شناسهٔ خبر: 43458 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«کتاب‌شناسی سینما در ایران» منتشر شد/ معرفی ۲۷۸۰ عنوان کتاب سینمایی در یک مجلد

«کتاب‌شناسی سینما در ایران» اثر اصغر یوسفی‌نژاد که مشخصات و فهرست کامل دو هزار و ۷۸۰ کتاب سینمایی در آن آورده شده است، از سوی انتشارات روزنه کار منتشر شد.

 

جلد کتاب

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «کتاب‌شناسی سینما در ایران» با ذکر مشخصات و فهرست کامل دو هزار و ۷۸۰ کتاب سینمایی منتشر شده بین سال‌های ۱۳۰۶ تا ۱۳۹۴ به همت اصغر یوسفی‌نژاد از سوی انتشارات روزنه کار روانه بازار نشر شد. این کتاب با حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

در ابتدای این کتاب و در بخش گفتار ناشر به قلم محمدمهدی فخری‌زاده آمده است: «با انتشار کتاب‌شناسی سینما در ایران (از آغاز تا سال ۱۳۹۴)، مجموعه رسته‌های مختلف کتاب‌های سینمایی ما دارد تکمیل می‌شود.

با چاپ این کتاب به پاسخی درخور دست یافتیم تا به کسانی که می‌گویند کتاب سینمایی بازار ندارد یا ناشران علاقه‌ای به انتشار کتاب‌های سینمایی ندارند، یادآور شویم که خیلی هم این گمانه‌ها درست نیست. آمار نشان می‌دهد سالانه حدود ۳۴ عنوان کتاب سینمایی منتشر شده است که به هر حال اگر رقم بزرگی نباشد، رقم کوچکی هم نیست؛ دانستن این آمار وقتی قابل توجه می‌شود که به استناد کتاب حاضر دریابیم قبل از انقلاب کم‌تر از صد عنوان کتاب سینمایی منتشر شده است و در بعضی از سال‌های دهه ۱۳۸۰ بیش از صد عنوان.»

همچنین در بخش دیگری از پیشگفتار کتاب به قلم اصغر یوسفی‌نژاد می‌خوانیم: «قصه شکل‌گیری این کتاب‌شناسی، دقیقاً از همان روزی آغاز شد که جناب آقای مسعود مهرابی در آخر مقدمه «کتاب‌شناسی سینما در ایران» (از آغاز تا ۱۳۷۹) ادامه کارشان را به این‌جانب محول کردند. شاید آن زمان اشاره بزرگوارانه ایشان را از سر لطف تلقی کردم و آمادگی انجام چنین مأموریتی را در خود ندیدم. حدود یک دهه گذشته بود که ناگهان دوباره از من در مورد وضعیت ادامه کتاب‌شناسی پرسیدند. آه از نهادم برخاست. موقعی بود که تقریباً بی‌خیال قضیه شده بودم، اما ایشان موضوع را فراموش نکرده بودند. جای بحث و چون و چرا نبود و کاری را که باید در طول ده سال به تدریج انجام می‌شد، در مدت بسیار محدودی باید به سرانجام می‌رساندم.»

کتاب‌شناسی حاضر مختص کتاب‌های سینمایی است که در داخل کشور منتشر شده‌اند و کتاب‌های مربوط به تلویزیون، تئاتر، عکاسی و دیگر هنرها جایی در آن ندارند. البته اگر کتابی به صورت مشترک این موضوعات را در کنار مباحث سینمایی مورد توجه قرار داده باشد در این کتاب آورده شده است.

«آموزشی و فنی»، «تاریخ سینما و مرجع»، «تحلیلی و تئوریک»، «شخصیت‌های سینمایی»، «فیلم‌نامه‌ها»، «مجموعه‌ها» و «متفرقه» ۷ بخش اصلی این کتاب است.

نمایه این کتاب ۵۰ صفحه است و در برابر نام‌ها و موضوع‌ها به جای شماره صفحه، کد هر مدخل آورده شده است تا کار جست‌وجو با سرعت و دقت بیشتری انجام شود.

در بخش فیلم‌نامه‌ها در توضیح کتاب «بچه‌های آسمان» آمده است: «فیلم‌نامه به همراه گفت‌وگو. مجیدی مجیدی. گفت‌وگوکننده: مسعود فراستی. چ ۱، تهران، ناشر: کانون فرهنگی هنری ایثارگران، بهار ۱۳۷۷، رقعی، ۲۴۳ صفحه (سفید) مصور، ۳۰۰۰ نسخه، ۶۷۰۰ ریال – جلد گلاسه (چهار رنگ)، طرح جلد: علی وزیریان، حروف‌چینی: ایثارگران، لیتوگرافی: کوه نور، چاپ: آینه چاپ، صحافی: اندیشه.

پیش گفتار ناشر/ فیلم‌نامه/ آلبوم تصاویر/ گفت‌وگو: طراوت و تکنیک در سینمای آرمانی.

۱. مجید مجیدی در سال ۱۳۷۵ بر اساس این فیلم‌نامه، فیلمی به همین نام ساخت.

۲. انتشارات فرهنگ کاوش در سال ۱۳۷۸ ویرایش دیگری از کتاب را با طرح جلد متفاوت منتشر کرده است: ۲۶۰ صفحه، خشتی، ۳۳۰۰ نسخه، ۱۵۰۰۰ ریال»

اصغر یوسفی نژاد، کارگردان، منتقد و نویسنده سینما، متولد ۱۳۴۸ و فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی از دانشکده صداوسیما است. وی از سال ۶۹ با کارگردانی فیلم ۸ میلیمتری «سیاه و سفید» کار خود را شروع کرد. دیگر آثار سینمایی او عبارت‌اند از نویسندگی و کارگردانی سریال مستند «شهریار» و فیلم‌های کوتاه «شهین شیلات»، «ساری سولی»، «سرگذشت یک فیلم»، «نیمه یک سیب»، «من هم مادرم»، «مداد تراش»، «منظره زندگی»، «رنگی کنار شب»

«کتاب‌شناسی سینما در ایران» اثر اصغر یوسفی‌نژاد با شمارگان ۶۰۰ نسخه در ۸۳۲ صفحه و به بهای ۵۵ هزار تومان از سوی انتشارات روزنه کار روانه کتابفروشی‌ها شده است.

نظر شما