شناسهٔ خبر: 43456 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

موجودی مخازن کتابخانه ملی ایران اعلام شد

رضا شهرابی، مدیرکل اطلاع‌رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در سال گذشته گفت: موجودی کتاب کلیه مخازن کتابخانه ملی در سال گذشته، ۲ میلیون و ۶۵۸ هزار و ۱۳۸ نسخه بود.

 

 

موجودی مخازن کتابخانه ملی ایران اعلام شد/ افزایش 12 درصدی منابع ایرانشناسی

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ رضا شهرابی درباره فعالیت‌های اداره کل اطلاع‌رسانی در سال ۹۴، با بیان اینکه گروه مخزن مهمترین گروهی است که در این اداره است و برنامه‌هایی که دارد، از مهمترین برنامه‌های این گروه محسوب می‌شود، عنوان کرد: سال ۹۳ برنامه پروژه دپویی انجام شد و مخزن لاتین را در سال ۹۳ و اوایل سال ۹۴ باید انجام می‌دادیم که با افزودن ۶۳ هزار و ۵۷۰ کتاب، موجودی این مخزن در انتهای سال ۹۴ به ۲۵۷ هزار نسخه رسید.

وی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های این گروه، الصاق بارکد مخزن بسته ۲ که ۵۵۰ هزار کتاب در این بخش بارکد زده شد و انتقال تالار رقمی به محل جدید در بخش غیرکتابی و راه‌اندازی تالار مرجع تخصصی ادبیات و هنر و افزایش ظرفیت ۸۰ نفری به فضاهای مطالعه در تالار تخصصی است.
          
شهرابی در ادامه به گروه ایرانشناسی اشاره کرد و با اشاره به اینکه در این گروه کارهای مهمی انجام شده است، اظهار کرد: سازمان‌دهی منابع در مخازن ایران‌شناسی که باید فهرست تحلیلی می‌شدند و با کمک اداره کل پردازش، ۳۹ هزار عنوان کتاب انگلیسی، فهرست تحلیلی شدند و افزایش ۱۲ درصد موجودی ایرانشناسی، از جمله اقدامات این گروه بود.

مدیرکل اطلاع رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: در بخش غیر کتابی کار مهمی انجام شد و تعیین تکلیف ۱۵۸ هزار نسخه منابع غیر کتابی که در فرمت‌های مختلفی از سال‌های پیش وجود داشتند و تعیین تکلیف نشده بودند، در نیمه سال گذشته سازماندهی و تفکیک شدند.

وی همچنین به دستاوردهای بخش نابینایان در سال گذشته اشاره کرد و توضیح داد: در بخش نابینایان با توجه به اهتمامی که ریاست سازمان به این بخش داشتند، برنامه‌های خوبی را برای این بخش تدوین کردیم که بیشتر آن،‌ تعامل با مخاطبان بیرونی بود. کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاه‌ها و برگزاری نشست‌های تخصصی، از دیگر فعالیت‌های این گروه بود.

شهرابی در پایان با بیان اینکه ۱۸۰ هزار نفر در کتابخانه عضو هستند و از این بین ۳۱ هزار نفر، عضو فعال داریم، به آمار موجودی مخازن کتابخانه ملی اشاره کرد و گفت: موجودی کتاب کلیه مخازن کتابخانه ملی در سال گذشته ۲ میلیون و ۶۵۸ هزار و ۱۳۸ نسخه بود که حدود ۲۶۵ هزار و ۴۹۸ نسخه افزایش موجودی منابع در سال گذشته داشتیم.

مدیرکل اطلاع‌رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: همچنین موجودی کلیه نشریات در سال ۹۴، ۲۳۵ هزار و ۶۵۴ مجلد روزنامه و نشریه عنوان شده که ۲۳ هزار و ۸۱۴ مجلد، افزایش موجودی داشتیم و در نهایت موجودی مواد غیر کتابی در سال گذشته ۴۸۸ هزار و ۷۱۳ ماده بود که افزایش موجودی در این بخش در سال ۹۴ حدود ۲۱ هزار و ۱۵۲ ماده عنوان شده است.

نظر شما