شناسهٔ خبر: 43663 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کلیات سرفصل‌های رشته فلسفه دین تصویب شد

شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی، کلیات سرفصل‌های رشته فلسفه دین در مقطع کارشناسی را تصویب کرد.

 

کتاب

 

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ جلسه ۱۱۷ شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل برگزار شد.

در ادامه جلسه، سرفصل‌های درسی رشته فلسفه دین در مقطع کارشناسی ارشد مورد بحث و بررسی قرار گرفت و رئیس کارگروه «فلسفه دین و کلام جدید» شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی گزارشی در این زمینه ارائه داد.

در این گزارش با اشاره به همکاری اساتید مطرح در این رشته در تدوین سرفصل‌های این رشته مواردی مانند چیستی و خاستگاه اثبات دین، براهین اثبات وجود خدا، نبوت و اعجاز، دین و اخلاق، زبان دین، منطق مهم دین، الهیات تطبیقی و دین و سبک زندگی به عنوان اهم موارد بازنگری شده مورد اشاره قرار گرفته‌اند.

در ادامه گزارش با اشاره به همکاری همه نهادهای حوزوی و دانشگاهی در تدوین این برنامه درسی، توجه به همه مکاتبات مطرح در حوزه فلسفه دین از نقاط قوت این برنامه درسی عنوان شد.

در ادامه جلسه، محمد محمدرضایی در دفاع از برنامه درسی ارائه شده گفت: روند تدوین برنامه درسی ارائه شده پیروی از سیره حسنه بزرگان دین در طرح شبهات و پاسخ عقلایی به این شبهات است.

وی افزود: دفاع از جنبه عقلایی دین اسلام در مقابل عقلانیت گریزی به عنوان اصلی‌ترین جنبه مسیحیت از اهم دغدغه‌های طراحان این برنامه درسی است.

رئیس کارگروه فلسفه دین ادامه داد: بررسی و پاسخگویی به شبهات مطرح شده به  «اعجاز» به عنوان یکی از اصلی‌ترین طرق اثبات نبوت در سرفصل‌های ارائه شده از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

محمدرضایی گفت: البته در این سرفصل‌ها، برخی از نظریات فیلسوفان دین غربی که مفید هستند، مورد استفاده قرار گرفته است.

در پایان جلسه کلیات سرفصل‌های ارائه شده رشته فلسفه دین در مقطع کارشناسی از تصویب شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی گذشت. ‌

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۵-۰۲-۰۸ ۱۸:۴۸ 0 0

    چهار نفر نشسته اند برای کل گرو ه های فلسفه کشور نسخه نوشته اند! جالب اینجاست که فیلسوفان غربی را به مفید و مضر تقسیم کرده اند
                                

نظر شما