شناسهٔ خبر: 43394 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سیاست دولت این است که شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب بسته نشوند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:سیاست دولت این است که به هیچ وجه اجازه ندهد شبکه های اجتماعی که مخاطب انبوه دارند، بسته و فیلتر شوند.

 

علی جنتی

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز یکشنبه ۲۲ فروردین در همایش دانشجویی دانشکده خبر که به مناسبت فارغ‌التحصیلی تعدادی از دانشجویان این دانشکده و با حضور اعضای هیات امنای دانشکده خبر در محل فرهنگسرای اندیشه در تهران برگزار شد، در سخنانی گفت: از زمانی که مارشال مک لوهان در سال ۱۹۶۴ مفهوم معروف «دهکده جهانی» را مطرح کرد، بشر به تدریج با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در مسیر جهانی شدن قرار گرفت و این موضوع به مسئله اساسی، ضروری و اجتناب ناپذیر تبدیل شده است.

وی افزود: از دیدگاه مکلوهان با گسترش رسانه های الکترونیکی فاصله های زمانی و مکانی موجود بین انسان ها بایستی از بین می رفت و رسانه های جدیدی که پا به عرصه می گذاشتند، زندگی بشر را متحول می کردند. مک لوهان دنیا را به دهکده کوچکی تشبیه کرد که در آن افکار، اعمال و رفتارهای انسان ها به طور کامل و شفاف در معرض دید دیگران قرار می گیرد؛ دهکده ای که اگر در هر گوشه آن اتفاقی بیفتد، همه افراد دهکده متوجه آن می شوند و نسبت به آن واکنش نشان می دهند و در آن، فرآیند تبادل اندیشه ها و دانش بشری با سرعت سرسام‌آوری به پیش می رود.

جنتی سپس گفت: بعد از گذشت نیم قرن، می بینیم که این پیش بینی مک لوهان تحقق پیدا کرده و رنگ واقعیت به خود گرفته است تا جایی که با شرایط جدیدی که در دنیا به وجود آمده از جمله تکثر رسانه ها، می بینیم همه مردم با همدیگر ارتباط پیدا کرده اند؛ امروز شما با یک دستگاه تلفن همراه بسیاری از فعالیت های خودتان را انجام می دهید و با یک کلیک می توانید با دوستتان در آن سوی دنیا ارتباط برقرار کرده و با او تبادل فکر و اندیشه کنید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین تصریح کرد: مهم این است که بتوانیم از این ابزارها به نحو مطلوب و مناسبی استفاده کنیم. در چنین شرایطی و با گستره ابزارهای مهارتی، تربیت نیروی متخصص یک ضرورت اجتناب ناپذیر است؛ نیروهایی که از اطلاعات لازم برخوردار باشند و با فوت و فن های این فناوری ها آشنا باشند و بتوانند خودشان را دائما به‌روز کنند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین رسالت های مراکز آموزشی و علمی کاربردی و دانشکده های ارتباطات و خبر، همین است که بتوانند انسان هایی حرفه ای و آگاه و آشنا به جریانات روز را تربیت کنند. دانشکده خبر هم یکی از همین مجموعه ها است.

رئیس هیات امنای سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی که دانشکده خبر زیر نظر آن فعالیت می کند، همچنین توضیح داد:حدود ۲۱ سال از تاسیس این مجموعه آموزشی می گذرد و خوشحالم می بینم امروز آن نهال به یک درخت نیرومند پرثمر و پربار بدل شده و صدها دانشجوی آگاه، ماهر و آشکار به کار را به جامعه تحویل داده است که در صدا و سیما، مطبوعات و رسانه های ما مشغول به کار هستند.

جنتی با اشاره به اینکه من از مسائل و مشکلاتی که دانشکده خبر در چند سال اخیر با آن روبه‌رو بوده است، مطلع هستم، گفت: اما آنچه موجب پایداری این درخت شده، تلاش، جدیت و کوشش مدیریت این دانشکده و دانشجویان آن بوده است. یکی از ویژگی های دانشکده خبر آموزش های کاربردی و عملیاتی آن است که موجب شده بسیاری از دانشجویان و فارغ التحصیلان آن جذب رسانه ها شوند.

عضو کابینه یازدهم در ادامه افزود: ما در دوران پساتحریم به سر می بریم و طبیعتا باید از فضای موجود حداکثر استفاده را ببریم. دولت تدبیر و امید با رهنمودهای آقای روحانی و سیاست هایی که برایش ترسیم شده است، از ابتدا معتقد و پایبند به آزادی بیان و آزادی پس از بیان بوده است؛ در حوزه کتاب، کتاب هایی که در گذشته بسیاری از آنها به دلیل خردگی های نابه‌جا اجازه انتشار نمی‌یافت، در این دولت با برخی اصلاحات جزئی و یا بدون اصلاحات مجوز گرفتند. من فکر می کنم در سال ۱۳۹۴ و تا پایان این سال به بیش از ۷۵ هزار عنوان کتاب، مجوز نشر داده باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارزیابی عملکرد وزارتخانه متبوعش در بخش مطبوعات هم گفت: مطبوعات از یک آزادی قانونی و درست و حسابی برخوردار است؛ مخالفان دولت به راحتی مطالب خودشان را می نویسند و حتی اخبار دروغ منتشر می کنند و تحریف هم می کنند با این همه از حیث نظارت، سعی شده با تسامح برخورد شود.   کمااینکه این دولت تا به حال از هیچ رسانه ای شکایت نکرده است.

جنتی با بیان اینکه ما یک جامعه ۸۰ میلیونی هستیم و افراد آن برای سلیقه های متفاوتی هستند و رسانه ها هم برشی از این سلیقه ها هستند، تاکید کرد: باید اجازه داده شود همه افراد آنچه را که در ذهن دارند، بیان کنند. من فکر می کنم فضای کنونی، فضای مناسبی است. در زمینه رسانه های دیجیتال، فضای باز و آزادی ایجاد شده و سیاست دولت این است که به هیچ وجه اجازه ندهد شبکه های اجتماعی که مخاطب انبوه دارند، بسته و فیلتر شوند.

وی ادامه داد: شما می دانید که این شبکه ها تا چه اندازه در آگاهی بخشی به افراد و ایجاد فضای تضارب آراء موثر بوده اند. من عمیقا اعتقاد دارم بخش عظیمی از دستاوردی که اخیرا در انتخابات مجلس به دست آمد، محصول همین آزادی بیان بود که در شبکه های اجتماعی دنبال می شد شما دیدید که کسی در روز انتخابات مانع پیام‌هایی که در شبکه های اجتماعی رد و بدل می شد، نشد.

عضو کابینه دولت یازدهم تصریح کرد: حتی در برخی شهرها که دائما در انتخابات ها، ما مشکل داشتیم ، امسال به سبب اطلاع رسانی آزاد در مورد نامزدها و انتخابات، مشکلی به وجود نیامد.

رئیس هیات امنای سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی در ادامه اظهار داشت: محصولی که دانشکده خبر به جامعه تحویل می د هد، در بالا بردن افکار جامعه و آگاهی بخشی به جامعه نقش موثری دارد. البته نقش هایی هم هست و از جمله اینکه ما در زمینه های مهارتی و حرفه ای خیلی کمبود داریم من آنقدر افسوس می خورم وقتی می بینم برخی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان در کار خودشان چقدر حرفه ای عمل می کنند، اما گاهی می بینیم برخی برنامه های صدا و سیما خیلی غیرحرفه ای است و در مطبوعات ما هم همینطور است.

وی گفت: این نقایص را باید جاهایی مانند دانشکده های خبر برطرف کنند. هیچ اشکالی هم ندارد که از دانش خارجی ها در این زمینه استفاده کنیم و با اعزام دانشجویان به رسانه های معتبر خارجی زمینه آشنایی آنها را با کارهای حرفه ای رسانه بیش از پیش فراهم کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه کشورمان در شرایط حساسی به ویژه از حیث اقتصادی قرار دارد، گفت: بسیاری از کارخانه های ما با ۲۰ درصد و یا ۳۰ درصد ظرفیت تولید، فعالیت می کنند. دولت تصمیم گرفته تولید را در کشور رونق بدهد و رکود را از بین ببرد و همچنین صادرات را توسعه بدهد و فعالیت های عمرانی را سامان ببخشد. یکی از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، مربوط به گفتمان سازی برای اقتصاد مقاومتی است که این کار وظیفه اصحاب فرهنگ و هنر است. معنای گفتمان سازی هم این است که برای فعالیت ها و کار و تولید در کشور فرهنگ سازی کنیم، وجدان کاری پیدا کنیم، فرهنگ صرفه جویی و مقابله با مصرف گرایی در سطح جامعه نهادینه کنیم، سبک زندگی مناسب ایرانی و اسلامی را در جامعه ترویج دهیم.

جنتی با تاکید بر اینکه عمیقاً اعتقاد دارم دانشکده خبر باید خودکفا شود، چرا که اگر اتکایش به دولت باشد، ممکن است دوباره آن بحث مُهر و موم برایش تکرار شود. با این وجود ما به دستاوردهای این دانشکده باور داریم و باید به آن کمک کنیم. ولی مدیران و دانشجویان دانشکده هم باید تلاش کنند که دانشکده خبر به سمت خودکفایی برود. من به آینده این دانشکده بسیار امیدوار هستم.

نظر شما