شناسهٔ خبر: 43701 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

یازدهمين شماره مجله «عصر انديشه» منتشر شد

یازدهمین شماره مجله «عصر انديشه» همراه با پرونده‌هایی درباره نقشه آینده جهان، جمهوری اسلامی تقلبی؛ چه سرنوشتی در انتظار ملت است؟، چالش ناکارآمدی علوم انسانی و... منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  یازدهمین شماره مجله «عصر انديشه» همراه با گفتگوهاي اختصاصي با کاندولیزا رایس، ماهاتیر محمد، ریچارد مورفی، آيت الله سيدمحمد خامنه اي، جروم سی گلن، محمد هاشمی، مهدي محقق و... با پرونده‌هایی درباره نقشه آینده جهان، جمهوری اسلامی تقلبی؛ چه سرنوشتی در انتظار ملت است؟، چالش ناکارآمدی علوم انسانی و... به مديرمسئولي محمدمهدي داني و سردبيري پيام فضلي‌نژاد به ٣ زبان فارسي، انگليسي و فرانسه در ١٨٠ صفحه منتشر شد.

«عصر اندیشه» در جدیدترین شماره خود در پرونده «چالش ناکارآمدی علوم انسانی» به واکاوی ۲۰ شبهه درباره منطق اسلامی‌سازی علم پرداخته و در همین موضوع با آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا به گفت‌وگو کرده است. آیت‌الله خامنه‌ای معتقد است «همه علوم انسانی سوغات غرب نیست و جایگزینی عبارت فلسفه مسلمان به جای فلسفه اسلامی، مضحک و بی‌معناست.»

مهدی محقق رئیس آثار و مفاخر فرهنگی ایران نیز می‌گوید علم، علم است و اسلامی و غیر اسلامی ندارد. محمدامین قانعی‌راد رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران هم معتقد است «علوم انسانی در ایران دارای چالش‌های معرفت‌شناسی نیست. ریشه سکولاریسم در جامعه ایران در علوم انسانی نیست.»

مهدی گلشنی، اسماعیل منصوری لاریجانی، بیژن عبدالکریمی، فرانسیسکو ژوزه لوئیس، احمد رهنمایی، شریف لکزایی، حسین کلباسی، قاسم پورحسن و احمد رهدار هم در مقاله‌هایی به بیان دیدگاه‌های خود درباره شبهات منطق اسلامی سازی علم پرداخته‌اند.

«کاندولیزا رایس» مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه پیشین آمریکا در مصاحبه اختصاصی با «عصر اندیشه» ضمن تاکید بر این موضوع که ایران تنها کشوری است که بر پایه «رئالیسم» حرکت می‌کند و هرگز از رقیبان و دشمنان خود تصاویر فرضی و خیالی نمی‌سازد، می‌گوید پیشرفت ایران به دلیل باور به بنیان‌های مذهبی و ایدئولوژیک خود است.

می‌توان با جنگ مذهبی، بنیان‌های سیاسی ایران را لرزاند. این پرونده به «جمهوری اسلامی تقلبی و اینکه چه سرنوشتی در انتظار ملت است؟» پرداخته و مهدی جمشیدی و دكتر حسین غفاری آثار خود را درباره جمهوری اسلامی تقلبی، واکاوی بنیان‌های تئوریک «اعتدال‌گرایی متأخر» با تکیه بر آرای محمود سریع‌القلم و چگونگی تفکر غرب درباره اصولگرایان شیعی، خشونت و ترور ارائه کرده‌اند.

محمد هاشمی عضو هیأت موسس حزب کارگزاران نیز در مصاحبه با «عصر اندیشه» در همین بخش درباره علل و عوامل استحاله تکنوکرات‌ها می‌گوید تکثر به هویت کارگزاران ضربه می‌زند. باید مراقبت کنند تا کارگزاران به سرنوشت مشارکت دچار نشوند.

«جنبش روشنفکران مبارز» عنوان یازدهمین سرمقاله پیامفضلی‌نژاد سردبیر مجله عصر انديشه است که علاوه بر آسيب شناسي فكري جبهه انقلاب، توضیح می‌دهد که چگونه از به هم آمیختن ارتجاع و ابتذال، نخبگان تقلبی متولد شدند و روشنفکران واقعی باختند. او معتقد است که امروز «تجدیدنظرطلبی روش‌شناختی» جبهه انقلاب مرحله گریزناپذیری برای بازبینی تئوری‌ها و عملکردها جهت حفظ سرمایه‌های اجتماعی است و اندیشیدن به «کیستیِ روشنفکرِ مسلمان» راه‌حل گره‌های پیش رو در جامعه می‌تواند باشد.

فضلي نژاد با تاكيد بر انفعال نخبگان انقلابي مي نويسد اگر عمارهاي انقلاب تنها در سطح جريان شناسي روبنايي متوقف شوند، به تناقض و انفعال مي رسند.

پرونده‌ ویژه‌ این شماره «عصر اندیشه» به «نقشه آینده جهان» اختصاص دارد و پژوهش‌هایی را درباره «فلسفه آینده‌سازی؛ چه روندهایی را می‌توان تغییر داد» منتشر کرده و در همین زمینه باماهاتیر محمد نخست‌وزیر سابق و معمار مالزی نوین درباره استراتژی ایران، مدیریت بحران اقتصادی، جهان عرب و آیندهاسرائیل به گفت‌وگو پرداخته است. محمد در این گفت‌وگو می‌گوید در ربع قرن آینده رژیم صهیونیستی وجود نخواهد داشت و آمریکا در جنگ نظامی با ایران شکست می‌خورد.

ریچارد مورفی دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی نیز در گفت‌وگو با«عصر اندیشه» می‌گوید میان ایران و عربستان جنگ نمی‌شود. در آینده ایران می‌تواند به هژمون منطقه‌ای تبدیل شود.

«عصراندیشه» در مصاحبه‌های دیگری با جرمی سی‌گلن آینده‌شناس و پرفسور سهیل عنایت‌الله پیرامون شناخت روش‌های آینده‌پژوهی برای ایران و مدل‌های چشم‌اندازسازی برای تغییر آینده به موضوع «فلسفه آینده‌سازی» می‌پردازد.

پرفسور الکساندر دوگین، تام لومباردو، خالد ابوالفضل، امانوئل والرشتاین، لنوئید ساوین، سید مجتبی موسوی، محمدرضا دهشیری و علی اکبر ضیایی در این بخش مقاله دارند.

سولن دل ویچیو، ژولین بوییست، ژان ماریپوتیه، سیریل وانلربرگ و آمید فلجاوی نیز از شرکت‌کنندگان درمیزگرد خارجی این پرونده هستند.

یادنامه این شماره با عنوان «متن منتشرنشده موسی کلیم‌الله» به آخرین اثر از فرج‌الله سلحشور پرداخته و ضمن انتشار بخشی از سکانس تبدیل شدن عصای حضرت موسی به اژدها، برای اولین‌بار گفت‌گویی از او را درباره «تئوری اسلامی فیلمسازی» منتشر کرده است. سلحشور يكسال قبل از درگذشتش، در تماس با سردبیر «عصر اندیشه» متن فیلم‌نامه «موسی کلیم‌الله» را در احتیار او قرار داد تا در زمان مناسب منتشر شود.

شماره یازدهم مجله «عصر اندیشه» در ۱۸۰ صفحه و با قیمت ۸هزار تومان به ۳ زبان فارسی، انگلیسی و فرانسه روانهکیوسک‌های مطبوعاتی و مراکز فرهنگی شده است.

نظر شما