شناسهٔ خبر: 43439 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

خاطرات ملک منصورخان قشقایی

قشقایی آنچه در این اثر بیش از هر چیز دیگر در خور توجه می‌باشد، اهمیت مباحث آن از لحاظ جامعه‌شناسی سیاسی جوامع در حال گذار است.

خاطرات ملک منصورخان قشقایی

ملک منصورخان قشقایی

ناشر: نامک

تعداد صفحات: ۵۶۷ صفحه

قیمت: ۳۲۵۰۰ تومان

 

خاطرات ملک منصورخان صولت  قشقایی یکی از مهمترین منابع تاریخی معاصر قشقایی و به تبع آن بخش‌های وسیعی از حوزه‌ی فارس به‌شمار می‌آید. یکی از دلایل اصلی این اهمیت نوع نگاه صاحب خاطرات به تحولات  آن دوره و علائق گسترده‌تر تاریخی اوست که باعث شده است در ثبت این خاطرات فقط به تجارب شخصی خود بسنده نکند، بلکه مجموعه‌ای از داده‌ها و دانسته‌های دیگر را نیز که از لحاظ تاریخ و جغرافیای حوزه‌ی مورد بحث مهم است در این رشته یادداشت‌ها منعکس کند. به همین جهت در این مجموعه علاوه بر خاطرات شخصی ملک منصورخان از رخدادهای ایل قشقایی در فاصله‌ی سال‌های میان دو جنگ اول و دوم جهانی در مورد ساختار ایلی و اداری قشقایی، نحوه‌ی حکمرانی ایلخانان و ییلاق و قشلاق ایل به گونه‌ای که متداول بود و انبوهی از دیگر اطلاعات جانبی نیز مطالبی ثبت تاریخ شود.

در کنار این خاطرات که با یکی از مهمترین ادوار تاریخ معاصر ایران توام است و در آن علل و چگونگی مجموعه‌ای از جنگ‌های داخلی و شورش‌های داخلی نیز به تصویر کشیده شده است. ارائه مجموعه‌ای از تصاویر و اسناد ذی‌ربط نیز بر غنای کتاب افزوده است.

این مجموعه دارای هشت فصل است که عناوین آنها به ترتیب عبارت است از: «قشقایی»، «جنگ و جدل»، «دوره پهلوی»، «اروپا»، «ایران»،«سال نهضت»، «پایان کار»، «اسناد و گزارش‌های ضمیمه».

نظر شما