شناسهٔ خبر: 43441 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«گذار روزگار» به روایت «رومن گاری»

کتاب «گذار روزگار» که مصاحبه ای با «رومن گاری» نویسنده ی مشهور فرانسوی است با ترجمه ی «سمیه نوروزی» از سوی نشر ماهی منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛  کتاب حاضر دربردارنده ی مصاحبه ای با «رومن گاری» است که مدتی پیش از مرگش  انجام داده بود. در این مصاحبه گاری مشهور که نویسنده، فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان، خلبان و حتی دیپلمات فرانسه بوده است از بلندپروازی ها ، آرزوها و کامیابی هایش می گوید. او در این مصاحبه صریح و بی پرده از زندگی اش سخن می گوید، از سال های خدمت در نیروی هوایی و فراز و نشیب هایی که طی کرده و سرخوردگی هایی که داشته پرده بر می دارد و درباره ی کتاب هایی که نوشته و تأملاتش درباره ی زندگی صحبت می کند.

گفتنی است که «رومن گاری» در هشتم ماه مه ۱۹۱۴ در مسکو متولد شد. پس از تولد او والدینش از هم جدا شده و نگهداری از رومن را مادرش «نینابوریسوفسکایا» برعهده گرفت.

 اولین داستان گاری  با عنوان«طوفان» در سال ۱۹۳۵ منتشر شد. او که در کودکی همراه با مادرش مسکو را ترک گفته به لهستان و سپس به فرانسه پناه برده است، سرگذشت سه دهه ی نخست زندگی‌اش را در کتاب «وعده ی سپیده دم» می نویسد. و کتاب حاضر را می توان آخرین  فصل از زندگی نامه ی گاری دانست.

رومن گاری همچنین  دو بار در سال‌های ۱۹۵۶ و ۱۹۷۵ جایزه گنکور را برده، که اولین بار این جایزه را برای کتاب «ریشه‌های آسمان» دریافت کرده و دومین بار نیز برای کتاب «زندگی در پیش رو»  و با نام مستعار«امیل آژار»  این جایزه را به دست آورد. وی در سال ۱۹۸۰زمانی که یک سال از مرگ همسر محبوبش می گذشت با شلیک گوله ای به زندگی خود پایان داد.

کتاب حاضر را انتشارات ماهی در قطع رقعی و با بهای ۸ هزار تومان چاپ و روانه ی بازار کتاب کرده است.

نظر شما