شناسهٔ خبر: 43214 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تخصیص اعتبار برای تهیه اطلس باستان‌شناسی خلیج فارس

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی کشور از اعتبار یک میلیارد تومانی برای تهیه اطلس باستان شناسی خلیج فارس خبر داد و گفت: تشکیل گروه باستان‌شناسی زیر آب را وزارت علوم تصویب می‌کند.

 

بندر خلیج فارس

 

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حمیده چوبک یکی از مهمترین برنامه‌های پژوهشکده باستان‌شناسی را در سال ۹۵ کاوش در محوطه‌های مهم و بلند مدت«چگاسفلا»، «ایذه» و محوطه های باستان شناسی خلیج فارس دانست و گفت: سعی می‌کنیم تا امسال روی چند محوطه تاریخی مهم بیشتر کار کنیم یکی از آنها محوطه چگا سفلا در نزدیکی خلیج فارس است که سال گذشته آقای مقدم روی آن کار کرد امسال نیز می خواهیم که کارهای آن ادامه پیدا کند. کاوش در محوطه تاریخی ایذه نیز ادامه خواهد داشت و کاوش در سه محوطه دیگر نیز در خلیج فارس تحت بررسی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه قصد دارد تا نقشه باستان شناسی خلیج فارس را تکمیل کند ادامه داد: برای برنامه ریزی و کار در منطقه خلیج فارس باید بدانیم که چه آثاری داریم وقتی تراکم آثار مشخص شود بحث امنیت خلیج فارس و پتانسیل میراثی آن نیز اهمیت پیدا می کند. بنابراین داشتن برنامه کاوش برای آن بسیار مهم است.

چوبک بیان کرد:بندر سیراف یکی از مهمترین بنادر است که به نوعی سند خلیج فارس محسوب می‌شود اما اکنون شرایط نامساعدی دارد  و ساخت و ساز در آن زیاد شده است. امیدواریم که بررسی‌ها در باره آن را از پاییز امسال شروع کنیم.

وی افزود: برای تهیه اطلس باستان شناسی خلیج فارس اعتبار یک میلیارد تومانی پیش بینی شده است که احتمالا در دو فاز طی سالهای ۹۵ و ۹۶ تخصیص می‌یابد.

رئیس پژوهشکده باستان شناسی گفت: شکل‌گیری گروه باستان شناسی زیر آب از سال گذشته آغاز شد و مراحل ثبت آن در وزارت علوم در حال انجام است. به این ترتیب کارهای مقدماتی گروه باستان‌شناسی زیر آب از این به بعد به صورت رسمی انجام می‌شود و آقای توفیقیان نیز مسئولیت آن را برعهده دارد. کارهای میدانی باستان شناسی زیر آب نیز امسال در بندر جلالی انجام خواهد شد.

نظر شما