شناسهٔ خبر: 43651 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تكليف دانشگاه هنرهاي سنتي فرشچيان مشخص مي شود

دومین جلسه كميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي در سال جدید با موضوع سند سينما و بررسي هنرهاي سنتي شنبه چهارم ارديبهشت ماه در موزه ملي فرش ايران برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز و به نقل از شبستان؛  محمدحسين ايماني خوشخو؛ رييس كميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي در اين جلسه با اشاره به اهميت هنرهاي اصيل گفت: هنرهاي اصيل ما با رفتن هنرمندان فراموش مي شوند و متاسفانه با توجه به اينكه توليت و مسووليت اصلي براي حمايت از هنرهاي اصيل به روشني مشخص نيست، آسيب هايي به اين حوزه وارد مي شود.

رييس كميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه گفت: با توجه به دغدغه هنرمندان و اهميت مسايل هنرهاي اصيل و سنتي كارگروه ويژه اي با حضور نمايندگان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، صاحبنظران و هنرمندان در كميسيون هنر و معماري تشكيل خواهد شد تا چارچوبي براي سازماندهي هنرهاي اصيل و سنتی مشخص شود و همچنين بتواند بسياري از مسايل اين حوزه و حمايت هاي مورد نياز هنرمندان را برطرف كند و اموري مانند طرح تكريم و كمك مستمري هنرمندان اين عرصه نيز سامان پيدا كند.

ايماني خوشخو افزود: براي حفظ و نگهداري و آموزش این هنرها كميسيون طرح دانشگاه هنرهاي سنتي فرشچيان را با نظر هنرمندان تهيه كرد كه به تصویب رسیده است ولی هنوز مراحل تأسیس آن توسط سازمان میراث فرهنگی شروع نشده است.

ايماني خوشخو گفت: در هفته هاي آتي پيگيري هايي صورت مي گيرد و در صورتي كه سازمان ميراث فرهنگي امكان راه اندازي اين دانشگاه را نداشته باشد، هماهنگي با نهادهاي ديگر فرهنگي، دانشگاهي براي راه اندازي دانشگاه هنرهاي سنتي فرشچيان انجام شود.

ايماني خوشخو در ادامه با اشاره به تهيه سند معماري و موسيقي در كميسيون هنر و معماري گفت: سند موسيقي براي بررسي و تصويب به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه شده و در آينده نزديك سند معماري نيز به شورا تحويل داده مي شود و اميدواريم شورا امسال بررسي اين دو سند را در دستور كار خود قرار دهد.

رييس كميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به ضرورت و اهميت تهيه و تدوين سند سينما گفت: تهيه و تدوين سند سينما نيز در دستور كار كميسيون قرار گرفته و تلاش مي شود با همفكري هنرمندان سينما و نمايندگان سازمان سينمايي كشور سندي تهيه شود كه همه مسايل حوزه سينما مانند سينماگران، سياستگذاران و نهادهاي سينمايي، سرمايه گذاران و سياست هاي فرهنگي جمهوري اسلامي را در نظربگيرد و بتواند از ناهماهنگي ها در زمينه سينما پيشگيري كند.

ايماني خوشخو ادامه داد: چند سالي است كه موضوع تدوين سند سينما مطرح است و در چند نهاد براي اين منظور جلساتي برگزار شده است. تاكنون تلاش ها و اقداماتي براي تهيه سند سينما در دوره قبلي سازمان سينمايي كشور انجام شده و در اين دوره هم مركز بررسي هاي استراتژيك رياست جمهوري جلساتي با سينماگران و مسوولان سينمايي براي تهيه سند سينما داشتند. در كميسيون مشورتي شوراي عالي انقلاب فرهنگي و كميسيون هنر و معماري نيز براي تدوين سند پيش نويس هايي تهيه شد اما در نهايت در کمیسیون مشورتي شوراي عالي انقلاب فرهنگي مقرر شد كه كميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي مرجع نهايي و اصلي تدوين سند سينما باشد و با توجه به اعتمادي كه مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان سينمايي كشور به كميسيون دارند و شناخت مسوولان سينمايي از واقعيت هاي سينما، كارگروهي با حضور از نمايندگان كميسيون هنر ومعماري، سازمان سينمايي و هنرمندان و صاحبنظران سينما تشكيل مي شود تا اين كارگروه با استفاده از نظرات مشورتي بيشتر هنرمندان و سينماگران تا چند ماه آينده پيش نويس سند سينما را تدوين كند و براي تهيه اين پيش نويس از تجربيات قبلي و علی الخصوص پیشنهاد ارائه شده از سوی سازمان سینمایی و پيش نويس هايي كه تاكنون تهيه شده است نيز استفاده مي شود.

رمضانعلي حيدري خليلي؛ معاون توسعه فناوري و مطالعات سازمان سينمايي كشور و نماينده سازمان براي تدوين سند سينما در اين جلسه گفت: در دوره گذشته سازمان سينمايي كارگروهي براي سازماندهي سينما تشكيل شد اما متني كه تهيه شد تك بعدي بود و كنار گذاشته شد.

حيدري خليلي افزود: جلساتي با سينماگران در مركز بررسي هاي استراتژيك رياست جمهوري برگزار شد تا سند جديدي براي سينما تدوين شود، پيش نويسي هم تهيه شد كه كم نقص است و به همه جنبه هاي سينما مانند تكاليف و حقوق سينما، فعاليت هاي صنفي و ... پرداخته شده و قرار بود نشست ديگري براي آن برگزار شود. اما در نهايت در كميسيون مشورتي شوراي عالي انقلاب فرهنگي مقرر شد كه به مديريت كميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي كارگروهي با حضور نمايندگان سازمان سينمايي كشور، سينماگران، نمايندگان صدا وسيما و حوزه هنري براي تدوين سند سينما تشكيل شود و مسووليت تدوين سند به عهده كميسيون هنر و معماري گذاشته شد.

عبدالمجيد شريف زاده؛ مدير موزه ملي فرش ايران و عضو كميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز در اين جلسه گفت: متاسفانه هنرمندان هنرهاي سنتي ما در وضعيت مناسبي نيستند و مشخص نيست كدام نهاد يعني سازمان ميراث فرهنگي يا وزارت ارشاد وظيفه حمايت از اين هنرها و هنرمندان را دارد و در اين شرايط بيشترين آسيب به هنرمندان سنتي وارد شده است. به عنوان مثال كمك مستمري هنرمندان هنرهاي سنتي قطع شده است، وزارت ارشاد اين هنرمندان را در حوزه ميراث مي داند و ميراث هم مي گويد اعتباري براي كمك مستمري ندارد.

شريف زاده باتاكيد بر ضرورت توجه به هنرهاي سنتي افزود: اگر در زمينه هنرهاي سنتي نيز سندي تدوين شود مي تواند مسايل و ناهماهنگي ها را برطرف كند. دانشگاه هنرهاي سنتي نيز كه طرح آن در كميسيون تدوين شد و در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيد بايد سريعتر اجرايي شود.

در اين جلسه محمدرضا جعفري جلوه، حسن رياحي، حميدرضا نوربخش، غلامرضا اسلامي، محمد علي رجبي، اسماعيل آذر، مجتبي آقايي، رحمت اميني، حسين پارسايي، محمدحسين نيرومند، محمدعلي خبري از اعضاي كميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي حضور داشتند و تعدادي از آنها نظرات خود را درباره موضوع تدوين سند سينما، هنرهاي سنتي و مسايل روز هنر بيان كردند.

همچنين اعضاي كميسيون هنر و معماري از نمايشگاه دائمي موزه ملي فرش ايران ديدن كردند.

نظر شما