شناسهٔ خبر: 43800 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برندگان جایزه «ادگار آلن پو» مشخص شدند

«ویت تان نگوین» که اخیراً برای اولین داستان خود تحت عنوان «همدرد» برنده جایزه «پولیتزر» شده است این بار در «ایالات متحده» عنوان بهترین رمان اول جایزه «ادگار آلن پو» را به دست آورد.

 

برندگان جایزه «ادگار آلن پو» مشخص شدند/ جایزه بهترین کتاب اول نویسنده به «ویت تان نگوین» رسید

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «همدرد» که داستان جاسوس کمونیست ویتنامی-فرانسوی است، رقیبان دیگر خود همچون کتاب پرفروش «خوش‌شانس‌ترین دختر موجود» نوشته «جسیکا نول» را کنار زد و جایزه «ادگار» را برای بهترین رمان جنایی دریافت کرد. هفته گذشته بود که کتاب «نگوین» جایزه «پولیتزر» را از آن خود کرده بود؛ جایزه‌ای که باارزش‌ترین جایزه ویژه ادبیات داستانی در «ایالات‌متحده» محسوب می‌شود. در آمریکا این کتاب را به عنوان «صدای اعتراف مردی که دارای دو ذهن ویتنامی و آمریکایی است» ستایش می‌کنند.

«ویت تان نگوین» پس از دریافت جایزه «پولیتزر» گفته بود: «لحظه دریافت جایزه می‌دانستم که مدیون انسان‌هایی هستم که پیش از من برای برقراری عدالت اجتماعی، صلح، برابری واقعی بسیار تلاش کرده‌اند.

به این موضوع فکر می‌کنم که چقدر مدیون افرادی هستم که برای حقوق مدنی، قدرت و برابری اقتصادی جنگیدند و چطور همه این موضوعات به عدالت در دنیای ادبیات مربوط است. هیچ نویسنده‌ای از گروه اقلیت یا از رنگین‌پوستان نمی‌تواند ادعا کند که همه چیز را به تنهایی و آسان به دست آورده است. همه ما مدیون تلاش‌های بی‌وقفه فعالان حقوق بشرِ پیش از خود هستیم که اساس موفقیت‌های فردی ما را فراهم کردند. همه آن عزیزانی که از یاد ما رفته‌اند و همه افرادی که در یادها باقی ماندند.»

جایزه «ادگار» برای بهترین آثار داستانی، غیر داستانی، و تلویزیونی جایزه بهترین داستان جنایی را به «لوری روی» برای «بگذار به پای او بمیرم» که از داستان آخرین دار زدن در ملأ عام در آمریکا الهام گرفته شده بود اهدا کرد.

اصولاً داوران این جایزه دلایل انتخاب خود را برای دیگران شرح نمی‌دهند اما مجله «گاردین» معتقد است هیات داوران این کتاب را «به دلیل بازسازی خاطرات جنگ «ویتنام» و میراثی که برای مردم دنیا بر جا گذاشت انتخاب کردند.»

فهرست برندگان بخش‌های دیگر این جایزه در سال 2016 بدین ترتیب است:

برنده بخش بهترین اثر مبتنی بر داستان واقعی:
«پسرک گریان» نوشته «آلن کوزویل»
برنده بخش بهترین کتاب بیوگرافی/انتقادی:
«عصر طلایی کشتار» نوشته «مارتین ادواردز»
برنده بخش جایزه مری هیگینز کلارک:
«چیزهای کوچک قشنگ» نوشته «لوری راداردِی»
برنده بخش بهترین اثر برای نوجوانان(کتابی با موضوع غیربزرگسال):
«دیوانگی با احتیاط» نوشته «میندی مگ‌گینز»
برنده بخش بهترین کتاب برای جوانان YA:
«احتمالاً فوتر دیویس دیوانه است» نوشته «سوزان وات»

نظر شما