شناسهٔ خبر: 43291 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چاپ کتابی در مقایسه رمان‌های احمد محمود و عبدالرحمن منیف در لبنان

کتابی در مقایسه جهان داستانی احمد محمود و عبدالرحمن منیف به قلم یدالله ملایری، نویسنده ایرانی از سوی یک ناشر لبنانی در این کشور، چاپ و منتشر شد.

 

الجیران فی شرق المتوسط

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ یدالله ملایری مترجم آثار ادبی از زبان عربی، از انتشار یک کتاب تازه خود در لبنان و از سوی اتشارات «دار الطلیعه» در مقایسه تطبیقی آثار احمد محمود، داستان نویس فقید ایرانی و عبدالرحمن منیف نویسنده عربستانی در روزهای اخیر خبر داد و گفت: این کار که پایان نامه دکتری من در دانشگاه دمشق بوده، همانندی‌ها و ناهمانندی‌های جهان رمان‌های احمد محمود و عبدالحمن منیف را به گونه‌ای سنجشی بررسی می‌کند.

 

وی افزود: شخصیت روشنفکر و مکان، رمان و تاریخ، زندگی‌نامه و رمان، زیبایی شناسی، نام رمان‌ها و پیش درآمدی درباره پیوند رمان و سیاست، گفتارهای این کتاب را تشکیل می‌دهند. می‌توان گفت این نخستین کتاب مستقلی است که محمود را به جهان عرب و شاید جهان معرفی می‌کند.

به گفته این مترجم جوان کشورمان، نام کتاب یادشده «الجیران فی شرق المتوسط» (همسایه‌ها در شرق مدیترانه) و برگرفته از نام دو رمان احمد محمود و عبدالرحمن منیف است.

احمد اعطا با نام ادبی احمد محمود (۴ دی ۱۳۱۰، اهواز - ۱۲ مهر ۱۳۸۱، تهران) نویسنده معاصر ایرانی است. او را پیرو مکتب رئالیسم اجتماعی می‌دانند. معروف‌ترین رمان او «همسایه‌ها» در زمره آثار برجسته ادبیات معاصر ایران شمرده می‌شود.

عبدالرحمن ابراهیم المنیف معروف به عبدالرحمن المنیف (۲۹ مه ۱۹۳۳، امان- ۲۴ ژانویه ۲۰۰۴، دمشق) نویسنده و ادیب سعودی و از مشهورترین ادبای جهان عرب در قرن بیستم به شمار می‌رود. او توانست واقعیت‌های اجتماعی و کشمکش‌های سیاسی کشورهای عربیِ نفتی را در نوشته‌هایش منعکس کند. منیف توانست دو بار جایزه بهترین رمان نویس عرب را به دست آورد؛ (۱۹۸۹ جایزه العویس دبی و ۱۹۹۸ جایزه رمان قاهره).

نظر شما