شناسهٔ خبر: 43568 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کدام گروه سنی بیشتر کتاب‌های دیجیتال می‌خوانند؟

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که زنان بالای ۴۵ سال سه چهارم خوانندگان و مخاطبان کتاب‌های دیجیتال و الکترونیک را تشکیل می‌دهند.

 

مخاطبان کتاب دیجیتال

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  بر اساس این تحقیق سه چهارم از خوانندگان فعال کتاب‌های الکترونیکی را زنان تشکیل می‌دهند که بازه سنی آنها بالای ۴۵ سال ذکر شده است. این تحقیق که توسط نشر کوبو انجام شده نشان  می‌دهد که این گروه از مخاطبان علاقه خاصی به مطالعه موضوعات خاصی دارند.

داستان‌ها و رمان‌های عاشقانه، رمان‌های جنایی و ماجراجویی از جمله آثاری است که مرکز توجه زنان قرار گرفته است و در مقایسه با دیگر آثار با اقبال بیشتری در میان این گروه از مخاطبان کتاب قرار گرفته است.

نتیجه این تحقیق میدانی نشان می‌دهد که زنان روزانه نیم ساعت از وقت‌شان را صرف مطالعه کتاب‌های الکترونیک می‌کنند و این کار را یا با کمک گوشی‌های تلفن همراه، کتابخوان‌های الکترونیکی و ابزار دیگر انجام می‌دهند.

به گفته مایکل تامبلین مدیر این پروژه، نتایج این تحقیق به هیچ وجه ساده نیست. نباید به‌راحتی از کنار این گروه از مخاطبان کتاب که ممکن است تا پیش از این چندان جدی گرفته نمی‌شدند، گذشت. باید خوراک مورد نیاز آن‌ها را در نظر گرفت و متناسب با ذائقه آنها در بازار نشر مانور داد.

تامبلین درباره مخاطبان کتاب‌های نشرش می‌گوید حدود ۷۷ درصد خوانندگان این نشر که جزو فعال‌ترین مخاطبان محسوب می‌شوند زنان بالای ۴۵ سال هستند که اگر بخواهیم دقیق‌تر و ریزتر درباره آنها بگویم باید به رنج سنی فعال‌ترین آنها که بین ۵۵ تا ۶۴ سال است اشاره کنم.

وی اضافه می‌کند: شاید ما فکر می‌کنیم که پیشرفت تکنولوژی باعث شده که افراد مسن‌تر کمتر به آن بپردازند در حالی که نتایج این تحقیق چیزی مخالف این موضوع را نشان می‌دهد و به ما می‌گوید که افراد سالمند حتی می‌توانند طیف وسیع‌تری از خوانندگان کتاب را به خود اختصاص دهند.

علاوه‌بر این نتیجه مشخص شد که فعال‌ترین گروه کتاب خوان در میان مردان گروه سنی بالای ۶۰ سال بوده‌اند که بیشترین وقت را برای مطالعه صرف می‌کنند در حالی که مردان جوان در گروه سنی ۱۸تا ۱۳۴ تنها ۱۳ درصد از مخاطبان آثار دیجیتال را شامل می‌شوند.

این در حالی است که مردان بالای ۶۰ سال بیش از ۳۴ درصد جمعیت کتاب خوان و علاقه‌مند به کتاب‌های دیجتال و الکترونیک را شامل می شود.

نظر شما