شناسهٔ خبر: 43617 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

راهیابی ۹۶ داستان کوتاه به مرحله نهایی جشنواره خاتم

مجید قیصری، دبیر علمی بخش بزرگسال جشنواره خاتم، گفت: از مجموعه ۷۶۰ اثر انتخابی از بین ۹۲۰ داستان رسیده، ۶۶ اثر در بخش بزرگسال و ۳۰ داستان کوتاه در بخش کودک و نوجوان در مرحله اولیه داوری انتخاب و به مرحله نهایی راه یافتند.

 

 

راهیابی 96 داستان کوتاه به مرحله نهایی جشنواره خاتم

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مجید قیصری، دبیر علمی بخش بزرگسال جشنواره خاتم اظهار کرد: تعداد آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره ۹۲۰ اثر بود که بعد از حذف داستان‌های تکراری و غیرمرتبط به موضوع موردنظر تعداد آنها به ۷۶۰ اثر در سه بخش کودک، نوجوان و بزرگسال رسید. از این تعداد ۵۲۰ اثر در بخش بزرگسال و بقیه در بخش کودک و نوجوان بود.

وی ادامه داد: این آثار از سوی سه داور در هر کدام از بخش‌ها مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج مرحله نخست داوری اواخر فروردین‌ماه اعلام شد که در مجموعه ۶۶ اثر در بخش بزرگسال و ۳۰  داستان کوتاه در بخش کودک و نوجوان از ۵۱ نویسنده به مرحله پایانی راه یافتند. طبق فراخوان این جشنواره در هر بخش، سه اثر برگزیده و ۷ اثر تقدیری خواهیم داشت که در مجموع ۲۰ اثر انتخاب می‌شود.

قیصری کمیت و کیفیت آثار رسیده به نخستین مرحله جشنواره خاتم را خوب ارزیابی کرد و گفت: انتظار نداشتیم در این وقت کم که حدود ۳ ماه بود ۹۲۰ اثر تولید شود و به دست ما برسد. با وجود این وقت کم علاوه بر اینکه کمیت مطلوبی داشتیم کیفیت آثار نیز خوب بود. البته با توجه به اینکه نخستین سال برگزاری جشنواره خاتم است نباید خیلی منتظر آثار درخشان باشیم. همین که حرکتی در این زمینه شروع شده است از نظر ما بسیار ارزشمند است.

دبیر علمی بخش بزرگسال جشنواره خاتم هدف از برگزاری این جشنواره را تبدیل کردن آن به یک جریان در کشور عنوان کرد و گفت: امیدواریم در سال‌های آینده شاهد افزایش کمی و کیفی آثار باشیم. تعداد آثار رسیده به نخستین مرحله جشنواره خاتم نشان دهنده این است که ما ظرفیت لازم در این حوزه را داریم و باید آن را تقویت کنیم تلاش می‌کنیم این جشنواره به صورت مستمر برگزار شود و بر اثر تداوم آن شاهد تولید آثار کیفی به صورت تدریجی باشیم. در این راستا هم تا به حال تعدادی از ناشران اعلام آمادگی کرده‌اند که آثار برگزیده این جشنواره را منتشر کنند.

قیصری همچنین گفت: وضعیت ادبیات داستانی دینی مخصوصاً در حوزه کودک و نوجوان بیشتر به شکل آموزشی و تربیتی است و کمتر جنبه زیبایی‌شناختی آن مورد توجه نویسندگان قرار گرفته است. البته با توجه به اینکه این حوزه سخت و بسیار حساس است دست نویسندگان را بسته و آنها را محدود کرده است. امیدواریم این جشنواره بتواند افق‌های تازه‌تری را پیش روی نویسندگان قرار دهد. 

نظر شما