شناسهٔ خبر: 43563 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نظر عزت‌الله ضرغامی درباره کتاب «دانش و ارزش» عبدالکریم سروش

عزت‌الله ضرغامی با رد آرای عبدالکریم سروش در خصوص ارتباط جهان‌بینی و ایدئولوژی، کتاب «دانش و ارزش» او را حاوی تناقضاتی آشکار دانست.

 

رونمایی از کتاب «آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی؛ بیم‌ها و امیدها»

 

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ عزت‌الله ضرغامی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی عصر امروز دوشنبه ۳۰ فروردین ماه در آئین رونمایی از کتاب «آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی؛ بیم‌ها و امیدها» نوشته علی دارابی که در اندیشگاه فرهنگ کتابخانه ملی برگزار شد، نگارش این کتاب را یک اقدام اثربخش و کارآمد در حوزه پژوهش پیرامون انقلاب اسلامی توصیف کرد.

وی گفت: تألیف این کتاب لازم بوده است به این جهت که انقلاب اسلامی پدیده فوق‌العاده مهمی است و به تعبیر امام(ره)، انفجار نور بود در ظلمتکده جهانی. انقلاب اسلامی حتی امروز هم معادلات جهانی را متأثر از خود کرده است. با این وجود متاسفانه در زمینه آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی، کار بسیار اندکی صورت گرفته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ما در این کتاب تا حد زیادی شاهد این موضوع هستیم که تحولات جهانی به درستی تبیین می‌شود و نگارنده هم به دنبال پیدا کردن نسبت انقلاب اسلامی با آنهاست اما پیشنهاد من این است که حداقل در ویراست‌های بعدی و یا در کتاب‌های بعدی از سوی این نگارنده و یا نویسندگان دیگر، ما اصل را خود انقلاب بگیریم و تحولات جهانی را در نسبت با آن بررسی کنیم.

ضرغامی ادامه داد: مسئله دوم در این کتاب کارآمدی آن است؛ به نظر من نویسنده در این حوزه هم توفیق داشته است. کتاب «آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی؛ بیم‌ها و امیدها» یک اثر تبیینی و توصیفی است و نه تجویزی. البته راهکارهایی هم برای معضلاتی که به آنها پرداخته، ارائه کرده است. به عقیده من راهکارها و اقدامات عملی که می‌بایست در این خصوص ارائه می‌شد، خود موضوع مستقل دیگری است که در اثر دیگر باید به آن پرداخته شود.

رئیس سابق سازمان صدا و سیما در ادامه با اشاره به نظریات عبدالکریم سروش در خصوص نسبت جهان‌بینی با ایدئولوژی در کتاب «دانش و ارزش»، گفت: من اگر صد بار هم کتاب «دانش و ارزش» عبدالکریم سروش را بخوانم، به قول امروزی‌ها توی کَتَم نمی‌رود که میان «چگونه هست‌ها» و «چگونه بایدها» چطور می‌تواند یک گسل جدی وجود داشته باشد؟ این چگونه هست‌ها هستند که قطعاً ما را به چگونه بایدها می‌رسانند و هدایت می‌کنند.

وی اضافه کرد: شاید به همین خاطر است که زمانی که از شهید مطهری درباره نسبت جهان‌بینی و ایدئولوژی در روزهای اوایل انقلاب و در آن مناظرات تلویزیونی سؤال می‌شد، ایشان به صراحت این موضوع را رد می‌کرد کانّه اصلاً آن را ندیده است.

عضو شورای عالی فضای مجازی در ادامه درباره کتاب «آینده‌پژوهی‌ انقلاب اسلامی؛ بیم‌ها و امیدها»، یادآور شد: نویسنده این اثر توانسته است به صورتی عالمانه و با یک شیوه‌ باورپذیر، موضوع مورد بحث خود را تبیین و توصیف کند البته نگارنده این اثر از نظر سنی، آشنایی با موضوع، فعالیت‌های مستقیم در حوزه‌های مرتبط با موضوع مورد بحث و موارد دیگر دارای شایستگی‌هایی برای نوشتن چنین اثری بوده است.

وی همچنین علی دارابی را دارای قلمی منصف و عادل مبتنی بر خط امام (ره) و رهبری دانست و گفت: کتاب آقای دارابی چهارچوبی ارائه می‌کند که خواننده جایگاه مطالعات بعدی را در قفسه‌های آن پیدا می‌کند و دانش خود را غنی می‌سازد.

نظر شما