شناسهٔ خبر: 43778 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

زنده باد انسانی که ماشین جنگی شده است

نمایش آدم آدم است، نوشته «برتولت برشت» و ترجمه شریف لنکرانی از امشب یازدهم اردبیهشت به کارگردانی حسن معینی در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه می رود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ حسن معینی درباره ی اجرای نمایش آدم آدم است  گفت: این نمایشنامه ی برتولت برشت، ماجرای چهار سرباز است که برای انجام کاری وارد یک معبد می شوند. پس از آن و موقع خروج، یکی از این چهار نفر در معبد گیر میفتد و سه نفر دیگر نیز نمی توانند بدون او به هنگ برگردند.

وی ادامه داد: آنها در مسیر بازگشت ناچار می شوند یک نفر را به جای سرباز چهارم انتخاب کنند و با او به سمت هنگ بروند. نفر چهارم، قهرمان ماجرا می شود و سر آخر سرنوشت آن سه را تغییر می دهد. در واقع داستان، ماجرای از خود بیگانگی آدمها در موقعیت هایی است که قرار می گیرند.

این کارگردان با بیان اینکه در دنیای امروز فضا گاه موجب تغییر آدم ها و تغییر هویت شان می شود، درباره ی تغییراتی که در بازنویسی متن ایجاد کرده، توضیح داد: بازنویسی من تغییری در داستان ایجاد نکرده و من سعی کردم دیالوگ ها را به روز کنم. دیگر اینکه با همراهی احسان طیب، جای شعرهایی که از آلمانی برگردانده شده بود ترانه های فارسی نوشتیم. شاید مهمترین تغییر ما، اضافه کردن صحنه ای به پایان نمایش بود که هدف ما از آن رسیدن به پایان بندی کامل تری است.

حسن معینی با بیان اینکه شعرها را بر اساس موضوع اشعار برشت نوشته است، اضافه کرد: اجرای ما بر اساس مولفه های برشت است اما سعی کردیم نگاهی فانتزی به آن داشته باشیم. شاید مهمترین ویژگی اجرای ما این است که داستان سفر شخصیت چهارم و همراهی او با سربازهای دیگر را در مترو روایت می کنیم. در واقع تماشاگر ایستگاه به ایستگاه با شخصیت داستان پیش می رود و روند تغییرات او را از یک شهروند عادی به یک قاتل نگاه می کند.

معینی که پیش تر این نمایش را در بخش بین الملل جشنواره تئاتر دانشگاهی اجرا کرده، در پایان تاکید کرد: شخصیت چهارم، در پایان دست به کشتار می زند و جمله ای به زبان می آورد که شاید بتوان آن را بُن مایه ی اثر دانست. او فریاد می زند: زنده باد انسانی که ماشین جنگی شده است.

گفتنی است این نمایش تا ۳۰ اردیبهشت هر روز ساعت ۱۸ به مدت ۵۵ دقیقه، پذیرای علاقه مندان خواهد بود.
فهرست کامل عوامل این اجرا به شرح ذیل است: نویسنده: برتولت برشت- بازنویس، طراح و کارگردان: حسن معینی- بازیگران: محمدرضا مالکی، وحید زارعی، آناهیتا خسروی، احسان طیب، مریم هاشمی، بهجت توجه، اریک قاراسمیان، عیسی رمضانی و پویا باقری.

تهیه کننده: کافه گالری سل- مشاور کارگردان: امید ملکان- دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: محمد طاهری‌جو-دستیار دوم کارگردان: معین رحمان‌زاده- مدیر صحنه: امید باژرنگ- منشی صحنه: معین رحمان زاده- طراح صحنه: حسن معینی- طراح لباس: مهرنوش بیانی- مدیر روابط عمومی: هدیه رحمت نژاد- طراحی آکسسوار: مهرنوش شهبازی راد- ساخت آکسسوار: علی دژاکام، میثم عطاریان- ویدیو‌آرت: مجتبی کریمی- شاعر میان‌پرده‌ها: حسن معینی، احسان طیب- آهنگساز: حسین محمدی- نوازنده: همایون آرام فر- ضبط، سمپلینگ و نوازنده ملودیکا: همایون آرام فر- دستیار آهنگساز: معین رحمان زاده- نور: حسن معینی- عکاس: فروغ مرادی- مشاور رسانه: وحید شیخی یگانه- مدیر هنری: پزمان فرهادی- ساخت تیزر: عماد ابو عطا املشی.

نظر شما