شناسهٔ خبر: 43666 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جریان غالب بر مطالعات دین شناسی غرب سکولار است

رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: در ۴ قرن اخیر پس از رنسانس جریان غالب بر مطالعات دین شناسی در غرب، جریان سکولار و با نگاه غیر الهی به دین است.

 

رونمایی از مجموعه شعر غلامعلی حدادعادل

 

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ جلسه ۱۱۷ شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل برگزار شد.

رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم گفت: مهم‌ترین نقطه تعارض اسلام و مسیحیت در دوران جدید، اعتقاد به دین به عنوان یک امر الهی است.

وی افزود: در ۴ قرن اخیر پس از رنسانس جریان غالب بر مطالعات دین شناسی در غرب، جریان سکولار و با نگاه غیر الهی به دین است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: رشته فلسفه دین یکی از مهم‌ترین رشته‌های درسی است که باید در مسیر اسلامی‌سازی علوم انسانی، مورد توجه جدی قرار گیرد.

رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: اگر رشته فلسفه دین به صورت جدی مورد توجه قرار نگیرد، می‌تواند آسیب‌های جدی به موضوع علم دینی وارد کند.

وی گفت: در عنوان رشته «فلسفه دین»، فلسفه با مفهوم متعارف آن تفاوت دارد و به نگاه بیرونی به موضوع دین معطوف است.

حداد عادل افزود: فلسفه دین به این مفهوم به نگرش از خارج به دین مربوط است و دین را به عنوان یک سوژه مطالعاتی مورد بررسی قرار ‌می‌دهد.

رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی ادامه داد: رشته فلسفه دین باید به سکولاریسم و عرفی گرایی به عنوان یک موضوع مهم توجه کند.

پس از سخنان حداد عادل، اعضا به بیان نظرات خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است:

گستردگی بیش از حد مباحث ارائه شده، تبیین ارتباط معنادار و منطقی مباحث ارائه شده، تفکیک بین مفهوم  «کلام» و «فلسفه دین»، در نظر گرفتن مبانی اصلی تحول و ارتقاء از جمله بومی‌سازی مباحث ارائه شده و ضعف برخی از منابع درسی.

اعضای شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی همچنین به تفکیک بین مفاهیم «علم و دین» و «علم دینی» مطرح شدن موضوع «ایمان» به عنوان محور اصلی مباحث دین‌شناسی، تفاوت بین فلسفه دین شکل گرفته در حوزه مسیحیت و حوزه اسلام، توجه به ساحت‌های سه‌گانه دین «اخلاق، حقوق و عقاید» در مباحث فلسفه دین و پیوستگی و استحکام مباحث مطرح شده در گزارش کارگروه و ارتباط بین «فلسفه دین» و «جامعه‌شناسی دین» اشاره کردند.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۵-۰۲-۰۸ ۱۸:۵۷ 0 0

    چرا نام اعضای شورای تحول را ذکر نمیکنید؟ هیچ علمی به زور اسلامی نمی شود
                                

نظر شما