شناسهٔ خبر: 43823 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

از انتشار ۳۱ جلد کتاب تا ایجاد شبکه دانشجویان و استادان به همت یک کنگره!

۳۱ جلد کتاب که آقای رفیعی آتانی در سخنان خود به آن اشاره کرد تنها دستاوردهای ملموس کنگره های بین المللی علوم انسانی اسلامی است اما نباید از دستاوردهای غیرملموس آن از جمله ایجاد شبکه قوی و بهم پیوسته از اساتید و دانشجویان غافل ماند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ فرزاد جهان‌بین، رییس شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در نشست خبری این کنگره که عصر امروز دوشنبه، ۱۳ اردیبهشت ماه در مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار شد ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن روز معلم اظهار کرد: برخی نشانه ها وجود دارند که نشان می دهند فرهنگ تا چه میزان مولد یا غیر مولد است؛ یکی از شاخصه ها در این زمینه اهمیت علم و دیگری کار است.

وی ادامه داد: در دوره تمدن اسلامی مشاهده می کنیم که علم و عالم اهمیت زایدالوصفی دارند و بارها کلمه علم در قرآن کریم و آموزه های دینی ما تکرار شده است که این مسئله موجب می شود نتیجه علمی رقم خورده و شاهد شکوفایی تمدن اسلامی در قرن چهارم و پنجم باشیم.

جهان‌بین با تاکید بر اینکه جامعه ای که کار و بهره وری در آن ضعیف است نشان می دهد در آن نقایص و کمبودهایی وجود دارد که باید جبران شود، تصریح کرد: این موضوع اهمیت مضاعفی دارد که نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: ۳۱ جلد کتاب که آقای رفیعی آتانی در سخنان خود به آن اشاره کرد تنها دستاوردهای ملموس کنگره های بین المللی علوم انسانی اسلامی است اما نباید از دستاوردهای غیرملموس آن از جمله ایجاد شبکه قوی و بهم پیوسته از اساتید و دانشجویان غافل ماند.

جهان بین ادامه داد: بحث گفتمان سازی از دیگر دستاوردها و نتایج این کنگره بوده است، چنانکه طی ۴ یا ۵ سال گذشته شاهدیم به راحتی امروز نمی توانستیم از بحث علوم انسانی اسلامی سخن به میان آوریم بلکه صحبت از بومی سازی علوم در میان بود.

وی با بیان اینکه کنگره چهارم علوم انسانی اسلامی تغییرات ملموسی را خواهد داشت، ابراز کرد: نزدیک به ۴۰ مرکز دانشگاهی و حوزوی با ما در این زمینه همکاری می کنند.

رییس شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی افزود: در دوره جدید دو مجموعه همراه با جابجایی هایی به کنگره اضافه شده است از جمله مسئولیت کمیسیون هنر و معماری که تاکنون در اختیار دانشگاه تربیت مدرس بود به قطب علمی معماری اسلامی با ریاست مهندس نقره کار واگذار شد. همچنین، کمیسیون تعلیم و تربیت که در دوره های پیشین مسئولیت آن مسکوت گذاشته شده بود به دانشگاه علامه طباطبایی با ریاست دکتر بهشتی واگذار شد. همچنین در دوره جدید برای کمیته بین المللی مسئولیتی تعریف شد که در کنگره چهارم سطح میهمانان خارجی و نشست هایی که با حضور آنها برگزار می شود، ارتقا پیدا می کند.

وی با تاکید بر اینکه کنگره چهارم علوم انسانی اسلامی با انرژی و توان مضاعف برگزار می شود، تصریح کرد: ارزیابی مقالاتی که به کنگره ارسال شده به پایان رسیده و مرکز نوآوری نیز جلسات نشان را برگزار می کند که نخستین این جلسات ششم اردیبهشت برگزار شد.

جهان‌بین در ادامه سخنان خود به زمان برگزاری نشست های مرکز نوآوری با عنوان نشان اشاره کرد و گفت: بیستم اردیبهشت نشستی با عنوان طراحی الگوی اسلامی آموزشی انعطاف پذیر بین همسران با حضور عبدالله عمادی به عنوان ایده پرداز و حسین بستان و اسدالله طوسی به عنوان ناقد در قم برگزار می شود. همچنین، چهارم خرداد نشست فرصت ها و تهدیدهای هجرت در تمدن اسلامی و ۱۳ خرداد نشست نظریه اخلاقی هنجاری اسلامی و ۱۶ خرداد نشست ترتیبات خلق پول عادلانه برگزار می شود.

وی اضافه کرد: در صورت تایید مقالات نهایی به صاحبان مقالات، پژوهانه پرداخت می شود تا ظرف یک یا دو سال آینده کار را به قابلیت های علمی برسانند.

وی با بیان اینکه مسئله محور بودن مقالات برای کنگره از اهمیت خاصی برخوردار است، اذعان کرد: از سوی دیگر بحث کیفی تر شدن مقالات است که در این دوره نسبت به این موضوع و داوری مقالات سخت گیری بیشتری اعمال می شود.

جهان‌بین در پایان سخنان خود یادآور شد: در این دوره از کنگره تلاش شده است مقالات در فرصت زمانی کوتاه تری مورد ارزیابی و داوری قرار بگیرند و نتایج آن به صاحبان مقاله هرچه سریع تر اعلام شود که این فرصت در این دوره ظرف سه ماه تعریف شده است و هر فردی که به دبیرخانه ارسال مقاله داشته باشد ظرف سه ماه بعد نتیجه داوری به او اعلام می شود.

نظر شما