شناسهٔ خبر: 43595 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خانه تاریخی «مودت» توسط دانشگاه های تهران و یزد مرمت می شود

خانه قاجاری مودت با همکاری انجمن علمی تالار دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد و انجمن علمی مرمت دانشگاه تهران مرمت می شود.

 

خانه مودت

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ هادی رضوی مسئول طرح احیای خانه مودت و عضو انجمن علمی مرمت دانشگاه تهران در این خصوص گفت: طرح مرمت این خانه تاریخی به طور رسمی از ۲ اردیبهشت مصادف با ۱۳رجب آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه متولی اصلی احیای خانه، انجمن علمی مرمت دانشگاه تهران است، تصریح كرد: برای راه‌اندازی ابتدایی خانه، هزینه‌ای معادل ۵۰ میلیون ریال برآورد شده و تاکنون حدود ۴۵ میلیون ریال از سوی استادان رشته معماری دانشگاه تهران برای احیای و مرمت خانه جمع‌آوری شده است.

مسئول طرح احیای خانه مودت درخصوص اقدامات انجام شده برای احیای این خانه گفت: هزینه‌های احیای خانه تاکنون به صورت خیریه از استادان رشته معماری تامین شده و اغلب دانشجویان دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد کارهای احیا و مرمت خانه را بر عهده دارند و یک تیم فنی و مهندسی نیز برای همکاری دعوت شدند.

رضوی تصریح کرد: اقدامات اولیه برای اصلاح سیستم برق‌كشى در خانه مودت شروع شده و در مرحله اول چراغ‌ها و سیم‌كشی خانه تست شد و برای نورپردازی خانه از آنجا كه باید با كمترین دخل و تصرف باشد از امكاناتی استفاده می‌شود كه احتیاج به سیم‌كشی نداشته باشد و بسیار كم حجم باشند.

وی گفت: مرمت كامل این خانه احتیاج به دو سال كار فشرده حرفه‌ای مرمت دارد كه امیدواریم با تامین منابع مالی به سرانجام برسد.

وی در خصوص تاریخچه این خانه قدیمی در بافت تاریخی یزد عنوان کرد: خانه قاجاری مودت یکی از منحصر به فردترین خانه‌های تاریخی شهر یزد به شمار می رود و با یک و نیم قرن قدمت، در سال ۱۲۸۶قمری ساخته شده و در ۲۷ دی ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۲۴۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نظر شما