شناسهٔ خبر: 43387 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«دگرگونی بنیادی فلسفه یونان در برخورد با شیوه اندیشه اسلامی» به کتابفروشی‌ها آمد

كتاب «دگرگونی بنيادي فلسفه يونان در برخورد با شيوه انديشه اسلامي» تأليف مرحوم دكتر عبد‌الجواد فلاطوری با ترجمه سيد محمدباقر تلغری‌زاده و ويراستاري علمي دكتر بهمن پازوكي توسط انتشارات مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران منتشر شد.

 

 

«دگرگونی بنیادی فلسفه یونان در برخورد با شیوه اندیشه اسلامی» به کتابفروشی‌ها آمد

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ كتاب «دگرگونی بنيادي فلسفه يونان در برخورد با شيوه انديشه اسلامي» رساله درجه استادی مرحوم استاد دكتر عبدالجواد فلاطوري است كه در سال ۱۹۷۳ ميلادي براي احراز مقام استادي تسليم دانشكده فلسفه دانشگاه كلن آلمان شده است.

موضوع اين رساله‌، بررسي و ريشه‌يابي علل دگرگوني فلسفه يوناني پس از ورود آن به عالم اسلامي است. در اين رساله كوشش شده است تا با مبنا قرار دادن موارد عيني در فلسفه اسلامي كه همگي از جمله مصاديق دگرگردانی فلسفه يوناني است، زمينه پيدايش آنها را ريشه‌يابي كرده و راه را براي توصيفي مبتني بر تاريخ سير تحول فلسفه اسلامي هموار كند.

از نظر نويسنده اين كتاب، فلسفه اسلامي حاصل برخورد دو جهان‌بينيِ از اساس متفاوت، يعني جهان‌بيني حاكم بر فلسفه و علوم يوناني و جهان‌بيني قرآني است. آنچه از برخورد اين دو جهان‌بيني به‌وجود آمد فلسفه‌اي بود كه اگر چه در صورت بيشتر يوناني به نظر می‌رسید ولي در محتوا عمدتاً قرآني بود. به‌عبارت دقيق‌تر، اين فلسفه ديگر نه يوناني صرف بود و نه قرآني صرف و نه آميزه و يا التقاطي از آن دو، بلكه يك جريان فكري مستقل و ويژه‌اي بود كه از برآيند (سنتز) آن دو به‌وجود آمده بود.
 
«دگرگونی بنیادی فلسفه یونان در برخورد با شیوه اندیشه اسلامی» با شمارگان هزار نسخه، با قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان  از سوی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و با همکاری انتشارات امیرکبیر به چاپ رسیده است.

نظر شما