شناسهٔ خبر: 43837 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روحانی:امروز زمانی است که باید به مولفان امنیت و آزادی داد

رئیس‌جمهوری در آیین افتتاحیه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: کتاب قدرت نرم و وسیله ارتباط ما با ملت‌ها و دولت‌های دیگر است.

 

دکتر حسن روحانی

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ آیین افتتاحیه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح امروز سه‌شنبه (14 اردیبهشت 1395) با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر در محل شهر آفتاب برگزار شد.
 
رئیس‌جمهوری در این مراسم اظهار کرد: بسیار خوشحالم از این که نمایشگاه کتاب تهران آغاز به کار کرده است به همین دلیل از شهردار تهران و از همه مسئولان که این بنای بسیار بزرگ و زیبا را راه‌اندازی کرده‌اند تشکر می‌کنم. امیدوارم این قدم، خیر و برکتی برای کشورمان باشد.
 
وی ادامه داد: ما وارد صفحه و صحنه جدیدی شده‌ایم؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم دنیا در پسابرجام با دنیای قبل از برجام بسیار متفاوت است. در طول یک‌سال گذشته آثار موفقیت‌های ایران کاملا مشهود است. تمام مقامات خارجی که از بیرون به این موفقیت‌ها نگاه می‌‌کردند ابعاد مختلف و زیباتری از آن برداشت کردند. ملت ما در یک واقعه مهم و در یک مذاکره بسیار پیچیده در برابر قدرت‌های جهانی به موفقیت بزرگی دست یافت که به نفع هر دو بود.

رئیس جمهوری عنوان کرد: کشور ایران اعتقاداتی دارد که باید آنها را به جهانیان انتقال دهد. این انتقال نیازمند زیرساخت‌هایی است که نمایشگاه کتاب تهران یکی از این آن‌هاست تا بتوانیم محصولات خود و دیگران را در آن عرضه کنیم.
 
وی افزود: نمایشگاه کتاب تهران یک مکان تعاملی است که نویسندگان و محققان مختلف با یکدیگر دیدار و تبادل فکر می‌کنند. بیش از 30 درصد جمعیت نمایشگاه کتاب تهران را شهرستانی‌ها تشکیل می‌دهند. امروز در جهان شهرهایی هستند که شهرت آنها به مراکز علمی آنهاست. امروز شهرهایی در دنیا وجود دارد که مرکز فرهنگی برای آن شهر و برای آن ملت و منطقه و گاهی در سطح جهان است. هر شهری با فرهنگ،فیلم‌ها، عکاسی‌ها و نقاشی‌ها و موسیقی‌های ویژه خود شناخته می‌شود.
 
حجت‌الاسلام روحانی اظهار کرد: برخی فکر می‌کنند اقتصاد فقط در بنگاه‌های بزرگ اقتصادی، کشاورزی و ... است درحالی‌که فرهنگ و صنایع مربوط به فرهنگ یک بازار خلاق است و می‌تواند یک بازار اقتصادی مهم برای کشور باشد.
 
رئیس جمهوری توضیح داد: با نگاه به گذشته متوجه می‌شویم که کتاب مشاغل مختلفی را در کنار خود می‌آورد. به طور مثال بخشی از هنر خطاطی مربوط به نسخه‌برداری از متن اصلی کتاب‌ها بود، بر مبنای آن صنعت کاغذ حرکت می‌کرد و به مراتب جلدسازی صورت می‌گرفت؛ هنر و فرهنگ در بخش‌های مختلف خود می‌توانند خلاق باشند، اشتغال درست کنند و  چرخ تولید را به حرکت درآورند.
 
وی ضمن تاکید بر توجه به اقتصاد فرهنگی اظهار کرد: کتاب قدرت نرم و وسیله ارتباط ما با ملت‌های دیگر و دولت‌های دیگر است. کتاب به ما آرامش می‌دهد و آرامش به ما آسایش می‌دهد. کتاب آرام‌کننده دل‌هاست. ملتی که با کتاب انس دارد قدرت تحلیل بالاتری دارد. همچنین ملتی که با کتاب انس دارد تعمق و تأمل و تفکرش در مسایل بیشتر است.
 
این مقام عالی کشور افزود: کتاب به ما توان و قدرت می‌دهد تا دنیا و حوادث را بهتر بشناسیم. اگر انس با کتاب داشته باشیم قدرت ما در صحنه جهانی نیز بالاتر می‌رود.
 
وی با بیان اینکه قدرت یک ملت به خواندن و نوشتن آن است توضیح داد: نویسندگان و مترجمان از ما پول نمی‌خواهند بلکه از ما امنیت و آزادی می‌خواهند. روز گذشته مقام معظم رهبری فرمودند «آنکه نقد می‌کند مشت به سینه او نکوبید. نقاد یک نعمت است» البته من نمی‌خواهم بگویم که یک نقاد با دروغگویی ملت را زیر سوال ببرد، چنین کسی نقاد نیست بلکه نقاد دلسوزانه برای پیشرفت کشور نقد می‌کند.
 
وی اظهار کرد: من بارها گفته‌ام، به ویژه به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته‌ام باید کارها را به صاحبنظران واگذار کرد. این که کتاب خوب است یا بد باید به انجمن نویسندگان و ناشران واگذار شود. همین کار نمایشگاه کتاب تهران نیز هرچه بیشتر به نهادهای مردمی و ناشران واگذار شود، بهتر اداره می‌شود. دولت در هرجا نباید مداخله کند. دولت برنامه‌ریز و سیاستگذار است. البته نظارت هم می‌کند اما این نظارت می‌تواند از طرق مردمی باشد.
 
رئیس‌جمهوری بیان کرد: کتاب باید تراوش ذهن و تجربه یک اندیشمند و دانشمند باشد. امروز زمانی است که باید به مولفان خود امنیت و آزادی دهیم و به ناشران فضای رقابت آزاد و شفاف و بدون رانت بدهیم تا همه به روی صحنه بیایند.
 
وی در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: ما باید به ناشران و مولفان خود کمک کنیم. فضای پسابرجام با کتاب و تفکر و تعمق به سرانجام و سرمنزل مقصود می‌رسد. کتاب ما را از تاریکی‌ها و گمراهی‌ها نجات می‌دهد. هرچه به سمت کتاب برویم به نفع کشورمان است.

نظر شما