شناسهٔ خبر: 43586 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

زبان و ادبیات فارسی سرمایه ملت ما است

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: زبان و ادبیات فارسی برای ملت ما سرمایه ای است که با بسیاری از آنچه دیگران آنها را سرمایه می دانند، قابل مقایسه نیست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ آئین افتتاحیه باشگاه ادبی خبرگزاری فارس عصر  سه شنبه ۳۱ فروردین با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و جمعی از شاعران برگزار شد.

سید نظام الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس، در این مراسم حداد عادل را یکی از پشتوانه های فرهیختگی جریان مومن به انقلاب اسلامی در همه سالهای گذشته دانست و در ادامه با اشاره به برگزاری نشست های عصرانه ادبی در خبرگزاری فارس در ۴ سال گذشته گفت: در زمانه ای که شعر و ادب انقلاب اسلامی غریب است و از طرف دستگاهها و نهادهای متولی به آن بی توجهی می شود، در خبرگزاری فارس چراغی روشن کرده ایم.

وی از برگزاری حدود ۶۲ عصرانه ادبی در ۴ سال گذشته در این رسانه خبر داد و ابراز امیدواری کرد باشگاه ادبی فارس بتواند در مسیری که انتخاب کرده است، موفق به پیش برود اگر چه «داعیه این را ندارد که پا در کفش نهادها و سازمانهایی که متولی این حوزه هستند، بکند».

در این مراسم حسین قرایی دبیر باشگاه ادبی فارس هم با هشدار نسبت به اینکه به گفته او «خیلی ها می خواهند انقلاب اسلامی را از ادبیات بگیرند»، گفت: تنها راه مقابله با این توطئه، اخذ خاطرات شفاهی بزرگان ادبیات انقلاب اسلامی و ماندگار کردن آنها برای نسل جوان است.

وی با ذکر این نکته که اگر تاریخ شفاهی ادبیات انقلاب را ننویسیم، ضربه مهلکی خواهیم خورد، افزود:  من خودم این کار را شروع کرده ام و خوشحالم که بگویم در اردیبهشت امسال ۴،۵ جلد از تاریخ شفاهی ادبیات انقلاب اسلامی را منتشر می کنم.

قرایی یادآور شد: ما در این ۴ سال حدود ۱۰۰ جوان را در عصرانه های ادبی فارس جذب کرده ایم و آمادگی هم داریم که در تمامی استانهای کشور، یک شعبه از باشگاه ادبی فارس را ایجاد کنیم.

علیرضا قزوه، شاعر هم در سخنانی با اشاره به استعدادهای زیادی که در رویش های ادبیات انقلاب اسلامی کشف شده است، گفت: متاسفانه روشنفکری، دست از جوانهای ما بر نمی دارد؛ یک عمر زحمت می کشیم تا این جوانها به جایی برسند و برای خودشان هنری پیدا می کنند اما نمی دانم چه می شود که یکباره روشنفکری، آنها را از ما می گیرد.

این مقام مسئول در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه ما در حال حاضر در همه استانهای کشور فعالیت های ادبی انجام می دهیم، ورود خبرگزاری فارس را هم به این محفل به فال نیک گرفت و آمادگی حوزه هنری را برای همکاری با باشگاه ادبی خبرگزاری فارس اعلام کرد.

علی محمد مودب مسئول موسسه فرهنگی شهرستان ادب هم در سخنان کوتاهی ابراز امیدواری کرد باشگاه ادبی خبرگزاری فارس بتواند به انقلاب خدمت کند و واقعیت های انقلاب اسلامی را گزارش کند.

در این مراسم مرتضی امیری اسفندقه شاعر هم ضمن برشمردن برخی ویژگی های شعر انقلاب خواستار ابداع و نوآوری شاعران جوان در قالب های کهن شد و گفت: نسل جوان ما باید بتواند موضوعات تازه ای را به قالب های کهن شعری هم اضافه کند.

غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم که سخنران ویژه این مراسم بود در سخنانی گفت: زبان و ادبیات فارسی برای ملت ما سرمایه ای است که با بسیاری از آنچه دیگران آنها را سرمایه می دانند، قابل مقایسه نیست.

وی افزود: وقتی صحبت از ایران می شود، ما سرزمین وسیعی را در نظر می آوریم با جنگل ها، معدن ها، کویرها و انسانهایی مشخص اما یکی از سرمایه هایی که باید به هنگام تصویر کردن ملت ایران در نظر بگیریم، زبان و ادبیات فارسی است که در مقام تمثیل مانند رستنی ها و روییدنی های یک کشور است.

حداد عادل اضافه کرد: اگر یک زیست بوم طبیعی گیاهی را در نظر بگیرید و ببینید که در بیابان ها و کوههای آن بوته های وحشی رشد می کنند و دهقانانشان در مزرعه ها حبوبات می کارند و باغبان ها هم گلستان و بوستان ایجاد می کنند، می توان گفت که گویش ها شبیه بوته های وحشی صحرایی اند، زبان رسمی هم شبیه همان مزرعه است که در آن حبوبات می کارند و شاعران و ادیبان هم همان باغبان هایی هستند که گلستانها را ایجاد می کنند.

وی تصریح کرد: در دستور زبان فارسی به ما می گویند که در صرف فعل سه زمان بکار می رود؛ گذشته، حال و آینده. هر جریانی تا وقتی می تواند استمرار داشته باشد که این هر سه را با هم داشته باشد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با ذکر مثالی گفت: یک کارخانه دار در آن واحد باید به سه مسئله توجه داشته باشد: محصولی که باید از کارخانه بیرون بدهد، کالایی که الان در حال فرآوری است و ماده اولیه ای که مدتی طول می کشد تا بدست او برسد و آن را در جریان تولید محصول قرار دهد. در کار ادبیات انقلاب هم باید این هر سه جنبه را در نظر بگیریم.

وی سپس گفت: خبرگزاری فارس با تاسیس باشگاه ادبی در واقع کاری را که در ضلع سوم این مثلث انجام می شود، برعهده گرفته است. نیروهایی که باید برای آینده فعال شوند و با هنر شعر و نویسندگی از این کشور، فرهنگ آن، استقلال آن و انقلاب آن دفاع کنند، از این طریق شناخته می شوند و به کسانی که الان فعال هستند، متصل می شوند تا از کسانی که پیشگام بوده اند، پیروی کنند.

حداد عادل این کار خبرگزاری فارس را با ارزش و قابل تقدیر دانست و ابراز امیدواری کرد: افتتاح باشگاه ادبی فارس مقدمه حرکت مبارکی باشد تا از این سرمایه گذاری، بهره برداری لازم صورت گیرد.

وی همچنین گفت: خبرگزاری فارس از نظر ما به عنوان یک خبرگزاری پاسدار ارزشهای انقلاب اسلامی شناخته شده و سعی کرده تعهد و تخصص را با هم جمع کند. یکی دیگر از خصوصیتهای  این خبرگزاری انجام همین کارهای جنبی (افتتاح باشگاه ادبی فارس) است.

نظر شما