شناسهٔ خبر: 43713 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «جریان‌شناسی تفکر سیاسی در جهان اسلام» منتشر شد

کتاب «جریان شناسی تفکر سیاسی در جهان اسلام» به قلم محسن مهاجرنیا و توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

 

تفکرسیاسی

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  کتاب «جریان شناسی تفکر سیاسی در جهان اسلام» به قلم حجت الاسلام محسن مهاجرنیا و توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

جریان شناسی، سیاسی عبارت است از شناخت اندیشه‌ها و ایدئولوژی‌هایی که در بستر جامعه و در طی زمان در قالب یک جریان سیاسی، سامان می‌یابد. از میان جریان‌های سیاسی مختلف هشت جریان اصول‌گرایی، بنیادگرایی، سنت‌گرایی، ملی‌گرایی، اصلاح طلبی، سلفی‌گری، وهابی‌گری و اخوانیسم سیاسی، با رویکرد اندیشه‌ای مبانی و مواضع فکری این جریان‌ها و با رویکرد اجتماعی زمینه‌های سیاسی فرهنگی شکل‌گیری آنها بررسی شده است.

نویسنده کتاب سه هدف اساسی را دنبال می‌کند: الف: مطالعه دقیق فرآیند مناسبات دین و جامعه و مواجهه اندیشه‌های اسلامی با دنیای مدرن است که در قالب جریان‌های سیاسی در گستره جهان اسلام، شکل گرفته است. ب: شناخت اندیشه‌ها و ایدئولوژی‌هایی که با تکیه برمبانی فکری، اعتقادی و دیدگاه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی آنها در بسترجامعه به وجود آمده است. ج: ترسیم صورتبندی نوینی که زمینه مطالعه تطبیقی را فراهم آورد و با سهولت بتوان، جریان‌های مجدد، متجدد و متجمد را شناخت و در مورد مواضع و عملکرد آنها داوری کرد.

کتاب «جریان شناسی تفکر سیاسی در جهان اسلام» به قلم محسن مهاجرنیا، با شمارگان ۳۰۰ نسخه و قیمت ۴۲۰۰۰ توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

نظر شما