شناسهٔ خبر: 43388 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بررسی شاخه‌های «فلسفه مضاف» در جدیدترین شماره «اطلاعات حکمت و معرفت»

یکصد و بیستمین شماره از مجله «اطلاعات حکمت و معرفت» با بررسی «فلسفه عکاسی» به عنوان شاخه‌ای از «فلسفه مضاف» و معرفی آثاری در این زمینه منتشر شد.

 

 

بررسی شاخه‌های «فلسفه مضاف» در جدیدترین شماره «اطلاعات حکمت و معرفت»

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ یکصد و بیستمین شماره از مجله «اطلاعات حکمت و معرفت» با پرونده‌ای با موضوع «فلسفه عکاسی» منتشر شد. نخستین دفتر «فلسفه عکاسی» فروردین ماه 1393 منتشر شده است. دبیر این مجموعه منیره پنج‌تنی است و فلسفه عکاسی یا فلسفه عکس را یکی از فلسفه‌های موضوعی- فلسفه‌های مضاف- معرفی کرده که به بررسی و پژوهش درباره عکس از منظری فلسفی می‌پردازد.

دبیر دفتر ماه این شماره از مجله «اطلاعات حکمت و معرفت»، عمر فلسفه عکاسی را نسبت به دیگر فلسفه‌های موضوعی کوتاه‌تر می‌داند و بر این نظر است که تلاش برای تدوینِ بخش‌های مختلفِ روشی و محتوایی فلسفه عکاسی گام‌های اولیه‌اش را می‌پیماید. گفت‌وگو با فرشید آذرنگ درباره موضوعاتی مانند رابطه فلسفه و عکاسی، عکاسی و زیباشناسی زندگی روزمره، رابطه عکس و شعر، عکاسی و نقاشی، عکاسی و واقع‌گرایی از جمله گفت‌و‌گوهای منتشر شده در این مجله است.

گفت‌و‌گو با رهام شیراز و علی بابایی از دیگر گفت‌و‌گوهای منتشر شده در این پرونده است. تمرکز اصلی در این گفت‌و‌گو بر فرضیه «عکاس- مولف» است و مباحثی چون تعریف عکاسی، عکاسی به مثابه رسانه و واسطه‌گری عکاسی بین ذهن و عین، مورد بحث قرار گرفته است.

«تاریخ مختصری از نظریه‌های عکاسی»، فصل نخست کتاب «نظریه عکاسی» به ویراستاری جیمز الکینز با برگردان حسن خوبدل دیگر مطلب منتشر شده در این بخش از مجله است.

در بخش کتاب این شماره از مجله «اطلاعات حکمت و معرفت» به نقد و بررسی مجموعه «تماشا» پرداخته شده است. این مجموعه به کتاب‌های نظری در حوزه عکاسی اختصاص دارد و تا کنون پنج عنوان کتاب از این مجموعه با «نام‌های درآمدی بر نظریه‌های عکاسی»، «عکس»، «شیوه‌های دیدن»، «صحنه‌آرایی در عکاسی» و «کافکا و عکاسی» منتشر شده است.

منیره پنج‌تنی کتاب «کافکا و عکاسی» را در گفت‌و‌گو با کریم متقی، مترجم اثر، بررسی کرده و در ادامه به نقد و بررسی مجموعه «تماشا» با حسن خوبدل، دبیر مجموعه، پرداخته است. مجموعه «تماشا» برگردان متون نظری مهم در عکاسی است و به همت نشر شورآفرین منتشر می‌شود. 

«اندیشه و نظر» دیگر بخش مجله «اطلاعات حکمت و معرفت» است. این بخش مشتمل بر سه نوشتار است. «مطالعات قرآنی در غرب» گفت‌و‌گو با میشل کویپرس، «اخلاق، عینیت گرایی یا نسبیت گرایی؟» گفت‌و‌گو با فیلیپا فوت و ریک لوئیس، «تمثیل در الهیات» به قلم فردریک فره و ترجمه انشاءالله رحمتی از مطالب علمی خواندنی در این بخش است.
 
مجله «اطلاعات حکمت و معرفت» از سوی موسسه اطلاعات، با سردبیری انشالله رحمتی منتشر می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند این مجله تخصصی را به بهای دو هزار تومان از کتابفروشی‌ها و رورنامه‌فروشی‌های معتبر تهیه کنند.

نظر شما