شناسهٔ خبر: 43736 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار «فلسفه تحلیلی چیست؟» به قلم «یوهان گلوک»/ تلاش برای نشان دادن ابعاد یک نحله فلسفی

نشر ترجمان به تازگی کتاب «فلسفه تحلیلی چیست؟» را روانه بازار کتاب کرد. در این کتاب که به قلم «یوهان گلوک» نوشته شده است، تلاش نویسنده برای نشان دادن «فلسفه تحلیلی» به عنوان گرایش مشخص در فلسفه دیده می‌شود.

 

 

انتشار «فلسفه تحلیلی چیست؟» به قلم «یوهان گلوک»/ تلاش برای نشان دادن ابعاد یک نحله فلسفی

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «یوهان گلوک» در اثر خود با عنوان «فلسفه تحلیلی چیست؟» تلاش کرده است ابعاد و ویژگی‌های متمایز‌کننده این گرایش فلسفی را مشخص کند. او رویکردهای مختلف در پاسخ به پرسش فلسفه تحلیلی چیست را بررسی کرده و معتقد است هیچ کدامشان معیاری جامع و مانع به ما نمی‌دهند. در نهایت گلوک تلاش می‌کند با ایده تشابه خانوادگی ویتگنشتاین و تلقی تکوینی نیچه، فلسفه تحلیل را متمایز کند.
 
یاسر خوشنویس، مترجم اثر حاضر در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: «فلسفه تحلیلی، تاریخی بیش از یکصد سال را پشت سر گذاشته است. اگر چه این عنوان چندین دهه است که به نحوی گسترده به کار می‌رود، نویسندگان، مجلات و دانشکده‌های متعدد خود را مایل به آن می‌دانند و تقابل آن با فلسفه قاره‌ای به یکی از دوگانه‌های مشهور در فلسفه معاصر تبدیل شده است. اما هنوز تلاش کافی برای روشن کردن ابعاد این گرایش فلسفی و خصوصیات متمایر‌کننده آن صورت نگرفته است. کتاب «فلسفه تحلیلی چیست؟» یکی از سازمان یافته‌ترین تلاش‌ها در این خصوص به شمار می‌رود.»
 
بنا به نوشته خوشنویس، «گلوک» متولد آلمان و دانش‌آموخته ریاضیات و فلسفه در این کشور و همین‌طور در انگلستان است. گلوک ابتدا به دلیل مطالعات شارحانه‌اش درباره ویتگنشتاین شناخته شد. یکی از آثار وی در این‌ زمینه «اصطلاحات ویتگنشتاین» نام دارد.
 
در بخشی از کتاب به تفاوت فلسفه تحلیلی و قاره‌ای اشاره شده و آمده است:‌ «دوگانه تحلیلی / قاره‌ای و تصویر انگلیسی محور از فلسفه تحلیلی بهره‌های از حقیقت دارد. کسی منکر این واقعیت نیست که اکثریت مهمی از فلاسفه تحلیلی معاصر در مناطق انگلیسی زبان فعالیت می‌کنند و نیز این‌که مشهورترین اسطوره‌ها از این دسته‌اند. این امر تا حدی ناشی از واقعیت‌های نهادی آشکار است، خصوصا قوت عددی فلاسفه آمریکایی و مکتوبات فلسفی آمریکایی در مقایسه با فلاسفه و مکتوبات فلسفی مناطق دیگر فارغ از زبان و عقاید فلسفی نویسندگان آن‌ها.»

«فلسفه تحلیلی چیست؟» در 9 بخش تالیف و ترجمه شده است. خوانندگان پس از مطالعه «مقدمه»، می‌توانند مطالب بخش دوم این اثر با عنوان «مرور تاریخی» را از نظر بگذرانند. در بخش سوم «جغرافیا و زبان» از سوی گلوک بررسی شده است.
 
نویسنده در بخش چهارم کتاب خود «تاریخ و تاریخ‌نگاری» را پیش‌روی خوانندگان قرار داده و «آموزه‌ها و موضوعات» و «روش و سبک» را به عنوان عناوین فصل‌های پنجم و ششم انتخاب کرده است.
 
کتاب حاضر در فصل‌های هفتم و هشتم خود فصل‌های «فلسفه اخلاق و فلسفه سیاسی» و «مفاهیم مورد مناقشه، تشابه خانوادگی و سنت» ‌را در خود جای داده است. «حال و آینده» عنوان فصل پایانی این اثر فلسفی است.
 
«فلسفه تحلیلی چیست؟» در 426 صفحه، شمارگان 500 نسخه، به بهای 26 هزار تومان از سوی نشر ترجمان روانه بازار نشر شده است.

نظر شما