شناسهٔ خبر: 43779 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بدون حقوق مالکیت فکری نمی توان تجارت کرد

یک استاد حقوق دانشگاه تهران گفت:رعایت قانون کپی رایت درواقع حفاظت از تفکر و اندیشه خالق آن اثر هنری است که به شکوفایی هنر در ذهن هنرمند می انجامد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ یوسف قاسمی، درباره نبود قانون کپی رایت در ایران، اظهار داشت: بدون شک فضای اقتصادی جدی و درستی در هیج کجای دنیا شکل نمی گیرد مگر آنکه نظام فکری آن جامعه حفظ و رعایت شود. 


* کنوانسیون برن با استانداردهای کشور ما مطابقت ندارد 

این استاد حقوق دانشگاه با اشاره به اینکه کنوانسیون برن با استانداردهای کشور ما مطابقت ندارد، ادامه داد: بنابراین یا باید قدرت آن را داشته باشیم که قوانین را تغییر دهیم و یا در غیر این صورت آن را بپذیریم. 


* بدون حقوق مالکیت فکری نمی توان تجارت کرد

قاسمی با تاکید بر اینکه اگر حقوق مالکیت فکری نباشد نمی توان تجارت کرد، اظهارداشت: کسی که محتوا تولید می کند بابت آن هزینه هایی را نیز می پردازد و چشم با بازگشت سرمایه دارد. 

وی تصریح کرد: هنرمندان بدون صرف هزینه نمی توانند کالای فرهنگی مناسبی تولید کنند بنابراین با تدبیر مناسب می توان با جلوگیری از کپی آثار به بازگشت سرمایه امیدوار بود و در اینصورت اقتصاد هنر نیز دوام دارد. 


* تولید محتوای جذاب مشکل امروز ما 

این مدرس حقوق تاکید کرد: مشکل امروز ما تولید محتوای جذاب است که در این صورت تقاضا کنندگان این آثار به محتواهای جذاب خارجی روی می آورند. بنابراین با حفظ حقوق مالکیت آثار می توان از این مشکل جلوگیری کرد. 


* اجرایی شدن تلویزیون در بستر اینترنت 

قاسمی با اشاره به اجرایی شدن «APTV» یعنی تلویزیون در بستر اینترنت، افزود: در این تلویزیون دیجیتالی محتوا با کیفیت تصویری بالا عرضه می شود که تمامی مراحل اجرایی آن هم به پایان رسیده است و باید زودتر تصمیمی برای قانون کپی رایت کرد. 

وی ادامه داد: علیرغم اینکه پیوستن به کنوانسیون برن برای ما عواقب جدی کوتاه مدتی خواهد داشت اما باید بالاخره این موضوع بررسی شود ، کی و چگونه به این کنوانسیون بپیوندیم. 


* تبعات پیوستن و نپیوستن به کنوانسیون برن بررسی شود 

قاسمی گفت: امروزه بسیاری از تجار خارجی می خواهند در ایران سرمایه گذاری کنند اما همواره این سوال را از ما دارند که چه حمایتی از دارایی و اموال آنها در ایران می شود. 

این کارشناس حقوقی ابراز امیدواری کرد که کارشناسان اقتصادی نیز به این حیطه ورود کنند و با یک بررسی مناسب دریابیم که با نپیوستن به کنوانسیون برن  چه فرصت هایی را از دست خواهیم داد. 

ششمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه ١٣ اردیبهشت ماه سال جاری از ساعت ٨:٣٠ در مرکز همایش های سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می شود

نظر شما