شناسهٔ خبر: 43653 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کیانیان: سوکوروف یک عارف اخلاق گرا و دنباله‌رو سنت های ادبی روسیه است

سوکوروف یک عارف اخلاق گرا است و این نوع نگاه اخلاق گرایانه او از فیلم هایش کاملا مشخص است و او دنباله رو سنت های ادبی روسیه است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛مراسم «شبی با الکساندر سوکوروف» با حضور «حجت الله ایوبی» رئیس سازمان سینمایی، «رضا میرکریمی» دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر و «رضا کیانیان» رئیس کاخ جشنواره فیلم فجر در موزه ملی ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، فیلم مستندی ساخته الکساندر سوکوروف به نمایش درآمد.

کیانیان: سوکوروف یک عارف اخلاق گرا است

پس از آن، رضا کیانیان در سخنانی گفت: این فیلم چون درباره موزه لوور بود جشنواره جهانی فیلم فجر تصمیم گرفت که این مستند را با همکاری سفارت فرانسه و موزه ملی ایران در محل موزه ملی نمایش دهد. زمانی که در مورد سوکوروف مطالعه می کردم متوجه شدم که هر دوی ما در یک سال به دنیا آمدیم و با فهمیدن این مساله حس عجیبی به من دست داد چرا که می خواستم درباره فیلمسازی صحبت کنم که با هم در یک سال به دنیا آمدیم.

وی افزود: حس کردم یک نفر که در یکی از روستاهای روسیه و من که در میدان خراسان با هم در یک سال متولد شده ایم بعد از ۶۵ سال همدیگر را می بینیم.

کیانیان در ادامه بیان کرد: مارتین اسکورسیزی کارگردان شناخته شده هالیوودی درباره الکساندر سوکوروف گفته بود این کارگردان از بهترین تکنسین های سینمای جهان است و به خوبی می داند که چگونه با تکنیک برخورد کند، اما من فکر می کنم که سوکوروف یک عارف اخلاق گرا است و این نوع نگاه اخلاق گرایانه او از فیلم هایش کاملا مشخص است و او دنباله رو سنت های ادبی روسیه است.

رئیس کاخ جشنواره فجر با اشاره به خرابی هایی که داعش به بار آورده اند، گفت: فاشیست ها موزه را از بین نبردند اما داعشی ها این کار را کردند و هیچ وقت فکر نمی کردم که در زندگی روزی برسد که بگویم فاشیست ها هم یک چیز خوب داشتند.

سوکوروف: قدرت فرهنگ ملی سبب اتحاد یا جدایی ملتها می شود

بر این اساس، الکساندر سوکوروف مستندساز بزرگ روسی نیز در سخنانی گفت: نمی دانم چه کلماتی به گفته های دوست عزیزم اضافه کنم. معمولا می گویند زبان سینما زبان بین المللی است و سینماگران یکدیگر را از طریق آثارشان درک می کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه هر چقدر روح و احساسات آدم باز باشد باز هم چیزهایی پوشیده می ماند و من بارها به این مساله فکر کرده ام که چه چیز مانع بهتر شناختن ما نسبت به هم می شود و در نهایت به این نتیجه رسیدم که نیرویی که ما را از همه جدا یا متحد می کند قدرت فرهنگ ملی است.

سوکوروف با طرح سوالی درباره اینکه آیا لازم است انسان صادق باشد و همه چیز را بازگو کند، گفت: من خود را از جمله کسانی می دانم که جدا از دولت ها و ساختارهای کشوری، همیشه صادقانه به زبان سینما سخن گفته ام.

وی در پایان از سفارت فرانسه و جشنواره فیلم فجر تشکر کرد و افزود: متشکرم که این فرصت را برای دیده شدن فیلم ما در ایران فراهم شده است.

ابوشو، رایزن فرهنگی سفارت فرانسه نیز در ادامه این مراسم گفت: از الکساندر سوکوروف سپاسگزارم که لحظاتی را فراهم کرد تا تماشای این مستند را در کنار او تجربه کنیم. از رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر و دیگر کسانی که شکل گیری این رویداد فرهنگی را رقم زدند تشکر می کنم. حسن اتفاق نمایش این مستند که درباره موزه لوور بود این است که رئیس موزه لوور نیز چند روز پیش به ایران سفر کرده بود.

وی در پایان همچنین از همکاری سفارت فرانسه در جشنواره جهانی فیلم فجر ابراز خوشحالی کرد.

نظر شما