شناسهٔ خبر: 43370 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روستایی 6هزارساله در اورامانات كشف شد

سرپرست كاوش در محوطه باستانی سرچم گفت: كاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه باستانی سرچم در نزدیكی روستای روآر از توابع شهرستان سروآباد كردستان به كشف بقایای یك روستای6 هزارساله منجر شد.

 

 

 

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ سرپرست كاوش در محوطه باستانی سرچم گفت: كاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه باستانی سرچم در نزدیكی روستای روآر از توابع شهرستان سروآباد كردستان به كشف بقایای یك روستای6 هزارساله منجر شد.
 امیر ساعدموچشی عنوان كرد: روستای مكشوفۀ سرچم، مربوط به دوره‌ای است كه باستان شناسان آنرا دوره مس‌سنگی می‌خوانند.
به گفته او ، در كاوش های به عمل آمده در این محوطه آثاری شامل سفال، ظرف سنگی، ابزار سنگی، بقایای استخوان حیوانات و بقایای معماری كشف شده است.
وی افزود : سفال‌های به دست آمده در سرچم شامل نمونه‌هایی با پوشش قرمز، نخودی و سفال‌های با تزیین فشاری انگشتی و منقوش هندسی اند كه به سنت سفال دالما و تعداد محدودی نیز به سنت سه گابی تعلق دارند.
به گفته كاوشگر این مكان، تا پیش از شناسایی محوطه سرچم اطلاعاتی از سكونت‌های دوره مس و سنگ میانی در منطقه اورامان وجود نداشت وتاكنون روستایی با این قدمت در منطقه اورامان شناسایی نشده بود.
این باستان شناس افزود:كاوش‌های اخیر می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره نحوه معیشت، سنت‌های فرهنگی و ارتباطات آن‌ها را در اختیار پژوهشگران قرار دهد.
ساعد موچشی بیان كرد كه در این كاوش‌ها آثاری از سكونت عصر آهن مربوط به سه هزار سال پیش نیز نمایان شده كه نشان از مورد استفاده قرار گرفتن این ناحیه در دوره یاد شده دارد.
او تصریح كرد: كاوش اخیر بخشی از مجموعه كاوش‌های باستان‌شناسی گسترده‌ای است كه به هدایت فریدون بیگلری در منطقه اورامان، خصوصاً در دره رودخانه سیروان در حال انجام است .
وی ادامه داد:این كاوش ها در طول یك سال گذشته باعث شناسایی مكان‌های متعددی از دوره‌های پارینه‌سنگی، مس‌سنگی، عصر آهن و ادوار اسلامی‌شده كه نشان‌دهنده غنای باستان‌شناسی این بخش از استان كردستان است كه تا پیش از آغاز این كاوش‌ها اطلاعات اندكی از پیشینه كهن آن وجود داشت.

نظر شما