شناسهٔ خبر: 43647 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برنامه های سالگرد بزرگداشت استاد مطهری اعلام شد

دبیر ستاد سی و هفتمین سالگرد شهادت آیت‌الله مطهری طی نشستی خبری برنامه های سی و هفتمین سالگرد شهادت استاد مطهری را تشریح کرد.

 

کوچکیان فرد

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشست خبری سی‌وهفتمین سالگرد شهادت استاد مرتضی مطهری با حضور حسین کوچکیان‌فرد، دبیر ستاد سالگرد بزرگداشت آیت‌الله مطهری برگزار شد.

کوچکیان فرد در این نشست گفت: با توجه به تاکیدات امام(ره) و مقام معظم رهبری بر استفاده از آثار استاد مطهری هر ساله برنامه های هماهنگی در سایر نهادهای مردمی، دولتی و غیر دولتی با همکاری بنیاد علمی فرهنگی استاد مطهری برگزار می شود. امسال هم این برنامه ها مطابق با کلام و آثار استاد مطهری برگزار می شود.

وی افزود: برنامه های امسال در محورهای همایش، سخنرانی، وعظ و خطابه برگزار می شود. مانند برنامه های محتوایی که براساس آثار آن شهید به صورت کلمات قصار و غیره برگزار می شود. برنامه های رسانه ای، دیداری و گفتاری از طریق صدا و سیما و نشریات و کانال های تلگرام و غیره در فضای مجازی به تولید محتوا پرداخته می شود.

کوچکیان در ادامه گفت: همچنین برنامه هایی برای تبدیل محتوی به فراورده های تبلیغی مانند بیلبورد و بروشور و... در دست انجام است. کلاس ها و دوره های آموزشی به ویژه برای اقشار خاصی مانند دانشجویان و دانش آموزان در این ایام برگزار می شود.

وی در ادامه به رئوس برنامه های کلی ستاد در این ایام اشاره کرد و گفت: در بیش از ۲۰۰۰ دانشگاه در سطح کشور مراسم کرسی آزاد اندیشی و نمایشگاه برگزار خواهیم کرد. در بعضی از دانشگاه ها کمپین حمایت از آثار را برگزار خواهیم کرد. دانشکده الهیات دانشگاه تهران ویژه برنامه ای را در این ایام برگزار خواهد کرد. همچنین مدرسه عالی شهید مطهری مراسم ویژه ای را در این زمینه دارد.

کوچکیان گفت: در این هفته آموزش و پرورش برنامه های متنوعی دارد. از جمله این برنامه ها زنگ سپاس از مقام معلم، تجدید پیمان با امام(ره) و ویژه برنامه هایی در زادگاه استاد مطهری برگزار خواهد کرد.

وی افزود: برنامه خانه موزه شهید مطهری در منزل مسکونی ایشان واقع در قلهک برگزار می شود. همچنین بیش از ۲۰۰۰ساعت تولید دیداری و گفتاری از آثار استاد مطهری توسط صدا و سیما انجام شده است که بخشی از آن در این هفته پخش خواهد شد که در این برنامه ها به ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اجتماعی استاد مطهری را پرداخته می شود.

دبیر ستاد سی و هفتمین سالگرد شهادت استاد مطهری تصریح کرد: سازمان تبلیغات اسلامی برنامه های ویژه ای از جمله گفتمان دینی در مدارس را برگزار می کند. همچنین سازمان اوقاف و امور خیریه در تکایا، حسینیه ها، و بقاع متبرکه همزمان با این ایام برنامه هایی در پاسداشت یاد استاد مطهری خواهد داشت.

وی افزود: شهرداری تهران هم برنامه هایی در دستور کار خود دارد. از جمله این برنامه ها تبلیغات محیطی مانند نصب جملات قصار استاد در محیط های عمومی و هویت بخشی شهر با آثار استاد مطهری است. همچنین در نمایشگاه کتاب امسال که با همکاری شهرداری تهران در شهر آفتاب برگزار می شود، وزارت ارشاد با همکاری شهرداری تهران ویژه برنامه هایی در طول ده روز نمایشگاه ترتیب داده است که از جمله این برنامه ها رونمایی از کتاب گریز از ایمان، گریز از عمل استاد مطهری است که رونمایی و نقد و بررسی می شود.

کوچکیان در ادامه گفت: در فرهنگسرای ارسباران ویژه برنامه ای برگزار خواهد شد. در ۳۴۵ خانه سرای محلی و فرهنگی محلات برنامه هایی را در مورد آثار استاد مطهری شاهد خواهیم بود.

وی افزود: در خارج از کشور با توجه به اینکه آثار استاد مطهری به ۳۶ زبان زنده ترجمه شده است، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به رایزنی های فرهنگی کشورمان در کشورهای مختلف ابلاغ کرده است  که ویژه برنامه هایی را در مورد آثار استاد مطهری داشته باشند.

دبیر ستاد سی و هفتمین سالگرد شهادت استاد مطهری ادامه داد: وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی پیرامون برگزاری سالگرد استاد مطهری در نمایشگاه کتاب امسال کتاب های خارجی که در مورد آثار استاد  مطهری به چاپ رسیده است را به نمایش می گذارد. همچنین در ایام نمایشگاه مسابقه و نشست هایی با موضوع استاد مطهری در نظر گرفته شده است که اجرا خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه استاد مطهری علیرغم شخصیت علمی شخصیتی مردمی هم بوده است گفت: برنامه های مختلفی در مساجد مختلف به ویژه در مسجد احمدیه نارمک در روز شهادت استاد مطهری با سخنرانی علی اکبر ناطق نوری برگزار خواهد شد.

کوچکیان در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه نظامی روز شهادت استاد مطهری به نام روز سیاسی – عقیدتی نامگذاری شده است گفت: در این راستا در نهاد های نظامی علاوه بر بزرگداشت برنامه های ویژه ای در زمینه سیاسی و عقیدتی با تاکید برآثار استاد مطهری برگزارمی شود.

وی افزود: بنیاد علمی فرهنگی استاد مطهری سعی کرده است که فرآورده های فرهنگی در زمینه آثار استاد مطهری تهیه کرده و این فرآورده ها در غالب سیر نمایشگاهی به طور مشخص دو سیر نمایشگاهی به دستگاه ها ارائه کرده است. همچنین کانالی در تلگرام به نشانی motahari_ir @ طراحی شده است که کلیپ ها را در اختیار عموم قرار بدهد.

وی یادآور شد: با توجه به بخشنامه وزیر کشور در کلیه استان ها ستادی به این منظور تشکیل شده است که بتواند دستگاه ها را با هم هماهنگ کند. همچنین هر ساله دیداری با علما و آیات عظام در قم ترتیب داده می شود که امسال هم در صدد این کار هستیم.

کوچکیان درباره نامگذاری هفته معلم گفت: برنامه‌های ما تنها برای شب و روز شهادت شهید مطهری (۱۲ اردیبهشت) برنامه‌ریزی شده و سایر برنامه‌ها به فراخور دستگاه‌ها هر یک در روزهای خاصی ساماندهی خواهد شد. بنابراین ما هفته خاصی را از یک تاریخ تا تاریخ دیگر مشخص نکرده‌ایم.

وی در پایان تاکید کرد که ستاد به دلیل اینکه یک نهاد اجرایی نیست تنها به مشاوره، ارائه برنامه و هماهنگی دستگاه ها می پردازد و دستگاه ها فراخور برنامه ها و نیاز خودشان از چند روز قبل و بعد از روز شهادت برنامه های خود را سامان می دهند.

نظر شما