شناسهٔ خبر: 43182 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نگرانی درباره واگذاری موزه هنرهای معاصر به بنياد رودكی

موزه هنرهاي معاصر تهران واگذار مي‌شود؛ اين خبر كوتاهي بود كه در روزهاي پاياني هفته گذشته در برخي سايت‌هاي خبري منتشر و با ايجاد موجي از نگراني با واكنش‌هاي مختلفي از سوي جامعه تجسمي كشور هم مواجه شد.

فرهنگ امروز/ علي مطلب‌زاده:

موزه هنرهاي معاصر تهران واگذار مي‌شود؛ اين خبر كوتاهي بود كه در روزهاي پاياني هفته گذشته در برخي سايت‌هاي خبري منتشر و با ايجاد موجي از نگراني با واكنش‌هاي مختلفي از سوي جامعه تجسمي كشور هم مواجه شد.
در اين خبر اعلام شده بود كه «رياست موزه هنرهاي معاصر تهران، كه يكي از واحدهاي معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است، قصد دارد موزه را به بنياد رودكي كه يك بنياد غيردولتي محسوب مي‌شود، واگذار كند. اين بنياد گرچه زيرنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تشكيل شده و اعضاي هيات امناي آن شامل وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاون امور هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور و دو نفر از صاحب‌نظران منتخب وزير در امور فرهنگي و هنري است، اما شخصيت حقوقي و امور مالي مستقل دارد. شنيده‌ها حاكي از اين است كه مقامات موزه و معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي قصد دارند در تعطيلات عيد نوروز و با حفظ همين سكوت خبري، اين واگذاري را به سرانجام برسانند. »

خبري كه تكذيب شد
هرچند اين خبر توسط مجيد ملانوروزي، مديركل هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد و رييس موزه هنرهاي معاصر تهران، تكذيب شد و او وجود هرگونه سند را در خصوص واگذاري يا فروش موزه كه در دبيرخانه موزه به ثبت رسيده باشد، رد كرد، اما آنچه در طول اين چند روز نگراني‌هاي بيشتري در مورد اين مساله ايجاد كرد، سكوت مجموعه وزارت ارشاد و در راس آنها معاونت هنري نسبت به انتشار چنين خبري بود. واكنش وزارت ارشاد در طول اين يكي، دو سال نسبت به اخبار حاشيه‌‌اي كه حتي در بعضي موارد از اهميت زيادي هم برخوردار نبودند، تبديل به يكي از رسم‌هاي رايج اين مجموعه شده و بنابراين عدم اظهارنظر از جانب اين وزارتخانه در مورد واگذاري موزه هنرهاي معاصر به بنياد رودكي باعث شد تا در دو روز گذشته واكنش‌هاي ديگري نسبت به اين خبر شكل بگيرد.

انجمن هنرمندان نقاش ايران بيانيه داد
انجمن هنرمندان نقاش ايران با صدور اطلاعيه‌اي نسبت به اين واگذاري هشدار داد و اعلام كرد كه در صورت صحت خبر، خواستار روشن شدن وضعيت موزه هنرهاي معاصر از سوي مسوولان فرهنگي و هنري كشور است.
انجمن هنرمندان نقاش ايران در اين بيانيه نوشت؛ «انتشار خبري مبني بر واگذاري موزه هنرهاي معاصر تهران به بخش خصوصي، باعث ايجاد سوالات و نگراني‌هايي در جامعه شده است. چندي است اخباري درباره سرنوشت و وضعيت نگهداري آثار موزه منتشر مي‌شود كه اذهان جامعه هنري را آشفته كرده است. چنانكه پيشتر نيز در بيانيه‌هاي انجمن به آنها اشاره شده است. اما اين‌بار واگذاري موزه به نهادي خصوصي، دغدغه‌هايي جدي را به وجود آورده است كه پاسخگويي فوري مسوولان دولتي را مي‌طلبد.
متاسفانه در بيشتر موارد، اخذ تصميمات مهم در حيطه فرهنگي و هنري پشت درهاي بسته و بدون همراهي و همفكري نخبگان فرهنگي و مشاركت انجمن‌ها و مجامع هنري صورت گرفته و هنرمندان از تصميمات سرنوشت‌ساز، مهم و تاثيرگذار فرهنگي بي‌اطلاع بوده‌اند.
كثرت نمونه‌هاي واگذاري ناموفق در بحث خصوصي‌سازي طبق اصل ٤٤ و تكرار سناريوهاي منجر به آسيب‌هاي جبران‌ناپذير در اين خصوص، ما را بر آن مي‌دارد تا از معاونت محترم هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و رياست محترم موزه هنرهاي معاصر بخواهيم، در صورت صحت خبر، علت اين تصميم عجيب را رسما اعلام كنند. از سوي ديگر اعلام موجودي گنجينه ارزشمند موزه و تهيه صورت كاملي از آن‌كه سرمايه ملي است، مدت زيادي است مورد درخواست انجمن هنرمندان نقاش ايران، هنرمندان و دلسوزان هنرهاي تجسمي كشور بوده است. انجمن هنرمندان نقاش ايران هشدار مي‌دهد كه واگذاري موزه و سكوت مسوولان در اين مورد، عواقب ناگواري در جريان هنرهاي تجسمي كشور به وجود خواهد آورد و باعث تضييع حقوق ملت ايران و همچنين نابودي سرمايه ملي و ميراث گرانبهاي هنر خواهد شد. چنانچه اين خبر صحت داشته باشد، ما خواستار رسيدگي مستقيم وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي به اين موضوع هستيم. »

سكوت وزارت ارشاد
 انتشار اين بيانيه و ادامه سكوت مجموعه وزارت ارشاد در مورد درستي و عدم درستي اين خبر بار ديگر واكنش مجيد ملانوروزي را به دنبال داشت و او اين‌بار هم در گفت‌وگو با «اعتماد» با تكذيب چنين خبري توضيحات بيشتري در مورد آن ارايه داد: «تاكنون به صورت رسمي در اين زمينه چيزي دريافت نكرده‌ايم اگرچه هميشه بحث آن مطرح بوده است كه اين موزه تنها موزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است كه مي‌تواند مثل ساير موزه‌ها به تنهايي اداره شود يا ممكن است بخش‌هاي ديگري به عنوان هيات‌مديره يا هيات امنا به حل مشكلات آن كمك كنند. اگر قرار است به حل مشكلات موزه هنرهاي معاصر تهران كمك شود بهتر است بودجه مستقل براي آن در نظر بگيرند. » هرچند ملانوروزي در بخش ديگري از صحبت‌هايش به صورت ضمني در مورد احتمال اين واگذاري و نقش بنياد رودكي در اين ميان هم توضيحاتي ارايه كرد و به يكي از مشكلات موزه در خصوص درآمدها اشاره كرد. به گفته او در صورت صحت اين خبر بايد ديد آيا قرار است با اين اقدام به موزه هنرهاي معاصر تهران كمك شود يا به بنياد رودكي، كه اگر قرار باشد به موزه كمك شود راه‌هاي بسياري براي آن وجود دارد؛ به عنوان مثال مي‌توان بودجه‌اي مستقل براي موزه در نظر گرفت اما اگر قرار است مشكلات بنياد رودكي را با موزه هنرهاي معاصر تهران حل كنند، ما به عنوان مسوولان موزه چنين ريسكي را نخواهيم پذيرفت.
موزه هنرهاي معاصر تهران كه در حال حاضر يكي از واحدهاي معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است، جزو اموال ملي است. اين موزه به دليل معماري ساختمانش و همچنين گنجينه آثار خارجي و ايراني‌اش بخشي از ميراث ملي به شمار مي‌رود. اگرچه در طول اين سال‌ها درآمدهاي موزه هنرهاي معاصر كه حتي درآمد حاصل از كافي‌شاپ و ديگر واحدهاي موجود در اين مجموعه را شامل مي‌شود، در حال حاضر به خزانه دولت واريز مي‌شود. با اين حساب هر تصميمي در مورد واگذاري اين موزه نه تنها بايد به اطلاع عموم مردم برسد، بلكه نيازمند طي كردن مراحل قانوني و در صدر آنها تصويب مجلس شوراي اسلامي است.
بهرام جمالي، مديرعامل بنياد رودكي هم يكي ديگر از كساني بود كه روز گذشته نسبت به اين خبر واكنش نشان داد. او با اشاره به اينكه واگذاري موزه هنرهاي معاصر به بنياد رودكي موضوع مهمي است و نمي‌توان براساس گمانه‌زني كار را پيش برد، توضيح داد: «هنوز طرحي مبني بر واگذاري موزه هنرهاي معاصر به بنياد رودكي به طور رسمي به ما اعلام نشده است و اگر اين اتفاق بيفتد، بنياد حتما آن را به طور رسمي اعلام و رسانه‌اي مي‌كند.»

 

روزنامه اعتماد

نظر شما