شناسهٔ خبر: 43474 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فرهنگ در تلویزیون ایران کم‌رنگ می‌شود

در دستگاه عریض‌وطویل سازمان صداوسیما، طبعا خوب یا بدبودن برنامه‌ها به حساب این سازمان نوشته می‌شود. روی سخنم بیشتر با برنامه‌هایی است که در نوروز از شبکه‌های مختلف سیما پخش شد و اختصاصا برنامه «دورهمی» که یکی از محصولات سازمان صداوسیماست.

 

فرهنگ امروز/ رضا درستکار- در دستگاه عریض‌وطویل سازمان صداوسیما، طبعا خوب یا بدبودن برنامه‌ها به حساب این سازمان نوشته می‌شود. روی سخنم بیشتر با برنامه‌هایی است که در نوروز از شبکه‌های مختلف سیما پخش شد و اختصاصا برنامه «دورهمی» که یکی از محصولات سازمان صداوسیماست.
نباید این نکته را نیز نادیده گرفت که مهران مدیری همواره یکی از مؤثرترین افراد در طول تاریخ تلویزیون ایران است که بیش از ٢٠ سال برای تلویزیون ایران خدمت کرده و کارهای مهمی نیز انجام داده است. اما باید این نکته را نیز در نظر داشت که نسبتی بین تلویزیون و تولیدکنندگان آثار برای این مدیوم وجود دارد.
متأسفم که «دورهمی» خروجی خوبی نداشت و نمی‌توان آن را در زمره برنامه‌های خوب تلویزیون دانست. از نظر من این برنامه به‌نوعی گزارشی از شرایط حال‌حاضر تلویزیون ما را روایت می‌کند؛ اینکه تلویزیون شرایط خوبی ندارد و احتمالا بدتر نیز خواهد شد. محتوای این برنامه سرشار از کلام و گفتار تمسخرآمیز و سؤالات پیش‌پاافتاده است. سرگرم‌کردن مخاطب با حرف‌های سطحی از دیگر اتفاقات ناخوشایندی است که در این برنامه شاهد آن هستیم.
متأسفم که شیوه برنامه‌سازی در تلویزیون مهران مدیری را به اینجا رسانده است که این‌چنین مخاطبانش را سرگرم کند. مهران مدیری کارشناسی موجه و مقبول در تلویزیون ماست و سال‌هاست که در این مدیوم کار کرده و شناخت خوبی نسبت به مخاطبانش دارد و خطا از یک کارشناس و آدم با‌تجربه‌ای چون او، نسبت به یک فرد معمولی تأثیرات به‌مراتب بیشتری دارد. این برنامه نشان می‌دهد که فرهنگ در تلویزیون ایران روزبه‌روز کم‌رنگ می‌شود. «دورهمی» ممکن است مخاطبانی نیز داشته باشد اما الزاما هر چیزی که مردم نگاه می‌کنند خوب نیست.
حال به اینها اضافه کنید ویژه‌برنامه‌های ترکیبی که پیش از تحویل سال از شبکه‌های سیما پخش شد و چنین شرایطی در آن برنامه‌ها نیز وجود داشت. میهمانان تکراری، پرسش‌های قابل‌حدس و کیفیت برنامه‌سازی که در شکل کلی‌تر می‌توان گفت تلویزیون نشان داد که دیگر چیزی برای ارائه به مخاطبانش ندارد. یکی از عجیب‌ترین اتفاقات در طول تعطیلات نوروز این بود که تمام برنامه‌های رسانه ملی صرفا سعی در سرگرم‌کردن مخاطبانشان داشتند. پرسش اینجاست که آیا در طول تعطیلات نوروز باید برنامه‌های تحلیلی یا همان اندک‌برنامه‌هایی که کمی مخاطبانشان را به فکر وادار می‌کنند نیز تعطیل شوند؟ و با تعطیلات عید فرهنگ کشور نیز تعطیل می‌شود؟ در طول تعطیلات نوروز برنامه‌های نقد سیاسی، اجتماعی یا همان برنامه‌های محدود نقد سینما و تحلیل آثار هنری نیز تعطیل بود و متأسفم که در آغاز سال، تلویزیون کشور برنامه‌ای قابل‌دفاع ارائه نداد.

روزنامه شرق

نظر شما