه در نشست خبری با اصحاب رسانه خوزستان اظهار کرد: از میزان بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال آینده راضی هستیم گرچه کافی نیست اما فکر می کنیم دولت با نگاهی که به فعالیت های فرهنگی و هنری دارد و جایگاهی که برای آن قائل است، سهم خوبی را برای حوزه فرهنگ و هنر دیده است.

وی افزود: تلاش می کنیم بودجه بیشتری در مجلس تصویب شود و نسبت به بودجه سال آینده نسبت به بودجه امسال ۲۵ درصد رشد خواهد داشت البته به شرط آن که در مجلس تصویب شود.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: تکمیل طرح های نیمه تمام عمرانی، توسعه هنرهای نمایشی، تولید آثار سینمایی فاخر و بازی های رایانه ای از اولویت های این وزارت است.

نوش آبادی با اشاره به اینکه سیاست دولت برون سپاری و واگذاری امور قابل واگذاری در چارچوب قوانین است و نظر شخصی در این خصوص اعمال نمی شود، اضافه کرد: بخش های فرهنگی و هنری را که قابل واگذاری است، واگذار می کنیم. ستاد و کمیته ای به همین منظور در سطح وزارت تشکیل شده و شرط واگذاری تغییر ندادن کاربری و تعهد به کار در راستای فعالیت های فرهنگی و هنری است که در خوزستان کارهای لازم و مربوط به چند طرح در راستای واگذاری را انجام دادیم.

وی عنوان کرد: با فعالیت اقتصادی صرف و محض در زمینه واگذاری مکان های فرهنگی و هنری و همچنین دوری از اهداف اولیه واگذاری مخالفیم. اهداف واگذاری باید حفظ شود و چنانچه در برون سپاری ها به این نتیجه برسیم که سوء استفاده ای صورت گرفته قطعا با آن  برخورد می کنیم.

نباید با موسیقی فاخر و گره خورده با هویت ملی مخالفت کرد

معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سیاست این وزارتخانه در خصوص برگزاری کنسرت های موسیقی و  لغو برخی از آنها و حواشی پس از آن گفت: تغییری در برنامه های موسیقی ایجاد نشده و ما در چارچوب ضوابط و مقرراتی که داریم به کنسرت های موسیقی با رعایت ضوابط شرعی و قانونی مجوز می دهیم و هیچ کس نباید با موسیقی سالم و فاخر و موسیقی که با هویت ملی و فرهنگی ما گره خورده مخالفت کند.

نوش آبادی بیان کرد: موسیقی در حوزه فرهنگ و هنر اسلامی و ایرانی تعریف می شود و با موسیقی ابتذال و بی بند و باری مخالفیم اما با موسیقی هایی که همراه به رعایت حدود شرعی و در برگیرنده هویت اسلامی و ایرانی باشد نه تنها مخالف نیستیم بلکه از آن حمایت و پای مجوزهای خود می ایستیم.

وی ادامه داد: در عین حال تلاش می کنیم تا هماهنگی های لازم را با سایر نهادها و دستگاه ها برای اجرای موسیقی زنده در برنامه های عمومی آنها انجام دهیم. همچنین وظیفه شورای تأمین استان ها این است که مقدمات لازم برای برگزاری کنسرت های مجوزدار هر شهر را فراهم و حمایت های لازم را برای تأمین امنیت انجام دهند.

با گروه های خودسر و مداخله گر برخورد قانونی می کنیم

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه از تعطیل شدن یا اختلال در برنامه های هنری و فرهنگی که موجب تضییع حقوق مردم شود، مخالف هستیم، یادآور شد: پیگیری های لازم را برای تضییع نشدن حقوق مردم انجام و با گروه های خودسر و افرادی که بدون رعایت جوانب قانونی و شرعی مداخله کنند، برخورد قانونی می کنیم. اعتقاد داریم زمانی که نظام و دولت جمهوری اسلامی ایران مجوزی به کار فرهنگی و هنری داد همه باید تلاش کنند که آن کار در چارچوب ضوابط قانونی و شرعی خود انجام شود.

وی بیان کرد: اگر خود برگزار کنندگان رعایت نکنند و باعث اختلال یا ایجاد حاشیه شوند، آنها را مسئول تعطیلی و اختلال می شناسیم چون برخی مواقع اتفاق افتاده که در اثر بی تدبیری برگزار کنندگان آن مجموعه و مجریان کنسرت یا برنامه های هنری، حاشیه های نامناسب و نامطلوبی به وجود آمده که بعدا با برخوردهای فرهنگی، سیاسی و امنیتی مواجه می شوند.

نوش آبادی عنوان کرد: درخواست و توصیه ما به کسانی که می خواهند به فرهنگ و هنر کشور خدمت کنند آن است که چارچوب های قانونی را رعایت کنند و اگر خودشان باعث ایجاد اختلال شوند هم باید پاسخگو باشند. آنجایی که دخالت هایی به وجود آید در صدد هماهنگی هستیم و خوشبختانه نهادهای انتظامی و امنیتی کشور برای اجرای برنامه های زنده و عمومی در چارچوب ضوابطی که شورای تأمین استان ها اعلام و اتخاذ می کنند، هماهنگ هستند.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان متعهد بودن نسبت به مجوزهای صدوری این وزارت ابراز امیدواری کرد: امیدواریم سال آینده سال بدون حاشیه ای در برگزاری مسابقات و یا اجرای برنامه های زنده فرهنگی و هنری به ویژه موسیقی کشور باشد.

مطبوعات و رسانه های دولتی سهمی از پرداخت یارانه های ارشاد ندارند

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حمایت های آنچنانی از طرف نهادهای دولتی نمی شود، گفت: تعداد مطبوعات و رسانه های دولتی ناچیز است و اکثر قریب به اتفاق رسانه ها مربوط به حوزه غیر دولتی می شوند. مطبوعات و رسانه های دولتی سهمی از پرداخت یارانه های ارشاد ندارند و کمک یارانه مربوط به بیمه خبرنگاران فقط به رسانه های غیر دولتی پرداخت می شود.

نوش آبادی با اشاره به برنامه ریزی های لازم برای شفاف سازی حمایت های مادی و معنوی این وزارت افزود: بر همین اساس سطح بندی و رتبه بندی رسانه ها طبق شاخص هایی صورت می گیرد و حداقل هایی را برای مطبوعات در نظر گرفتیم تا بتوانند از یارانه بیمه برخوردار شوند. حتی سعی کردیم حق بیمه کارفرما را خودمان متقبل و پرداخت منظم و مستمر یارانه ها را بر اساس شاخص ها انجام می دهیم، گرچه یارانه پاسخگو نیست اما عادلانه توزیع می شود.

لزوم حمایت تمام نهادهای استان از مطبوعات/ پیگیری توزیع نابرابر آگهی های وزارت نفت

وی با اشاره به کافی نبودن حمایت ها و کمک ها ادامه داد: باید به سمتی برویم که رسانه ها در عین آزادی و استقلال از حمایت های لازم برخوردار شوند. نمی خواهیم مطبوعات با کمک دولت اداره شوند چون غیر ممکن است ولی به آزادی متعهدانه و مسئولانه مطبوعات اعتقاد داریم در عین اینکه آنها را مستقل می دانیم.

معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان های وزیر ارشاد یادآور شد: حمایت های ما نیازمند تلاش مدیران استان است و تمام نهادهای مسئول در یک استان باید از مطبوعات حمایت کنند.

نوش آبادی تصریح کرد: وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس قانون وظیفه دارد بر تمام فعالیت های فرهنگی و هنری نظارت کند. بنابراین نسبت به توزیع آگهی های دولتی و غیردولتی نظارت می کنیم و توزیع نابرابر آگهی توسط وزارت نفت باید رسیدگی و طبق قانون با آن برخورد شود و هیچ کس نباید خود را فراتر از قانون بداند‌ و تعرفه های آگهی وزارت نفت از طریق ملی پیگیری می شود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بیش از ۲۲ هزار مؤسسه و کانون فرهنگی و هنری مسجد با بیش از دو میلیون نیروی انسانی داریم، گفت: حجم عظیمی از فعالیت های فرهنگی و هنری توسط این کانون ها صورت می گیرد و ترویج معارف قرآنی در صدر برنامه های وزارت ارشاد قرار دارد. همچنین پیشانی فعالیت های ارشاد برنامه های قرآنی است که باید تقویت شود و تلاش می کنیم تولید آثار سینمایی متناسب با نیازهای فرهنگی دنبال شود و بودجه های مناسبی برای آن در نظر گرفتیم و جشنواره های سینمایی موسیقی و هنری سال آینده با قوت دنبال می شود.

وی اظهار کرد: طرح هایی که به کندی پیش می رود و یا پیشرفت فیزیکی پایینی دارند و طرح های ناتمام حوزه فرهنگ و هنر با رعایت ضوابط به بخش غیردولتی واگذار می شود و اولویت ها را به تناسب اعتبارات و بودجه دنبال می کنیم و هیچ فعالیتی تعطیل نخواهد شد.

نظر شما