شناسهٔ خبر: 43374 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فصلنامه «ذهن» با بررسی معرفت‌شناسی در آثار قاضی عبدالجبار از راه رسید

شصت و سومین شماره از فصلنامه علمی و پژوهشی «ذهن» از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد. خوانندگان در این شماره از فصلنامه با مباحث معرفتی نزد قاضی عبد‌الجبار و سایر موضوعات فلسفی آشنا می‌شوند.

 

فصلنامه «ذهن» با بررسی معرفت‌شناسی در آثار قاضی عبدالجبار از راه رسید

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  شصت و سومین شماره از فصلنامه علمی و پژوهشی «ذهن» منتشر شد. «تعریف فلسفه مضاف» به قلم آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، رییس پژوهشگاه در این فصلنامه منتشر شده است. رشاد در این مقاله از پیدایش فلسفه‌های مضاف، به ‌مثابه دانش‌ها یا دانشواره‌هایی مستقل و منسجم یاد کرده است.
 
«تأملی اکتشافی در چیستی قضایای خارجيه و حقيقيه و ذهنيه» اثر محمدعلی اردستانی دیگر مقاله مندرج در این فصلنامه است. این نوشتار پس از تبیین علمی و فنی دیدگاه‎های پیشین، سپس سنجش و بررسی دقیق آنها، مشکلات برخی دیدگاه‌‏ها و انظار را آشکارسازی کرده و از این رهگذر و با رویکردی تحلیلی و بهره‎مندی از عناصر مفید دیدگاه‎های پیشین به اکتشاف دیدگاهی متمم و مکمل رسیده است.
 
«معرفت‌شناسی از دیدگاه قاضی عبدالجبار و قاضی ابوبکر باقلانی» به قلم جنان ایزدی و حسین سلطانی در کنار «موضوع‎له اسمای خاص از منظر سوسور و اصولیّون» با تحقیق و تالیف احسان مهرکش و علیرضا قائمی‌نیا از دیگر مقالات منتشر شده در این شماره از فصلنامه «ذهن» است.
 
خوانندگان در ادامه مطالعه این فصلنامه می‌توانند مقاله «جزم‌گرایی در مبانی فکری از منظر ریچارد پاول و علامه جعفری» به قلم عبدالله نصری و زهرا امیّ را مطالعه کنند. «ارتباط مزیت‌های تبیین‌گر با یکدیگر و محدودیت «ایراد هانگرفورد»» عنوان مقاله پایانی منتشر شده در فصلنامه «ذهن» است. سيدمحمدمهدي اعتمادالاسلامی بختياري و میرسعید موسوی کریمی نویسندگان این مقاله هستند.
 
شصت و سومین فصلنامه «ذهن» از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با سردبیری حجت‌الاسلام علیرضا قائمی‌نیا در 174 صفحه منتشر شده است.

نظر شما