شناسهٔ خبر: 43834 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معرفی «خداوند و محدوده عقل» در جدیدترین شماره «مجله اطلاعات حکمت و معرفت»

یکصد و بیست و یکمین شماره مجله «اطلاعات حکمت و معرفت» با معرفی کتاب «خداوند و محدوده عقل» اثر «اریک جِی. ویلنبرگ» منتشر شد. گفت‌و‌گو با نویسنده کتاب «فلسفه جسمانی: ذهن جسمانی و چالش آن با اندیشه غرب» مطلب منتشر شده در این مجله است.

 

 

معرفی «خداوند و محدوده عقل» در جدیدترین شماره «مجله اطلاعات حکمت و معرفت»

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ یکصد و بیست و یکمین شماره از مجله «اطلاعات حکمت و معرفت» با انتشار گفت‌و‌گویی با میرزا‌شاه جهان‌بیگی، درباره کتاب جدید وی با عنوان «فلسفه جسمانی: ذهن جسمانی و چالش آن با اندیشه غرب» منتشر شد. کتاب «خدا و محدوده عقل» به قلم «اریک جِی. ویلنبرگ» با ترجمه امیر سلطان‌زاده نیز در این شماره از مجله معرفی و در اختیار خوانندگان قرار داده است.

کتاب‌هایی با موضوع فلسفه عکاسی مانند «نظریه عکاسی» نوشته «لیز ولز» با برگردان مجید اخگر، «عکاسی برای تماشا» به قلم «شرلی رید» با ترجمه «الهام محمدنژاد» از دیگر آثار معرفی شده در مجله «اطلاعات حکمت و معرفت» است.

سومین شماره از پرونده «فلسفه عکاسی» با دبیری منیره پنج‌تنی در این شماره از مجله «اطلاعات حکمت و معرفت» منتشر شده است. در بخشی از سخن دبیر دفتر ماه چنین آمده است: «با توجه به این‌که فلسفه عکاسی، موضوع جدیدی است و هنوز آثار متعددی در این حوزه منتشر نشده‌اند، نیازمند بررسی نقادانه این سه شماره هستیم.

روی این سخن، به ویژه با دوستانی است که چه از حوزه عکاسی و چه از حوزه  فلسفه و فلسفه هنر، این سه دفتر را مطالعه کرده‌اند و آن را مفید و آغازگرِ این حوزه یا ناقص و غیرمنسجم یافته‌اند. حوزه فلسفه عکاسی نیز مانند بسیاری دیگر از فلسفه‌های مضاف، عمر بسیار کوتاهی دارد و در این مرحله بیش از هر چیز نیازمند نگاهی سنجش‌گرانه است.»

سومین دفتر «فلسفه عکاسی» مشتمل بر شش مطلب است. نخستین نوشتار با عنوان «ضربه چهارم» گفت‌و‌گویی است که منیره پنج تنی با دکتر «محمد ضیمران» انجام داده است. در این گفت‌و‌گو به رابطه فلسفه و عکاسی، جایگاه عکاسی در زیباشناسی تحلیلی و قاره‌ای، فرهنگ دیداری، رابطه تصویر با قدرت و ایدئولوژی، انتقادات «والتر بنیامین» به عکاسی پرداخته شده است. بخش دوم گفت‌و‌گو با رهام شیراز و ادامه مباحث «عکاس- مولف» از دیگر مطالبی است که در این بخش به مرحله انتشار رسیده است.

«تاریخ مختصری از نظریه‌های عکاسی» به قلم «سابین تی. کریبل» و «پدیدارشناسی عکس» از دیگر مطالبی است که در این بخش منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
 
بخش دوم این مجله «ادب و هنر» نام دارد و دربرگیرنده دو مقاله با عناوین «زیبا‌شناسی دورر و نظریه هنر در اروپای مرکزی» به قلم ووادیسواف تاتارکیویچ با ترجمه سید جواد فندرسکی؛ و «بهاءالدین محمد ولد» نوشته حامد الگار با ترجمه جمشید جلالی شیجانی است.

«اندیشه و نظر» عنوان بخش سوم مجله «اطلاعات حکمت و معرفت» است. در این بخش مقاله «به سوی نقشه عالم مثال» به قلم هانری کربن با برگردان انشاءالله رحمتی و «کنترل اخلاقی خود: توضیح یک مفهوم از افلاطونیان کمبریج» به قلم مهیار مرادی منتشر شده است. 

یکصد و بیست و یکمین شماره از مجله «اطلاعات حکمت و معرفت» از سوی موسسه اطلاعات با مدیر مدیر مسئولی و سردبیری انشاءالله رحمتی منتشر شده است. علاقه‌مندان به مطالعه این مجله فرهنگی می‌توانند آن را به بهای دو هزار تومان از کتابفروشی‌‌ها و روزنامه‌فروشی‌های معتبر تهیه کنند.

نظر شما