شناسهٔ خبر: 43641 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مراسم «شبی با الکساندر سوکوروف» در موزه ملی ایران برگزار شد

مراسم «شبی با الکساندر سوکوروف» با حضور حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و رضا میرکریمی دبیر سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر در موزه ملی ایران برگزار شد.

 

الکساندر سوکوروف

 

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ شامگاه شنبه ۴ اردیبهشت ماه مراسم «شبی با سوکوروف» با مشارکت سفارت فرانسه و جشنواره جهانی فیلم فجر در موزه ملی ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم رضا کیانیان رئیس کاخ جشنواره فیلم فجر بعد از نمایش مستندی ساخته الکساندر سوکوروف گفت: این فیلم چون درباره موزه لوور بود جشنواره جهانی فیلم فجر تصمیم گرفت که این مستند را با همکاری سفارت فرانسه و موزه ملی ایران در محل موزه ملی نمایش دهد.

وی در ادامه با اشاره به مطالعه زندگینامه الکساندر سوکوروف بیان کرد: زمانی که در مورد سوکوروف مطالعه می کردم متوجه شدم که هر دوی ما در یک سال بدنیا آمدیم و با فهمیدن این مسئله حس عجیبی به من دست داد چرا که می خواستم درباره فیلمسازی صحبت کنم که با هم در یک سال بدنیا آمدیم. حس کردم یک نفر که در یکی از روستاهای روسیه و من که در میدان خراسان با هم در یک سال متولد شده ایم بعد از ۶۵ سال همدیگر را می بینیم.

کیانیان در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: یک بار اسکورسیزی کارگردان شناخته شده هالیوودی درباره الکساندر سوکوروف گفته بود این کارگردان از بهترین تکنسین های سینمای جهان است و به خوبی می داند که چگونه با تکنیک برخورد کند اما من فکر می کنم که سوکوروف یک عارف اخلاق گرا است و این نوع نگاه اخلاق گرایانه او از فیلم هایش کاملا مشخص است و او دنباله رو سنت های ادبی روسیه است.

در ادامه این مراسم الکساندر سوکوروف مستندساز بزرگ روسی بیان کرد: نمی دانم چه کلماتی به گفته های دوست عزیزم اضافه کنم. معمولا می گویند زبان سینما زبان بین المللی است و سینماگران یکدیگر را از طریق آثارشان درک می کنند. متاسفانه هر چقدر روح و احساسات آدم باز باشد باز هم چیزهایی پوشیده می ماند و من بارها به این مسئله فکر کرده ام که چه چیز مانع بهتر شناختن ما نسبت به هم می شود و در نهایت به این نتیجه رسیدم که نیرویی که ما را از همه جدا یا متحد  می کند قدرت فرهنگ ملی است.

وی همچنین با اشاره به اینکه آیا لازم است انسان صادق باشد و همه چیز را بازگو کند، تاکید کرد: من خود را از جمله کسانی می دانم که جدا از دولت ها و ساختارهای کشوری، همیشه صادلانه به زبان سینما سخن گفته ام. از سفارت فرانسه و جشنواره فیلم فجر تشکر می کنم که این فرصت را برای دیده شدن فیلم ما در ایران فراهم کرده است.

ابوشو رایزن فرهنگی سفارت فرانسه نیز در ادامه این مراسم گفت: از الکساندر سوکوروف سپاسگزارم که لحظاتی را فراهم کرد تا تماشای این مستند را در کنار او تجربه کنیم. از رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر و دیگر کسانی که شکل گیری این رویداد فرهنگی را رقم زدند تشکر می کنم.

وی افزود: حسن اتفاق نمایش این مستند که درباره موزه لوور بود این است که رئیس موزه لوور نیز چند روز پیش به ایران سفر کرده بود. خوشحالم سفارت فرانسه در کنار بخش جهانی فیلم فجر دست به چنین همکاری ای زده است.

رضا کیانیان در پایان این مراسم با اشاره به اینکه فاشیست ها موزه را از بین نبردند اما داعشی ها این کار را کردند، گفت: هیچ وقت فکر نمی کردم که در زندگی روزی برسد که بگویم فاشیست ها هم یک چیز خوب داشتند.

نظر شما