شناسهٔ خبر: 43215 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تعرفه کاغذ در سال ۹۵ ثابت می‌ماند/ بازار کاغذ به ثبات رسیده است

رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا از ثابت ماندن تعرفه واردات کاغذ برای سال جاری خبر داد و این اتفاق را نویدبخش ثبات در بازار عرضه و تقاضای این محصول استراتژیک در حوزه صنعت چاپ و نشر ارزیابی کرد.

 

چاپخانه روزنامه کاغذ

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سیدحسن میرباقری رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان کاغذ درباره آخرین تصمیم اتخاذشده در خصوص پیشنهادی که در سال گذشته برای افزایش ۱۱ درصدی تعرفه واردات کاغذ به هیئت دولت ارائه شده بود، گفت: خوشبختانه با حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعرفه واردات کاغذ ثابت ماند و قرار بر این شد که فعلاً هیچگونه افزایشی در نرخ این تعرفه ایجاد نشود. این تصمیم البته قابل پیش‌بینی بود چرا که با توجه به وضعیت فعلی و باثبات بازار کاغذ، دلیلی برای افزایش نرخ تعرفه وجود نداشت.

 

وی افزود: خوشبختانه بازار کاغذ در ماه‌های گذشته به یک ثبات مناسب رسیده و می‌توان گفت از این حیث قابل مقایسه با سال‌های قبل - که گاه به صورت ناگهانی و روزانه قیمت آن دچار نوسان می‌شد - نیست. این ثبات به خاطر رقابت سالمی است که میان واردکنندگان کاغذ به وجود آمده است، ضمن اینکه کسانی که در حال حاضر در این عرصه فعالیت می‌کنند، در این زمینه عموماً دارای تخصص و حرفه‌ای هستند.

به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان کاغذ، وضعیت فعلی واردات این محصول و همچنین ثبات به وجود آمده در بازار آن که سود اصلی را عمدتاً متوجه مصرف کننده نهایی می‌کند، موجب شده کسانی که به دنبال سودهای یک شبه و غیرمتعارف هستند، قدرت مانور نداشته باشند و وارد این حیطه نشوند؛ گرچه عده‌ای ممکن است از این ثبات ناخشنود باشند.

میرباقری با بیان اینکه قیمت انواع کاغذ در روزهای گذشته تقریباً ثابت بوده و بیش از ۲ تا ۳ درصد نوسان نداشته که این نرخ در بازار عرضه و تقاضای هر محصولی طبیعی است، درباره قیمت انواع محتلف کاغذ و مقوا در حال حاضر در بازار کشور هم اعلام کرد: در حال حاضر هر بند کاغذ تحریر، بسته به کیفیت جنس آن، از ۷۰ تا ۷۲ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. قیمت هر کیلو گلاسه هم تقریباً حدود ۳۰۰۰ تومان است. قیمت کاغذ آچهار هم با توجه به تفاوت در نوع بسته‌بندی آن در برندهای مختلف، از ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان در نوسان است.

وی همچنین با بیان اینکه پس از رفع تحریم‌ها بسیاری از مشکلات مربوط به تجارت کاغذ و واردات این محصول به کشور برطرف شده است، گفت: اگر کسی نخواهد کاغذ را به صورت یوزانس وارد کند و آن را به صورت تی پی، خریداری کند، مشکلی در این زمینه نخواهد داشت. ضمن اینکه علی العموم مشکل خاصی در رابطه با واردات کاغذ وجود ندارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان کاغذ در خصوص پیش بینی‌اش از وضعیت بازار کاغذ در ماه‌های آتی هم یادآور شد: چنانچه تصمیم غیرمعقول و غیرمدبرانه‌ای در مورد تعرفه واردات کاغذ اتخاذ نشود و نرخ ارز (دلار) هم به صورت فعلی باقی بماند و نیز رقابت فعلی خبرگان واردات کاغذ پابرجا بماند، آینده بازار کاغذ، آینده‌ای امیدوارکننده است و به احتمال زیاد ثبات فعلی تداوم خواهد یافت.

نظر شما