شناسهٔ خبر: 43275 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گروتسکی در فاصله میان زنده ها و مردگان

نمایش«مرگ طبلیه که یه بند صداش بلنده» نوشته اشکان صادقی و به کارگردانی پویان درزی نمایشی است که از پانزدهم فروردین، در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان پذیرای مخاطبان خواهد بود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ پویان درزی درباره ی اجرای نمایش تازه ی خود گفت: مرگ طبلیه که یه بند صداش بلنده نمایشنامه ای از اشکان صادقی است که ده سال پیش به کارگردانی ایمان افشاریان در بخش دانشجویی جشنواره ی تئاتر فجر روی صحنه رفته اما هیچ وقت اجرای عمومی نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه این نمایش، گروتسکی درباره ی مرگ است، ادامه داد: داستان در دو فضای دنیای مُردگان و زنده ها می گذرد. سه نفر از شخصیت های ما مرده اند و در قبر قرار گرفته اند. بخشی از نمایش ماجرای آنهاست و بخش دیگر در فضای بالای قبرها می گذرد.

درزی که اولین کارگردانی خود را تجربه می کند، اضافه کرد: اتفاقاتِ جهان قبرها در فضای گروتسک است و آنچه در دنیای زنده ها رخ می دهد، چیزی مایین واقع گرایی و تخیل است. ارتباطی بین آدم های این دو دنیا وجود ندارد، البته با هم صحبت می کنند اما پاسخی به هم نمی دهند، مگر در فضای تصور و توهم یا بازگشت هایی که به گذشته می زنیم.

این بازیگر جوان تئاتر درباره ی طراحی نمایش خود نیز توضیح داد: در طراحی صحنه، به المان ها بسنده کردیم و نخواستیم طراحی مان فضایی را عینی نشان دهیم. در چهره پردازی نیز که زحمت آن بر دوش امید گلزاده است، برای شخصیت های مُرده، طراحی خاص داشته ایم چرا که آدم های داستان مدت هاست مرده اند و جسم شان پوسیده است. بر همین اساس در طراحی لباس نیز از ایده ی کفن های پوسیده بهره گرفتیم.

وی همچنین درباره ی اجرای نمایش در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان نیز گفت: اجرا در این سالن به نوعی توفیق اجباری است. در تعداد محدود سالن های دولتی حق انتخاب برای ما تقریباً وجود ندارد و زمانی که امکان اجرا در سالن های تئاتر شهر و یا ایرانشهر بسیار بعید است، باید ایده های کارگردانی خود را با اندازه های سالن انتظامی هماهنگ کنیم.

درزی با بیان اینکه در طراحی اولیه ی کارگردانی خود سالن بلک باکس بزرگ تری مدنظر داشته است، درباره ی تغییرات در فهرست بازیگران توضیح داد: تمرین های ما از بهار سال گذشته و با بازیگران دیگری آغاز شده بود. نرگس محمدی، کاوه خداشناس، روح اله کمانی، مرضیه صدرایی، حمید حمدی فر و مجید باشقانی بعد از دو ماه تمرین هر روزه، تا بازبینی همراه ما بودند و به دلیل فاصله ی ۹ ماهه، میان تمرین و اجرا به ناچار از ما جدا شدند.

وی در پایان با تشکر از همراهی این بازیگران در تمرینات از افتتاحیه ی نمایش با حضور کاظم بلوچی خبر داد و گفت: نمایش ما از پانزدهم فروردین با حضور بازیگران سابق و مهمانان ویژه آغاز خواهد شد که امیدوارم، آغازی بر یک شروع موفق باشد.

این نمایش با بازی ژاکلین آواره، امیر جنانى، پویان درزى، دریا مرادى دشت و نوید نوروزى تا سوم اردیبهشت، هر روز ساعت ۱۸ در تالار استاد انتظامی پذیرای تماشاگران خواهد بود.

سایر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: طراح گریم: امید گلزاده، طراح صحنه: علیرضا مهران، طراح لباس: زرى کریمى، آهنگساز: بهرنگ معتمدى، مجریان گریم: علیرضا رنجبر، مهسا کریمى، نوازندگان: حمیدرضا کیانى، پیام قرنى، بهرنگ معتمدى، طراحى و ترکیب صدا: عرفان ابراهیمى، دستیاران کارگردان: سهیل میرزاده، سوگل عابدى، منشى صحنه: پریسا فتحى، عکاس: احسان جابرى، آسمان روشن، تبلیغات مجازی: نوید آغاز، روابط عمومى و مشاور رسانه ای: سارا حدادى، طراح پوستر و بروشور: مسعود صبوحى، مدیر صحنه: محمد نورى آزاد، ساخت تیزر: آرش مشورت.

نظر شما