شناسهٔ خبر: 43542 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پروانه ساخت «نشان از بی‌نشانی» صادر نشد/ بی‌مهری با فیلم‌اولی‌ها

پرند زاهدی فیلمساز جوان اعلام کرد پروانه ساخت «نشان از بی‌نشان» پس از ۸ بار بازبینی هنوز صادر نشده است.

 

پرند زاهدی

 

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ پرند زاهدی که سال گذشته مجوز کارگردانی فیلم اول خود را دریافت کرد گفت: ۱۸ مهر ماه سال ۹۴ پروانه اجازه فعالیت به عنوان کارگردان فیلم اول برای من صادر شد، اما پروانه ساخت فیلمنامه «نشان از بی نشانی» که به عنوان اولین پروژه سینمایی خود به شورای پروانه ساخت پیشنهاد داده بودم هنوز صادر نشده است.

وی ادامه داد: اولین بار که برای دریافت پروانه ساخت این فیلم اقدام کردم، گفتند به شرط دیالوگ نویسی مجدد پروانه ساخت صادر می شود که دیالوگ نویسی مجدد ۲ بار انجام شد، اما هر دو بار بهانه های جدیدی برای صادر نکردن پروانه ساخت این اثر بیان کردند.

بازیگر فیلم سینمایی «اسکادران عشق» توضیح داد: هر دو هفته، یک شورا برای صدور پروانه ساخت فیلمنامه ها تشکیل می شود اما به نظر می‌رسد پروانه ساخت پروژه های مختلف که آماده اجرا هستند، بررسی نمی‌شود. آقای ایوبی رییس سازمان سینمایی از احترام و تعامل با سینماگران صحبت می‌کنند، اما در همین دوره که همه از گفتگو و فضای باز برای کارهای سینمایی حرف می زنند برخی از فیلم‌ها مانند کار شهرام شاه‌حسینی توقیف می‌شوند.

وی ادامه داد: من از سال ۸۳ در تلویزیون کار می‌کردم و همه می دانند کار کردن در تلویزیون با توجه به قوانینی که در تولید وجود دارد، بسیار سخت تر است. فیلمنامه من یک اثر متفاوت بود و همه فکر می کردند که این اثر مورد استقبال قرار می گیرد. «نشان از بی نشان» یک اثر با سوژه دفاع مقدس است و قرار بود توسط بخش خصوصی ساخته شود، اما متاسفانه پروانه ساخت آن صادر نشده است.

کارگردان فیلم تلویزیونی «آلونک» با تاکید بر اینکه اصلاحیه ها و تغییر دیالوگ ها در این فیلم کمی عجیب است، بیان کرد: علی جلالی و حمید آخوندی تهیه کنندگان این اثر هستند که هر دو از فرماندهان جنگ بوده اند. این دو حتما نسبت به فیلمنامه ای با موضوع دفاع مقدس تعصب بیشتری دارند ضمن اینکه ما برای نگارش فیلمنامه از مشاوران بسیاری استفاده کردیم تا بتوانیم یک اثر مناسب را به نگارش درآوریم.

زاهدی ادامه داد: این فیلمنامه داستان زن هایی است که به عنوان همسر، دختر و مادرِ کسانی که به جنگ رفتند تا امروز درگیر جنگ و مشکلات آن هستند. این پروژه شرایط زنان این قشر از جامعه را به تصویر می کشد ولی متاسفانه چنین پروژه ای مورد توجه و تایید دوستان قرار نگرفت. به هر حال دفاع مقدس همیشه دغدغه من در حوزه تولید است و هرگاه کاری را جلوی دوربین بردم حتما اشاره ای به دفاع مقدس داشته ام.

این فیلمساز با بیان اینکه فیلمنامه «نشان از بی نشانی» از مهر ماه سال گذشته تا پایان سال ۹۴ در هشت شورای پروانه ساخت حضور داشته است، توضیح داد: هرچند اصلاحات مورد نظر در این فیلم اعمال شده، اما هنوز پروانه ساخت آن صادر نشده است. هرچند مدیران سینمایی می دانند که کارگردانان فیلم اول آثاری تولید می کنند که معمولا با استقبال از سوی مردم همراه است و تبدیل به پدیده در سینمای ایران می شوند، اما شرایط دریافت پروانه ساخت برای آنها را آسان نمی کنند.

زاهدی در پایان گفت: بیشترین جوایز سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به کارگردان فیلم اولی به نام سعید روستایی برای فیلم «ابد و یک روز» اهدا شد. این فیلم هم بی شک مراحل سخت تری را نسبت به ما پشت سرگذاشته است چرا که موضوع بسیار متفاوتی را به تصویر می کشید. این موفقیت نشان می دهد که اعتماد به کارگردانان جوانی مانند سعید روستایی، محمدحسین مهدویان و احسان بیگلری سبب می شود تا آثار بسیار خوبی در سینمای ایران تولید شود.

نظر شما