شناسهٔ خبر: 43186 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نگاهی متفاوت به تاریخ شهر تهران

نمایشگاه «تهران، کهن‌شهر من» با هدف نگاه دوباره به تاریخ تهران در موزه ملی افتتاح شد و تا پایان تعطیلات نوروز میزبان گردشگران و بازدیدکنندگان موزه ملی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فرهیختگان؛ نمایشگاه «تهران، کهن‌شهر من» با هدف نگاه دوباره به تاریخ تهران در موزه ملی افتتاح شد و تا پایان تعطیلات نوروز میزبان گردشگران و بازدیدکنندگان موزه ملی است. تاریخ تهران که بیشتر با آثار دوره قاجاری شناخته می‌شود، تنها محدود به این دوره نیست و حاصل کاوش‌هایی که در محدوده این شهر شده، تاریخ تهران را تا هفت‌هزار سال عقب برده است. نمایشگاه «تهران، کهن‌شهر من» قرار است با تاکید بر پیشینه تاریخی تهران، یافته‌های باستان‌شناسی محدوده این شهر را به نمایش بگذارد.

محمد‌حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به اینکه نیازمند معرفی تاریخ تهران به شهروندان آن هستیم، گفت: «پیام مهم این نمایشگاه این است که تهران کجا قرار دارد و چه ارزش‌های برجسته ملی و جهانی‌ای دارد که می‌تواند برای مخاطبان مهم باشد. ساخت‌وسازها و گسترش این شهر باعث شده تاریخ تهران نمود کمتری پیدا کند و باید با چنین نمایشگاه‌هایی تاریخ تهران را دوباره زنده کنیم.» او با اشاره به محوطه‌های تاریخی تهران گفت: «تهران تنها بناهای قاجاری آن که بیشتر باقی مانده، نیست و ما می‌توانیم رد انسان را در دامنه دماوند و البرز از دوران نوسنگی جست‌وجو کنیم. محوطه‌های قلعه‌عسگر، چشمه‌علی و تدفین کشف‌شده در چشمه‌علی همه پیشینه تاریخ کلانشهر تهران هستند که هنوز به اندازه کافی به آنها توجه نشده است.»
او در این مراسم با اشاره به نمایش فیلم کاوش‌های تپه قیطریه تهران گفت: «اگر در آن موقع این منطقه حفظ و تبدیل به سایت موزه می‌شد، شهر تهران یک سایت‌موزه ویژه داشت. امروز باید با ابزار مدرن اطلاعات کاوش‌های باستان‌شناسی تهران را معرفی کنیم.» او تصمیم برای آینده تهران را نیازمند نگاه به گذشته آن دانست و اضافه کرد: «اگر به تاریخ تهران توجه کنیم می‌بینیم گسترش این شهر در طول تاریخ به دلیل قنات‌های شمالی و جنوبی بوده اما بعد از آن ناگهان شرقی و غربی شده است. همه اتفاق‌ها و چالش‌هایی که اکنون داریم به دلیل بی‌توجهی به تاریخ این شهر است.»

  نیاز تهران به موزه باستان‌شناسی
رجبعلی خسرو‌آبادی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران در افتتاحیه این مراسم با اشاره به قدمت تاریخی تهران گفت: «تهران نیاز به یک موزه باستان‌شناسی دارد و اهمیت این موضوع با این نمایشگاه بیشتر از قبل احساس خواهد شد.» خسرو‌آبادی با اشاره به اینکه وسعت استان تهران نیازمند توجه ویژه برای پاسداشت میراث فرهنگی است، اضافه کرد: «شهر تهران نیازمند اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مختص به خود است و پس از دو سال توانستیم مصوبه این اتفاق را بگیریم. برای تهران، شهر‌ری و شمیرانات اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری جداگانه در نظر گرفته شده است و برای دماوند، فیروز‌کوه، شهریار و ورامین نیز چنین برنامه‌ای در نظر داریم.»
او با اشاره به اقداماتی که در دوسال گذشته برای حفظ و بازنمایی میراث فرهنگی تهران صورت گرفته است، گفت: «تهران نیازمند هویت‌سازی نیست و تنها کافی است هویت این شهر را ارائه دهیم. اتفاقی که هنوز نیفتاده و از تهران تنها ترافیک و درگیری‌هایش دیده شده و هیچ‌وقت تاریخ و آثار اشیای آن را معرفی نکرده‌ایم. این نمایشگاه می‌تواند سر‌آغازی برای این اتفاق باشد.»
در این مراسم با نمایش فیلم کاوش‌های باستان‌شناسی تپه قیطریه از باستان‌شناس مرحوم سیف‌الله کامبخش نیز یاد شد. این نمایشگاه تا 25‌فروردین هر روز در طبقه دوم موزه ایران‌باستان موزه ملی برپا می‌شود و میزبان علاقه‌مندان است.


 

نظر شما